حواستان باشد این غذا ها رنگ غیر مجاز هست

همه ما از خطرات و عوارض رنگ‌های غیر مجاز کمابیش اطلاع داریم و 
به خصوص کودکان را از مصرف مواد غذایی که رنگ‌های متنوعی در ساخت آنها استفاده شده منع می‌کنیم. اثرات سرطان‌زایی برخی از این رنگ‌ها به اثبات رسیده است. همچنین این رنگ‌ها آلرژن هستند و ممکن است در برخی افراد حساسیت‌های شدیدی ایجاد کنند. گرچه بسیاری از این رنگ‌ها توسط سازمان غذا و داروی آمریکا مجاز به مصرف هستند، اما مصرف آنها در طولانی مدت به‌ویژه در کودکان می‌تواند خطراتی از قبیل اختلال نقص توجه- بیش فعالی را به همراه داشته باشد. در ادامه با برخی از مواد غذایی آشنا می‌شویم که ممکن است حاوی رنگ‌های خطرناکی باشند.
۱ـ نمونه بارز استفاده از رنگ‌های غیر مجاز که در زندگی روزمره همه ما با آن مواجهیم ترشی‌ها و چاشنی‌های رنگارنگی مثل آلوچه‌ها و ترشیجات موجود در فلافلی هاست که از بسیاری از دست فروشان می‌خریم و با ولع زیاد مصرف می‌کنیم.
۲ ـ سس بالزامیک: اغلب در تولید این محصول از رنگ کارامل استفاده می‌شود که یک رنگ مجاز است، اما گاهی برخی تولیدکنندگان برای افزایش شدت رنگ قهوه‌ای از رنگ‌های سنتزی استفاده می‌کنند. پس بهتر است برچسب آن را چک کنید.
۳ ـ نان‌های فرآوری شده: امروزه بازار نان‌های رژیمی داغ است و بسیاری از ما تصور می‌کنیم هر چه نان تیره‌تر باشد سالم‌تر است! متاسفانه در کشور ما دسترسی به آرد غلات تیره محدود است و بیشتر از رنگ‌های خوراکی نظیر کارامل برای ایجاد رنگ قهوه‌ای استفاده می‌شود. اگر پس از مصرف طولانی مدت این نان‌ها دچار مشکلات گوارشی شدید، مصرف آن را قطع کنید. برچسب بسته‌بندی را از نظر نداشتن رنگ چک کرده و در صورتی که روی آن تهیه شده از غله کامل درج شده از سالم بودن آن مطمئن شوید.
۴ ـ سس‌ها و پوشش‌های سالاد: انواع کچاپ‌ها، سس فرانسوی و…
۵ ـ آدامس‌ها
۶ ـ ماست میوه‌ای
۷ ـ ماهی قزل آلای پرورشی: قزل آلای وحشی به دلیل تغذیه از گیاهان دریایی، رنگ نارنجی متمایل به قرمز دارند. گاهی پرورش‌دهندگان قزل آلا از رنگ‌های خوراکی در غذای ماهی‌ها استفاده می‌کنندتا رنگ گوشتشان را تغییر دهند.
۸ ـ پوشش‌های کیک و شیرینی‌جات: کیک‌هایی که در ویترین فروشگاه‌ها با رنگ‌های زیبا خودنمایی می‌کنند دارای رنگ‌هایی هستند که حتی پس از مصرف آثارشان در دهان، زبان، دندان و حتی مدفوع و ادرار باقی می‌ماند. سعی کنید از مصرف بی‌رویه این قبیل محصولات پرهیز کنید.   

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *