خانم میشل اوباما وارد می شود

https://media1.s-nbcnews.com/i/MSNBC/Components/Video/201810/tdy_news_michelle_obama_181001_1920x1080.jpg

سایت بدون -انتخابات میاندوره‌ای کنگره امریکا برای تغییر ۳۳ کرسی از مجموعه ۱۰۰ کرسی سنای این کشور ۶ نوامبر (۱۵ آبان) سال جاری میلادی برگزار خواهد شد. انتخاباتی که سرنوشت ۲۴ کرسی کنگره که در حال حاضر در اختیار دموکرات‌ها است و ۶ کرسی متعلق به جمهوریخواهان را دستخوش تغییر خواهد کرد.
تا این جای کار این انتخابات می‌توانست یک تحول داخلی امریکا باشد، اما وقتی سخن از آینده موازنه دموکرات‌ها و جمهوریخواهان در کنگره و تأثیر این موازنه بر کنترل یا تقویت سیاست خارجی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری جمهوریخواه امریکا است دیگر این انتخابات در فضای بین‌المللی می‌تواند همان اهمیتی را داشته باشد که انتخابات ریاست جمهوری امریکا داشت. این اهمیت برای ایران که یکی از نقاط اصلی هدفگذاری سیاست خارجی ترامپ است، می‌تواند حتی بیشتر هم باشد. کافی است بنگریم به لایحه «منع جنگ بی‌قید و شرط با ایران» که چند روز پیش از سوی هشت سناتور تقدیم کنگره امریکا شد تا اقدام پیشگیرانه‌ای باشد در برابر تمایل و بهانه‌جویی دولت امریکا برای جنگ با ایران.
در چنین شرایطی فعالیت انتخاباتی «میشل اوباما» همسر باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین امریکا که به نظر می‌رسد رهبری کمپین دموکرات‌ها را برعهده گرفته است، از نگاه ایرانی‌ها دور نمانده است. حقوق خوانده دانشگاه پرینستون که توانست بانوی اولی امریکا را از عنوانی تشریفاتی به جایگاهی تأثیرگذار در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی تبدیل کند و البته این میراث را برای کسی به جا گذاشت که بیشتر از جهت ویژگی‌های ظاهری‌اش مورد توجه رسانه‌ها بوده است.
اواخر تیرماه بود که میشل در گفت‌وگو با روزنامه «تایمز»، هرگونه حضورش در انتخابات آتی ریاست جمهوری امریکا را به دلایل نگرانی‌های خانوادگی رد کرد. اما حالا این فعال سیاسی ۵۴ ساله از ایالتی به ایالتی دیگر سفر می‌کند تا برگ برنده دموکرات‌ها برای به دست آوردن کرسی‌های بیشتر در انتخابات میاندوره‌ای کنگره باشد.
خاطره خواندن نام فیلم «آرگو» به عنوان برنده اسکار سال ۲۰۱۳ از سوی میشل اوباما اگر چه با توجه به محتوای ضد ایرانی این فیلم ضعیف تصویر میشل را در ذهن برخی ایرانیان با تعبیر دامن زدن به «ایران‌هراسی» عجین ساخته است اما پیشینه حضور او شانه به شانه رئیس جمهوری که توافق برجام را کارنامه موفق سیاست خارجی خود می‌دانست، این روزها به نحوی معکوس او را در مسیر مقابله با «ایران ستیزی» قرار داده است.
نگاه‌های بسیاری در دنیا به نفوذ و تأثیرگذاری بانوی اول پیشین امریکا دوخته شده است که به عنوان یکی از منتقدان جدی رئیس جمهوری کنونی امریکا با شعار «وقتی همه ما رأی می‌دهیم» مردم امریکا را به تقویت جناح دموکرات در کنگره فرا می‌خواند؛ برای فراهم آمدن قدرت مهارکننده در برابر سیاست افسارگسیخته ترامپ.

مطلب پیشنهادی

پیشنهاد سریال/صورت فلکی؛سرگشتگی و یاس یک فضانورد

مینی‌سریال «صورت فلکی» که پخش آن به تازگی تمام شده اثری در ژانر ترکیبی روان‌شناختی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *