خواص مرغ پرندگان از کبک تا بلدرچین/رازهای نهفته زیر پوسته‌های شکننده

سایت بدون – به غذاهایی فکر کنید که می‌شود با تخم‌مرغ پخت. اشکنه، انواع املت، انواع‌ کوکو، انواع کیک و… بخشی از غذاهای بی‌شماری است که از ذهن می‌گذرد. تخم‌مرغ نقش پررنگی در برنامه ‌غذایی مردم سراسر جهان دارد اما پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد تخم‌‌مرغ و تخم سایر پرندگان و حیوانات، فقط برای خوردن نیست! به‌این‌دلیل که بررسی انواع تخم‌پرندگان و سایر حیوانات، اطلاعات جالب و بی‌شماری را از حیات در اختیار انسان قرار می‌دهد. همین خبر، بهانه‌ای شد تا سراغ بررسی ویژگی‌های تغذیه‌ای بعضی از انواع تخم‌پرندگان برویم. شاید از این به بعد، از تخم سایر پرندگان در وعده صبحانه یا تهیه غذا استفاده کردید و زندگی رنگ دیگری به خود گرفت. تخم‌مرغ را جوری دیگری ببینیم

تخم‌مرغ از پرکاربردترین تخم پرندگان در الگوی غذایی انسان است. سفیده و زرده تخم‌مرغ هر دو حاوی موادمغذی شامل پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و املاح هستند. زرده، حاوی ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین D و  Eو اسیدهای چرب ضروری است. بخش عمده پروتئین در سفیده تخم‌مرغ است. ساختار تخم‌مرغ یکی از دلایلی است که از آن در آشپزی استفاده می‌کنند. هر عدد تخم‌مرغ به‌طور متوسط حاوی 
۸۴ کیلوکالری‌ انرژی، ۸.۳گرم پروتئین، ۷.۵گرم چربی، 
۱۸ میلی‌گرم فولات و  ۱.۸۹میلی‌گرم ویتامین D است. علاوه بر این، تخم‌مرغ حاوی ویتامین  B۱۲و اسیدچرب امگا۳ است. لوتئین و گزانتین موجود در تخم‌مرغ از منابع غذایی مهم برای حفظ سلامت چشم‌هاست. به‌دلیل همه ویژگی‌هایی که به آن اشاره شد و از آنجا که تخم‌مرغ حاوی همه ۹ اسیدآمینه ضروری است، این خوراکی، ‌عنوان غذای کامل را از آن خود کرده است.
ویژگی مهم: تخم‌مرغ از بهترین منابع کولین است. این ترکیب از ضروری‌ترین ترکیبات برای عملکرد مغز و به‌طور خاص، حافظه است. دریافت مقدار کافی کولین در دوره بارداری و شیردهی بسیار ضروری بوده و بر شکل‌گیری ساختار مغز جنین اثر دارد.

آنچه زیر پوسته تخم اردک است

زرده این تخم‌‌، نسبت به سفیده آن بزرگ‌تر بوده و به‌طور کلی اندازه تخم اردک بزرگ‌تر از تخم‌مرغ است. زرده پررنگ آن نشان می‌دهد تخم اردک نسبت به تخم‌مرغ، حاوی آنتی‌اکسیدان و اسیدچرب امگا۳ بالاتری بوده و تا ۵۰ درصد ویتامینA  آن بالاتر است. میزان پروتئین تخم اردک نیز از تخم‌مرغ بالاتر بوده و به‌همین دلیل به تقویت ماهیچه‌ها کمک بیشتری می‌کند. تخم‌ اردک سرشار از سلنیوم، ویتامینD، روی و منیزیم است. میزان کالری هر عدد تخم اردک، ۱۳۰ کیلوکالری، میزان پروتئین آن ۹ گرم و میزان چربی آن ۱۰ گرم است. 
ویژگی مهم: ویتامین B از مهم‌ترین ویتامین‌ها برای حفظ سلامت پوست و اعصاب است. تخم اردک حاوی همه انواع ویتامین B شامل ویتامین B۱ (ضد استرس)، B۲  (کلاژن‌ساز و کاهش‌دهنده التهاب)، B۳ (حفاظت‌کننده پوست در مقابل آکنه، اگزما و درماتیت)، B۵ (تامین رطوبت پوست)، B۶  (کمک به کاهش استرس و اضطراب، خواب کافی و کنترل‌کننده التهاب و خشکی پوست)، B۷ (جلوگیری از آسیب‌های پوستی و تامین‌کننده رطوبت پوست)، B۹ (محرک بازسازی پوست)، B۱۲ (محافظت از پوست در مقابل خشکی،آکنه و التهاب) است.

سم زدایی با تخم‌ بلدرچین

خیلی ریز است! هر عدد تخم بلدرچین فقط ۹ گرم وزن دارد. میزان کالری آن ۱۴ بوده و حاوی یک گرم پروتئین، یک گرم چربی، کولین، ریبوفلاوین، فولات، ویتامین  A، B۱۲  و آهن است. درصد بالای آهن تخم بلدرچین (۲درصد از نیاز روزانه به آهن) آن را به داروی طبیعی و سریعی برای درمان کم‌خونی ناشی از کمبود آهن تبدیل کرده است. پروتئین موجود در تخم‌بلدرچین، از بهترین انواع پروتئین‌های حیوانی است. ویتامین C و A موجود در این تخم‌ پرنده، باعث تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌شود. تخم بلدرچین حاوی پروئینی به‌نام اووموکوئید است. این ترکیب نوعی ضدحساسیت طبیعی است. بنابراین تخم بلدرچین برخلاف سایر تخم پرندگان که ممکن است باعث ایجاد حساسیت غذایی شوند، باعث حساسیت‌زدایی شده و مانند دارو عمل می‌کند.
ویژگی مهم: تخم بلدرچین را پاکسازی‌کننده کبد می‌دانند. حتی اگر کبد به‌دلیل ورود مواد سمی دچار اختلال در عملکرد شده باشد، مصرف تخم بلدرچین ــ به اندازه و تحت نظر متخصص تغذیه ــ می‌تواند با سم‌زدایی از کبد، باعث عملکرد مجدد آن شود. 

تخم غاز، فراتر از یک منبع غذایی

تخم غاز از تخم اردک و تخم‌مرغ بزرگ‌تر بوده و وزن هر عدد از آن به حدود ۳۴۰ گرم می‌رسد. هر عدد تخم غاز حاوی  ۲۶۶.۴کیلوکالری انرژی، ۲۰ گرم پروتئین، ۱۹.۱گرم چربی، ۱۲۲۶.۹میلی‌گرم کلسترول، ۱۹۸.۷میلی‌گرم سدیم، ۳۰۲میلی‌گرم پتاسیم، ۸۶ میلی‌گرم کلسیم و ۱.۹گرم هیدرات‌کربن است. این خوراکی حاوی ویتامین B۶، B۱۲، ویتامین A و ویتامین D بوده و از این نظر برای تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. روی، مس و آهن از عناصر مفید موجود در تخم غاز است. میزان اسیدفولیک تخم غاز بالاست؛ به‌همین دلیل یکی از خوراکی‌های مفید برای زنان باردار محسوب می‌شود. 
ویژگی مهم: بزرگی و ساختار پوست تخم غاز به شکلی است که آن را به یکی از ابزارهای طبیعی ساخت صنایع‌دستی تبدیل کرده است.

 منبع:CNN

به صدای تخم‌پرندگان گوش کنیم

عدد عجیبی است اما حقیقت دارد: نزدیک به ۲۰۰ میلیون سال است که پرندگان، خزندگان، دایناسورها و چند پستاندار عجیب‌و‌غریب در خشکی، تخم‌گذاری می‌کنند. انسان‌ها از بعضی از این تخم‌ها تغذیه کرده و از پوسته آنها به‌عنوان کاسه، بطری، ساخت جواهرات و… استفاده می‌کنند. پوسته تخم‌مرغ فسیل‌شده از منابع مهم اطلاعاتی بوده و با بررسی آنها توانسته‌اند به رفتار و رژیم‌غذایی موجودات باستانی پی ‌ببرند. علاوه‌بر ‌این تخم‌پرندگان به‌ویژه پوسته آنها بیانگر اطلاعات دقیقی از وضعیت آب‌و‌هوایی، نحوه زندگی و ارتباط خویشاوندان ماقبل تاریخ را آشکار می‌کند.
 گرم یا سرد: دایناسورها مانند مارمولک‌ها خونسرد بوده‌اند یا مانند پرندگان خونگرم؟ دیرینه‌شناسان به مدت طولانی درگیر یافتن پاسخ این پرسش بوده‌اند. تجزیه و تحلیل پوسته‌های تخم‌ دایناسورهای فسیل‌شده نشان می‌دهد که پاسخ صحیح، شباهت خون دایناسورها به پرندگان است. این یافته از بررسی اتم‌های اکسیژن و کربن در پوسته‌های تخم‌ فسیل‌شده این حیوانات به‌دست ‌آمد. از سوی دیگر دمای بدن دایناسورها، گرم‌تر از دمای محیط اطراف‌شان بوده است. 
 نخستین پرندگان اهلی: به‌نظر شما از بین مرغ، اردک و بوقلمون، کدام‌یک جزو نخستین پرندگانی بودند که انسان اهلی‌شان کرد؟ پاسخ، هیچ‌کدام است! به این دلیل که تکه‌های پوسته تخم پرندگانی که در دو مکان ماقبل تاریخ در «پوآ»ی گینه‌نو یافته شده، نشان می‌دهد انسان‌ها احتمالا از ۱۸ هزار سال پیش، درحال پرورش و اهلی کردن کاسوآری یا شترمرغ ‌شاخدار بوده‌اند. این پرنده به‌دلیل این‌که روی هر پایش، پنجه‌ای خنجرشکل دارد، خطرناک‌ترین پرنده جهان نام‌ گرفته است!
 نخستین بطری و گردنبند: پوسته تخم شترمرغ، که در محوطه باستان‌شناسی در سراسر آفریقا یافت می‌شود؛ نشان داد انسان‌های اولیه از پوسته‌های بزرگ تخم پرندگان به‌عنوان بطری آب استفاده می‌کردند. از سوی دیگر برای ده‌ها هزار سال، انسان‌های باستانی، بقایای این پوسته‌ها را برداشته و از آنها گردنبندهای تزئینی زیبا می‌ساختند؛ کاری که هنوز هم رایج است.
 تخم‌مرغ در زندگی ما: از عصر حجر، تخم‌ پرندگان نقش پررنگی در رژیم غذایی انسان داشته است. اشتهای استرالیایی‌های باستان برای تخم‌گذاری پرنده غول‌پیکر دو متری به‌نام جنیورنیس نیوتونی از دلایل انقراض این پرنده بزرگ بدون قابلیت پرواز در ۴۷هزار سال پیش بوده است. سوزاندن تکه‌های پوسته تخم‌ پرندگان غول‌پیکر که در حدود ۲۰۰ مکان مختلف در استرالیا یافت شده‌، نشان می‌دهد انسان‌های آن دوران، پیش از مصرف تخم پرندگان آنها را حرارت داده و می‌پختند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *