خودروسازان نامدار جهان در نمایشگاه خودروی ۲۰۱۸ پاریس چه محصولاتی را معرفی کردند؟

سایت بدون -۱۲ تا ۲۲ مهرماه امسال نیز همچون سال‌های گذشته شاهد برپایی نمایشگاه خودروی پاریس هستیم. نمایشگاهی که میزبان جدیدترین محصولات خودروسازان بزرگ جهان بویژه شرکت‌های مطرح اروپایی است. این نمایشگاه که در زبان فرانسوی موندیال دل اتومبیل نام دارد از قدیمی‌ترین نمایشگاه‌های خودروی جهان است که اولین بار در سال ۱۲۷۷/ ۱۸۹۸ برگزار شد. ابتدا فقط به معرفی خودروهای استاندارد مسابقه‌ای می‌پرداخت؛ اما به مرور زمان نمایش انواع مختلف خودرو نیز به آن افزوده شد. امسال فرانسوی‌ها ۱۲۰ سالگی برپایی این نمایشگاه را در حالی جشن می‌گیرند که خبری از حضور محصولات خودروسازان نامداری همچون فولکس‌واگن، فورد و نیسان نیست. با این حال دیگر رقبا، جدیدترین محصولات خود را برای عرضه و معرفی راهی عروس شهرهای دنیا کرده‌اند.

نمایشگاه خودروی پاریس ۲۰۱۸، عرصه نمایش نوآوری و تفکر پیشگامانه در طراحی و مهندسی خودرو است تا آدرنالین بیشتری در خون بازدیدکنندگان این نمایشگاه هنگام بازدید از فناورانه‌ترین محصولات خودرویی ترشح شود. در آخرین روز برگزاری این نمایشگاه با برخی از تولیدکنندگان و نمونه‌هایی که امسال توانستند بیشترین ستاره‌ها را از منتقدان و بازدیدکنندگان دریافت کنند آشنا خواهیم شد.

تویوتا

https://www.motoringresearch.com/wp-content/uploads/2017/09/Toyota_Prius_GR_Sport_2018_01.jpg

خودروی جدید یاریس جیآر اسپرت (GR Sport) که امسال رونمایی شد، در طراحی خود از مدل قدرتمند یاریس جیآرامان (GRMN) الهام گرفته و قدرت مورد نیاز خود را از پیشرانه هیبریدی معروف ۵/۱ لیتری تویوتا تامین میکند. گفته میشود در آینده نزدیک نسخههای جیآر اسپرت از محصولات شرکت تویوتا نیز رونمایی خواهد شد.

پژو

https://img.newatlas.com/peugeot-e-legend-concept-35.jpg?auto=format%2Ccompress&ch=Width%2CDPR&fit=crop&h=347&q=60&rect=126%2C149%2C915%2C514&w=616&s=fdfbecea119b79603310f3125a851d67

شرکت نامآشنای پژو با خودروی مفهومی جدید خود به نام ائی ـ لیجند (e-LEGEND) توانست توجه خیلیها را به خود جلب کند. این خودرو یک مدل تمام الکتریکی الهام گرفته از ۵۰۴ کلاسیک است که به سیستم خودران پژو نیز مجهز شده است. نسل جدید پژو ۵۰۸ نیز با دو نسخه جدید خود در نمایشگاه امسال حاضر بود. مدل ۵۰۸ اسدابلیو (SW) و نسخه پلاگین هیبریدی این خودرو توانستند خیلیها را به غرفه شرکت پژو بکشانند.

آئودی

https://car-images.bauersecure.com/pagefiles/31055/audi-sq2-0.jpg

امسال شرکت آئودی نمونه SQ2 را در این نمایشگاه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داد. یک شاسیبلند کامپکت که از موتور ۲۹۵اسببخاری فولکسواگن گلف سری R بهره میبرد و با کمک سیستم انتقال نیروی چهار چرخ موفق شده شتاب صفر تا صد را به عدد ۸/۴ ثانیه برساند. خودروی الکتریکی e-tron نیز که در این نمایشگاه در کنار آئودی قرار گرفته از دیگر محصولات مهم این خودروساز به شمار میرود. در نهایت خودروی جدید آئودی که با کد R8 LMS GT3 معرفی شده ممکن است سرنخهایی را نسبت به طراحی مدل پیش تولید و زبان طراحی نوین این شرکت ارائه کند.

بامو

https://i.ytimg.com/vi/X3GN1BM9IG4/maxresdefault.jpg

نسل جدید شرکت خودروساز آلمانی بامو سری۳ بزرگترین خودروی این شرکت در نمایشگاه خودروی پاریس امسال بود. زیر بدنه جذاب، این خودرو از پلتفرم سبک CLAR بهره میبرد و همین تکنیک اجازه نصب پیشرانههای متفاوت روی این خودرو را فراهم کرده است. به همین دلیل طراحان شرکت بامو اعلام کردهاند که ساخت نسخه تمام الکتریکی از نسل جدید سری ۳ را نیز در دست طراحی قرار دادهاند. در کنار سری ۳ جدید، برای اولینبار شاسی بلند جدید ایکس ۵ (X5) و رودستر زد ۴ (Z4) نیز برای بازدید در معرض نمایش گذاشته شده است.

اینفینیتی

https://www.infiniti-cdn.net/content/dam/Infiniti/2018/black-s-reveal/key-visual/Project_Black_S_Reveal_Project_Black_S_Headlines_v1.jpg.ximg.s_12_h.smart.jpg

ما خودروی پروجکت بلک اس (Project Black S) را قبل از رونمایی عمومی خود در نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۸ دیده بودیم. این بار، اینفینیتی آن را به پاریس آورده و البته مشخصات فنی کامل آن را اعلام کرد. پیشرانه این خودرو ترکیبی از یک موتور شش سیلندر خورجینی ۳ لیتری توربوی دوقلو و دو سیستم بازیابی انرژی الهام گرفته از خودروهای فرمول یک است. جالب است بدانید پیشرانه این خودرو روی هم رفته ۵۶۳ اسب بخار قدرت تولید میکند.

هوندا

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/28/2017_Honda_CR-V_front_4.11.18.jpg/1200px-2017_Honda_CR-V_front_4.11.18.jpg

شرکت خودروسازی هوندا، خودروی هیبریدی سیآرـ وی (CR-V) را با پیشرانه هوشمند چندحالته (i-MMD) به نمایشگاه امسال پاریس آورده است. سیآر-وی هیبریدی از یک موتور الکتریکی و یک پیشرانه ۲ لیتری بنزینی استفاده میکند و ۱۸۱ اسب بخار قدرت و ۳۱۵ نیوتن متر گشتاور دارد. این درحالی است که رقم اقتصادی ۳/۵۳ مگاوات برای این خودرو بهدست آمده است.

هیوندای

https://www.talk-business.co.uk/wp-content/uploads/2018/07/DS7-Crossback-1.6-petrol-Ultra-Prestige-Opera-crossover-SUV-review-grille-lights.jpg

مدل هاچ بک استاندارد آی۳۰ ان به قدری موفقیت بزرگی برای هیوندای به ارمغان آورد که آلبرت بیرمن و شاخه آن هیوندای این بار روی یک مدل فستبک آن کار کردهاند. مانند مدل هاچبک، این خودرو دو تیونینگ مختلف دارد. مدل پایه ۲۴۸ و مدل نهایی و فول ۲۷۲ اسب بخار قدرت دارند.

علاوه بر هیوندای آی۳۰ ان فست بک، این شرکت از مدل مفهومی آی۳۰ ان آپشن نیز در این نمایشگاه رونمایی کرد که از ۲۵ قطعه مختلف شامل یک اسپویلر عقب فیبر کربنی بزرگ تشکیل شده بود. سیتروئن

اغلب تولیدکنندگان نسبت به طراحی و ساخت مدلهای پلاگین هیبریدی تحقیقات گستردهای را آغاز کردهاند و سیتروئن هم که به هیچ وجه تصمیم ندارد از سایر رقبا عقب بماند یک نسخه پلاگین هیبریدی از شاسی بلند سی۵ (C5) ایرکراس در دست طراحی دارد و گرچه هنوز موفق نشده خودروی نهایی را برای عرضه در نمایشگاه آماده کند، با این مدل مفهومی میخواهد بگوید که نسخههای پلاگین هیبریدی پژو ۳۰۰۸ و دیاس۷ (DS7) کراسبک تنها گزینههای شما نخواهند بود.

دیاس

شرکت دیاس که زیرمجموعه پژو ـ سیتروئن بوده و به تولید خودروهای لوکس مشغول است نیز یک شاسی بلند دوم به مجموعه خودروهای خود اضافه کرده، خودرویی که رونمایی رسمی آن امسال در نمایشگاه پاریس انجام شد. این خودرو با نام دیاس۳ کراس بک، رقبایی مثل مینیکانتری من و آئودی کیو۲ (Q2) را پیش روی خود میبیند. با استفاده از پلتفرم جدید سیامپی (CMP) پژو سیتروئن، این خودرو آماده الکتریکیسازی نیز بوده و آنطور که مدیران دیاس اعلام کردهاند مدل E-Tense این خودرو سال آینده و بعد از مدلهای بنزینی و دیزلی روانه بازار خواهد شد.

در عین حال، دیاس مدت زیادی بود که از یک نسخه پلاگین هیبریدی ۳۰۰ اسب بخاری از شاسیبلند پرچمدار دیاس۷ کراسبک صحبت میکرد و در نمایشگاه امسال، این خودرو را از نزدیک دیدیم. فراری

مونزا فراری اسپی۱ و اسپی۲ (SP1 و SP2) هر دو خودروهای تولیدشده محدودی هستند که برای شروع به کار یک خانواده جدید فراری به نام آیکونا (Icona) طراحی شدهاند. این خانواده جدید در واقع مدلهای فوقالعاده خاص خواهند بود که برای زندهکردن برخی از نمادینترین مدلهای تاریخ این برند طراحی و ساخته میشوند. اسپی۱ و اسپی۲ در واقع به یاد دو مدل ۷۵۰ و ۸۵۰ مونزا دهه ۱۹۵۰ میلادی ساخته شدهاند. شرکت فراری این دو خودرو را مبتنی بر ۸۱۲ سوپرفست ۷۹۰ اسب بخاری ساخته و قیمت هر کدام را بالای سه میلیون پوند تعیین کرده است.

کیاموتورز

https://www.mercedes-benz.com/wp-content/uploads/sites/3/2018/08/00-mercedes-benz-vision-eq-silver-arrow-2018-show-car-world-premiere-3400x1440.jpg

شرکت خودروسازی کرهای کیاموتورز نیز از مدل پروسید قبلاً رونمایی کرده بود، ولی رونمایی عمومی و رسمی آن در نمایشگاه امسال پاریس اتفاق افتاد. این خودرو که آخرین عضو خانواده سید محسوب میشود، یک مدل شوتینگ بریک زیبا از این هاچبک نسل جدید محسوب میشود که جایگاهی بین مدل عادی سید و نسخه استیشن دارد.

در کنار پروسید در غرفه کیا، شاهد حضور مدل قویتر سید جیتی (GT) هم بودیم. این خودرو با یک پیشرانه بنزینی توربو ۶/۱ لیتری ۲۰۱ اسب بخاری شاید جلوه فوقالعادهای نداشته باشد، ولی قطعاً لذت رانندگی فراوانی برای مالک خود به ارمغان خواهد آورد. طبق شنیدهها هر دو مدل پروسید و سید جی تی از ابتدای سال ۲۰۱۹ وارد بازار خواهد شد. لکسوس

خودروساز لکسوس امسال یک نسخه جدید از مدل آرسی (RC) کوپه را به پاریس آورده است. از جمله تغییرات آن میتوان به سپر جلوی جدید، جلوپنجره متفاوت و چراغهای جلوی الایدی جدید اشاره کرد. مجموعه پیشرانههای آن بدون تغییر باقی مانده ولی کمک فنرهای جدید، فنرهای سفتتر و سیستم فرمان قابل تنظیم بدون شک تأثیر قابل توجهی روی کیفیت رانندگی خودرو خواهد داشت.

نمایشگاه پاریس امسال همچنین میزبان نسخهای ویژه از لکسوس السی (LC) است. نسخه تولید محدود السی به رنگ بدنه زرد ویژه که به برخی تزئینات زرد رنگ دیگر داخل کابین مجهز نیز شده است. مرسدس بنز

نسخه سدان نسل جدید مرسدس اِیکلاس در نمایشگاه امسال پاریس رونمایی شد. نسل بعدی جیالای (GLE) نیز در نمایشگاه امسال حاضر بود و مینی ون جدید رده بی آلمانیها برای نخستین بار امسال در پاریس در معرض دید عموم مردم قرار گرفت.

اگر همه اینها شما را راضی نکرده و هنوز به دنبال مدلهای جدید مرسدس هستید، باید به اطلاعتان برسانیم که مدل جدید ایامجیاِی۳۵ (AMG A35)، شاسی بلند تمام الکتریکی ایکیوسی (EQC) و مدل مفهومی ایکیو سیلور آرو (EQ Silver Arrow) نیز در نمایشگاه حضور داشتند. همچنین خبرهایی بود که مرسدس ایامجی میخواهد نسخههای کامل عملیاتی خودروهای الکتریکی مرسدس بنز را روانه بازار کند.

رنو

https://img.newatlas.com/renault-ez-ultimo-concept-1.jpg?auto=format%2Ccompress&ch=Width%2CDPR&fit=crop&h=347&q=60&rect=0%2C146%2C1620%2C911&w=616&s=34cc9029888e9faf81879f4bce44ca5e

شرکت رنو صد و بیستمین سالگرد تأسیس خود را در نمایشگاه پاریس جشن گرفت، ولی بدون شک مدلی که نظر همه را به خود جلب کرد رنو کاجار بود. این کراسآور روی بدنه و داخل کابین خود تغییراتی داشته که شامل برخی تجهیزات و پیشرانههای جدید نیز میشود. رنو با این تغییرات در مدل کاجار میخواهد در این بازه رقابتی خریداران خود را حفظ کند.

در عین حال، شرکت رنو امسال از یک خودروی شهری تمام الکتریکی جدید به نام کی- زد ائی (K-ZE) رونمایی کرد. این خودرو فقط مختص بازار چین بوده و فروش آن از سال آینده آغاز میشود. بعدها شرکت میخواهد آن را وارد بازارهای دیگر نیز بکند. رنو همچنین از کانسپت ائیزد- آلتیمو (EZ-Ultimo) که سومین کانسپت خانواده EZ محسوب میشود در پاریس رونمایی کرد. این مدل در واقع پیش نمایشی از خودروهای خودران آینده شرکت رنو است.

منبع: autoexpress.co.uk

محمدرضا نجفی شاهکوهی

مطلب پیشنهادی

نقاشی گمشده بعد از ۴ سال پیدا شد

یک تابلو نقاشی ربوده‌شده از «سالواتور روزا» پس از ۴ سال به گالری «دانشگاه آکسفورد»‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *