خوردن خوئک و خوش گوشت چرا خطرناک است؟

Image result for ‫خوئک‬‎

سایت بدون -مصرف کبابی اندام‌های گوشتی دام‌ها نظیر جگر، دل و قلوه در کشور ما بسیار پرطرفدار است. اندام‌های یادشده اگر از حیوانات سالم تهیه شوند و مراحل توزیع، نگهداری و طبخ آنها بدرستی و کامل انجام شود بسیار مغذی بوده و مصرف آنها توصیه می‌شود.

اما در کشور ما مصرف کبابی اجزای دیگری از دامها نیز رایج است که در مورد سلامت و ارزش تغذیهای آنها تردیدهای جدی وجود دارد که معروفترین آنها خوئک و خوشگوشت است. باید دقت کرد خوئک یا sweetbread از نظر نوع بافت با خوش گوشت یا lamb runners متفاوت است.

خوئک شامل دو نوع مختلف است. یکی خوئک گردن است که از اندام تیموس دامها تهیه میشود. خوئک دل نیز نوع دیگری است که از لوزالمعده یا پانکراس دامها حاصل میشود. اندام تیموس جزئی از سیستم ایمنی بدن پستانداران بوده و وظیفه تولید و ترشح سلولهای دفاعی بدن را برعهده دارد. اندام لوزالمعده نیز در تولید انسولین و تنظیم قند خون نقش دارد. بنابراین خوئک اساسا از بافتهای غدهای دامها به دست میآید. بافتهای غدهای حاوی ترکیبات و آنتیژنهای مختلفی بوده و لذا مصرف آنها ممکن است ناسازگار با بدن انسان باشد. همچنین برخلاف گوشت دامها، خوئک عمدتا حاوی پروتئینهای بافت همبندی بوده که ارزش تغذیهای بسیار کمی دارد. خوشگوشت به قسمتهایی از روده دامها گفته میشود که چربی زیادی اطراف آن را فرا گرفته است. این قسمت از روده حیوانات در برخی کشورهای جهان برای تهیه پوششهای سوسیس کاربرد دارد. سطح داخلی بافت روده با مدفوع در تماس است. بنابراین در صورتی که مراحل پاکیزهسازی روده بخوبی انجام نشود یا اگر کباب کردن خوشگوشت به صورت کامل و با حرارت کافی صورت نگیرد، خطر ابتلای مصرفکنندگان به بیماریهای عفونی و میکروبی وجود دارد. گفتنی است خوشگوشت نیز همانند خوئک ارزش تغذیهای ناچیزی دارد.

مهمترین علت پرطرفدار بودن خوئک و خوشگوشت، لذیذ بودن آنهاست؛ اما لذیذ بودن این محصولات صرفا به دلیل مقادیر زیاد چربیهای اشباع و مضر است که میتواند موجب بیماریهای قلبی و عروقی و افزایش کلسترول خون شوند.

دکتر بهادر حاجیمحمدی

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *