داروهای افزایش قد از واقعیت تا دروغ

https://static3.fartaknews.com/thumbnail/ur1zbMwznncq/UzAzk2rXQgyoUFsRvy-RrW0GCLPUFmP0Z4RewB091aAL6R7kDJfsoDagInld1OZ6/635930526308593481.jpg

سایت بدون -کوتاهی قد برای بیشتر مردم ناگوار است و همیشه به دنبال چاره و درمان آن هستند، ولی برخلاف تصور عموم پزشکان نمی‌توانند براحتی هرگونه کوتاهی قد را درمان کنند. ما کوتاهی قد را تحت بررسی قرار می‌دهیم، اگر بیماری خاصی باعث این مشکل شده باشد آن را درمان می‌کنیم در غیر این صورت فقط بیمارانی را که دچار کمبود هورمون رشد هستند، درمان می‌کنیم.

قد متوسط آقایان در جوامع مختلف بین ۱۷۰ تا۱۷۸ سانتیمتر است. در جامعهای که ۱۷۸سانتیمتر متوسط قد آقایان است، میزان قد بین ۱۶۱ سانتیمتر تا ۱۹۵ سانتیمتر در محدوده نرمال قرار میگیرد. مفهوم محدوده نرمال این است که ۹۵ درصد افراد سالم جامعه قدی دراین حدود یعنی ( ۱۹۵ – ۱۶۱) دارند به این ترتیب ما پسربچه ۱۴ سالهای را که براساس بررسیهایمان به قد ۱۶۵ سانتیمتر خواهد رسید غیرطبیعی نمیدانیم و قد او را درمان نمیکنیم. ذکر این توضیح ضروری است که قبل از طبیعی قلمداد کردن چنین پسری که تا حدی دارای قد کوتاه است، باید بررسیهایی در مورد سلامت او انجام دهیم. در راس این بررسیها آزمایش تیروئید، آزمایش وجود کمخونی، آزمایش کارکرد کلیهها و اندازهگیری هورمون رشد است. اگر در این بررسیها فرد مشکل خاصی نداشت، درمانی برایش تجویز نمیکنیم.

باید بدانیم مهمترین و اصلیترین عامل تعیینکننده قد، اندازه قد پدر، مادر و بهعبارت بهتر وراثت است. دخترها به طور متوسط قدی معادل هفت سانتیمتر کمتر از معدل قد پدر و مادر خود خواهند داشت و پسرها هفت سانتیمتر بالاتر از این معدل.

در بین مردم این فکر به اشتباه رایج شده که داروهای مختلفی میتوانند رشد را اضافه کنند. این کاملا اشتباه است، فقط هورمون رشد، آن هم با شرایط خاص و در مدت طولانی میتواند کمی کمککننده باشد.

چند نکته درمورد این هورمون وجود دارد:

هورمون رشد فقط زمانی موثر است که صفحه رشد استخوانها بسته نشده است و این اتفاق را میتوانیم با عکس رادیولوژی بررسی کنیم.

هورمون رشد را باید هرشب و به مدت چند سال تزریق کرد.

هورمون رشد قیمت بسیار بالایی دارد.

وقتی شخصی دچار کمبود هورمون رشد نیست و ما به او مقادیر زیاد این هورمون را میدهیم، عوارض آن شامل دیابت، فشار خون، چربی خون و نیز رشد تومورها ممکن است بروز کند.

وقتی هورمون رشد در بدن کافی است، تزریق این هورمون خیلی تاثیر نخواهد داشت.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «فی سبیل الله»

سایت بدون – فی سبیل الله یعنی در راه خدا این یک اصطلاح فقهی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *