داستان عجیب باشگاه ویسلا کراکف در لهستان / وقتی مافیا تیم می خرد

نویسنده:تیم گاسلینگ


سایت بدون -با طرفدارانی مانند «میسی‌یک»، چه کسی نیاز به دشمن دارد؟
«خرس تدی» یک بار در جریان بازی ویسلا کراکف مقابل پارما در جام یوفا در سال ۱۹۹۸، به دلیل پرتاب چاقو به سمت سر دینو باجو، به زندان رفت. هجده سال بعد، این هولیگان معروف و دار و دسته او توانستند به هیات مدیره باشگاه راه پیدا کنند. خشونت، قاچاق مواد مخدر و فساد مالی آنها باعث شد که یکی از بزرگ‌ترین باشگاه‌های لهستان به زانو درآید.
در ۱۹ فوریه (دو هفته پیش) بود که یاکوب بلاشچیکوفسکی نخستین بازی‌اش در ورزشگاه هنریک ریمن از سال ۲۰۰۷ تاکنون را انجام داد. او گفته بود که حاضر است تا پایان فصل به صورت رایگان برای تیم محبوب دوران کودکی‌اش بازی کند. بلاشچیکوفسکی که رکورد بیشترین بازی ملی برای لهستان را دارد، با پنالتی دقیقه ۴۰ خود کمک کرد که تیمش شلانسک را ببرد.
این لحظه‌ای پراحساس برای هواداران بود. کمتر از یک ماه پیش از آن، اتحادیه فوتبال لهستان مجوز باطل‌شده باشگاه ویسلا را برگردانده بود. اگر آنها این کار را نمی‌کردند، باشگاه منحل شده و به دسته پنجم فوتبال لهستان سقوط می‌کرد.
حالا دیگر کابوس بازی در زمین‌های کشاورزی از بین رفته بود. باشگاه توانسته بود در لیگ برتر لهستان بماند و با کمک یکی از بهترین پسرانش، پیروز شود. بلاشچیکوفسکی و گروهی از کارآفرینان محلی ۴ میلیون زلوتی (۸۰۸ هزار پوند) به باشگاه وام دادند تا آنها را نجات دهند و به دنبال یک سرمایه‌گذار می‌گردند تا مشکل را کاملا حل کند.
آنها باشگاهی را دارند می‌فروشند که گروه «کوسه‌ها» آن را نابود کرده بود. این گروه در ابتدا طرفداران افراطی بودند و سپس تبدیل به گنگستر شدند. رهبر آنها پاول میکالسکی بود که به نام میسی‌یک شناخته می‌شود. در یک مستند که از شبکه تلویزیونی دولتی TVN پخش شد، نشان داده شد که این گروه تبهکاران چگونه اموال باشگاه ویسلا را به نابودی کشاندند، کارکنان و بازیکنان باشگاه را تهدید کردند و از باشگاه به‌عنوان پایگاهی برای فعالیت‌های مجرمانه خود استفاده کردند.
پیروزی مقابل شلانسک باعث شد که ویسلا در میانه جدول لهستان بماند، جایگاهی که باید آن را حفظ کند تا زمانی که مشکلات مالی باشگاه برطرف شود.
بسیاری از بازیکنان از تیم جدا شده‌اند. آنها از اینکه ماه‌ها پولشان پرداخت نشده بود ناراضی بودند. در ژانویه بود که نجات‌دهندگان باشگاه با فروش مارتین کاستال و خسوس ایماس، دو بال باشگاه به یاگیلونیا بیالیستوک، توانستند معادل ۶۴۵ هزار پوند به دست بیاورند. باشگاه معادل ۹۵/۷ میلیون پوند بدهکار است و این پول برای کاهش بدهی باشگاه صرف شد تا آنها بتوانند مجوز لازم برای حضور در رقابت‌های فصل بعد را هم کسب کنند.
علاوه بر این فروش‌ها، وامی که بلاشچیکوفسکی داده و خرید بلیت از سوی تماشاگران، هواداران یک کمپین موفق هم برای جمع کردن ۷۹۵ هزار پوند به راه انداختند تا به باشگاه این امکان را بدهند که فعلا سر پا بماند. این را یاروسلاو کرولفسکی می‌گوید. او عضو گروهی است که بلاشچیکوفسکی تشکیل داده تا مدیریت باشگاه را در دست بگیرند. او ادامه می‌دهد: «ما امیدواریم که پیشنهادهای اولیه سرمایه‌گذاران راهبردی را دریافت کنیم.»
البته همه چیز بستگی به این خواهد داشت که ویسلا کراکف، که همشهری تیم کراکفیا است، تا چه حد بتواند رد پای تبهکاران را از بین ببرد.
کوسه‌ها، که بسیاری از اعضای آنها متهم یا محکوم به «سرقت، قاچاق مواد مخدر، جرایم سازمان‌یافته و قتل» هستند، از تابستان ۲۰۱۶ هیات مدیره باشگاه ویسلا را در دست داشتند. اینکه آنها متهم یا محکوم هستند را سیمون یادچیک اعلام کرده، همان خبرنگاری که مستند TVN را ساخته بود.
مارزنا ساراپاتا، رییس هیات مدیره باشگاه که پیش‌تر وکیل میسی‌یک هم بود، در اواخر سال ۲۰۱۸ برکنار و از انظار همگان ناپدید شد. در آن هنگام حساب مالی باشگاه تنها ۱۰ هزار پوند داشت. در دو سال حضور ساراپاتا، بدهی ویسلا تقریبا چهار برابر شد.
این بدهی صرف پرداخت پول بازیکنان و کادر فنی نشده بود و آنها ماه‌ها بود که دستمزد دریافت نکرده بودند بلکه قسمت زیادی از پول به هیات مدیره رسیده بود. یادچیک می‌گوید که کوسه‌ها از باشگاه استفاده می‌کردند تا درآمد خود از راه مواد مخدر را پولشویی کنند و با قراردادهای جعلی، پول را به باشگاه منتقل کنند. ساراپاتا گفته هیچ فعالیت غیرقانونی انجام نداده است. او TVN و سایر رسانه‌هایی که درباره آنها گزارش داده بودند را تهدید به شکایت کرد اما در عمل کاری انجام نداد.
کرولفسکی می‌گوید: «پول‌های زیادی گم شده است. یک گروه مجرم سازمان‌یافته کنترل باشگاه را به دست داشتند.»
اما مقامات مسوول توجه چندانی به عملکرد آنها نداشتند، حتی زمانی که فعالیت این گروه تبهکاری به داخل ورزشگاه هم کشیده شد. دامیان دوکات که به‌عنوان معاون باشگاه برگزیده شده بود، یک حمله به طرفداران تیم رقیب را ترتیب داد. او در دستشویی‌های ورزشگاه، مواد محترقه در اختیار طرفداران قرار داد. او پیش‌تر مدیر یک باشگاه بدنسازی در ویسلا بود که میسی‌یک آن را اجاره کرده بود و از آن برای پرورش هولیگان‌ها برای دعواهای خیابانی استفاده می‌کرد. دوکات این ماجرا را تکذیب کرده اما او هم با وجود تهدید به شکایت، این کار را انجام نداده است.
بازیکنان ویسلا که چندین ملی‌پوش لهستان هم در میان آنها حضور داشتند، پیش از دربی مقابل کراکفیا، تی‌شرت‌هایی به تن کردند که روی آنها نوشته شده بود، آرزو می‌کنند دودک هرچه سریع‌تر بهبود یابد. دودک هولیگانی بود که در دعوایی مجروح شده بود که دو طرف از چاقو و تفنگ استفاده کرده بودند.
حتی بازداشت میسی‌یک و چندین نفر دیگر به اتهام جرایم سازمان‌یافته در ماه اکتبر هم توجه پلیس و بازرسان را معطوف باشگاه نکرد. گروه کوسه‌ها بی‌پرده‌تر از سابق دست‌به‌کار شد. آنها انگار می‌خواستند پیش از آنکه باشگاه از بین برود، تا جایی که می‌توانند از طریق آن پول به دست بیاورند.
تا اینکه سرانجام در اواخر دسامبر ماجرای انتقال مضحک باشگاه پیش آمد. وانا لی، یک به‌اصطلاح میلیاردر فرانسوی-کامبوجی سوار بر یک پرواز ارزان‌قیمت به لهستان رفت تا باشگاه را با قیمت تنها ۲/۰ پوند از ساراپاتا بخرد. او به لوکزامبورگ رفت اما گوشی‌اش را گم کرد و به این ترتیب نتوانست ۴/۲ میلیون پوندی که قرار بود برای بازپرداخت بدهی‌های فوری باشگاه پرداخت شود را بپردازد. او سپس با جت شخصی خود به نیویورک رفت تا انتقال پول را انجام دهد اما دچار حمله قلبی شد. از آن هنگام دیگر خبری از او در دست نیست.
این ماجرا باعث شد که پلیس در ژانویه به باشگاه ویسلا حمله کند. بازرسان می‌گویند که دارند جرایم هیات مدیره سابق را بررسی می‌کنند. پلیس با یک شبکه غیررسمی و در‌هم‌تنیده از افراد روبه‌رو شد. موسسه TS ویسلا که چندین تیم ورزشی ویسلا را به‌عنوان زیرمجموعه خود دارد، باشگاه فوتبال را در سال ۲۰۱۶ خریداری کرد. هیات مدیره TS در آن هنگام را گروه طرفداری SKWK تشکیل می‌داد. این اعضا از هر بلیت فروخته‌شده در ورزشگاه ۲/۰ پوند به دست می‌آوردند. کنترل SKWK هم در دست کوسه‌ها بود.
یادچیک می‌گوید: «اعضای هیات مدیره TS ویسلا مستقیما از طریق SKWK با هولیگان‌ها در ارتباط بودند.»
TS ویسلا همچنان مالکیت باشگاه را در دست دارد و به نظر می‌رسد که کوسه‌ها همچنان بر باشگاه نفوذ دارند اما مدیران حال حاضر ویسلا کراکف می‌خواهند روی مسائل داخل میدان تمرکز کنند. بازگشت بلاشچیکوفسکی پس از ۱۲ سال حضور در بوندس‌لیگا باعث شد که طرفداران امیدوار به آینده شوند. ماچیژ اشتولارچیک، مربی تیم هفته گذشته گفت: «حالا باشگاه می‌تواند با خوشبینی به آینده نگاه کند. ما داریم آرام‌آرام به شرایط طبیعی برمی‌گردیم و دغدغه ما تنها مسائل ورزشی خواهد بود. مسائل دیگر به پس‌زمینه خواهد رفت.»
اما هولیگان‌ها در جنوب لهستان ریشه عمیقی دوانده‌اند. ویسلا که لقبش ستاره سفید است، یکی از موفق‌ترین باشگاه‌های تاریخ لهستان است. آنها ۱۳ بار قهرمان لیگ شده‌اند که ۷ بار در قرن ۲۱ بوده است. تنها لژیا ورشو، رقیب سنتی آنها توانسته در ۲۰ سال گذشته با آنها رقابت کند. کراکف اما محل زندگی برخی از وحشی‌ترین هولیگان‌ها هم هست. آنها در دعواهای خود از چاقو استفاده می‌کنند و مرز بین هولیگان بودن و گنگستر بودن برایشان چندان مشخص نیست.
کریستوفر لش که اداره یک پادکست در ورشو را به عهده دارد، می‌گوید: «سایر باشگاه‌ها هم به‌روشنی با مجرمانی ارتباط دارند که درگیر مواد مخدر و جرایم مالی هستند اما تفاوت این بود که در ویسلا، این مجرمان مدیریت باشگاه را در دست داشتند.» پیش‌تر تبانی در مسابقات لهستان بسیار پررنگ بود اما شرکت مخابراتی بوگوسلاو کوپیال که قبلا مالک ویسلا کراکف بود، کمک کرد که این مشکل حل شود اما حالا مشکل گروه‌های تبهکاری به این آسانی حل نمی‌شود.
یادچیک می‌گوید: «مردم هنوز می‌ترسند. راهزن‌ها هنوز محو نشده‌اند. شما می‌توانید نفوذ آنها را در باشگاه و شهر ببینید. هنوز محصولات با شعارهای کوسه‌ها را می‌توان در فروشگاه باشگاه خرید!»
لش می‌گوید: «مطمئن نیستم که باشگاه بتواند با هولیگان‌ها کاملا درگیر شود. آنها هنوز در باشگاه حضور دارند و مردم هم تمایلی به صحبت در این زمینه ندارند. کراکف شهر کوچکی است.»
اما کرولفسکی خوشبین است: «امیدواریم توجه رسانه‌ها و فشار مقامات بتواند حضور این افراد را کمرنگ کند و باعث رفتن آنها از باشگاه شود. این هولیگان‌ها و مجرم‌ها باید از فوتبال لهستان طرد شوند.»
منبع: سایت گل

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *