آخرین خبرها

دانه چیا چیست و چه فوایدی دارد؟

 سایت بدون -چیا اسم دانه گیاه سالویا هیسپانیكا از خانواده نعناعیان و بومی آمریكای مركزی است و با تخم شربتی فرق دارد. هر ۲۸ گرم دانه چیا حاوی ۱۳۱ كالری، 4/8 گرم چربی، 07/13 گرم كربوهیدرات، 2/11 گرم فیبر، 6/5 گرم پروتئین و بدون قند است. با ما همراه باشید تا از فواید این دانه پرخاصیت بیشتر برایتان بگوییم.
جالب است بدانید هر ۲۸ گرم دانه چیا می‌تواند نیمی از نیاز  فیبر روزانه بدن خانم‌های بالای ۵۰ سال را تأمین كند. حتما می‌دانید كه مواد غذایی فیبردار با ایجاد احساس سیری به كاهش پرخوری كمك می‌كنند و معمولا هم كالری كمی دارند. دانه چیا علاوه بر فیبر بالا حاوی مقادیر قابل‌توجهی اسیدهای چرب امگا۳ و آلفا ـ‌ لینولِئیك اسید است كه گفته می‌شود در كاهش وزن مؤثرند. دانه چیا وقتی با آب مخلوط می‌شود حالت ژله‌ای پیدا می‌كند و می‌تواند احساس سیری طولانی‌تری به‌وجود آورد. البته هنوز شواهد كافی برای اثبات فایده دانه چیا برای كاهش وزن وجود ندارد. مواد غذایی فیبردار در كاهش فشار خون و كلسترول نیز مؤثرند و به‌ویژه موجب تقویت دستگاه ایمنی و كاهش احتمال بروز بیماری‌های التهابی می‌شوند. درمورد اثر دانه چیا روی دیابت و سطح گلوكز خون نیز هنوز مطالعات كافی انجام نگرفته، اما نتایج یكی از پژوهش‌های اخیر حاكی از آن است كه دانه چیا احتمالا در بهبود دیابت نوع ۲ بی‌تأثیر نیست. گیاهخوارها می‌توانند از دانه چیا به‌جای تخم‌مرغ در غذاهایشان استفاده كنند. كافی است یك قاشق غذاخوری دانه چیا را با سه قاشق غذاخوری آب مخلوط كنید و چند دقیقه‌ای استراحت دهید. سپس ژل به‌دست‌آمده را به‌جای تخم‌مرغ در پخت‌وپزهایتان استفاده كنید. ضمن این‌كه مصرف دانه چیا به‌صورت خشك به افرادی كه سابقه مشكل بلع دارند توصیه نمی‌شود. 

برچسب‌ها:

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

add_action('wp_head','telegram_seo_link'); function telegram_seo_link(){ if (is_single()) { global $post; $thumbnail = wp_get_attachment_image_src( get_post_thumbnail_id($post->ID), 'full' ); echo ' '; } }