دختر یمنی که تصویر او جهان را تکان داد، درگذشت/رخت عزا بر تن یمن

Image result for ‫امل حسین‬‎
فرحناز دهقی
خبرنگار
با تن رنجور و استخوان‌هایی که از زیر پوست کم‌ آبش پیدا بود، چشمان کم فروغ و لبخندی که همیشه روی لب داشت، شده بود نماد امید. اما بار مصیبت و جنگ آنقدر برای شانه‌های نحیفش سنگین بود که تاب نیاورد و به سیاهی و کوران ظلمت تن سپرد؛ او تنها یکی از
یک میلیون و هشتصد هزار کودک یمنی بود که از سوءتغذیه رنج می‌برد. امل حسین دختر ۷ ساله‌ای را می‌گوییم که هفته پیش تصویرش بر صفحه اول روزنامه نیویورک‌تایمز قرار گرفت و توجه‌ها را به وضعیت اسفناک کودکان یمنی جلب کرد، بر اثر سوءتغذیه شدید جان سپرد. به‌گزارش الجزیره، مریم علی مادر امل حسین با تأیید این خبر با گریه گفت: «قلبم شکسته است. امل همیشه لبخند می‌زد. حالا نگران دیگر فرزندانم هستم». مکیا مهدی پزشک یمنی که از ماه‌ها پیش مشغول درمانی امل بوده، می‌گوید در این کشور جنگ‌زده، کودکان بسیار زیادی همچون این کودک وجود دارند و جان بسیاری از کودکان یمنی در خطر است. تایلر هیکس عکاس برنده جایزه پولیتزر، که تصویر امل را که در کلینیک کوچک یونیسف روی تختی خوابیده بود، ثبت کرد و با انتشار آن باعث به راه افتاده موج تازه انتقادها علیه آل سعود شد، هفته پیش در یک برنامه رادیویی گفت: «عکاسی از امل خیلی سخت و تلخ بود؛ اما در عین حال می‌دانستم گرفتن این عکس اهمیت بسیار زیادی دارد. با دیدن او به این فکر می‌کردم که چقدر این وضعیت تراژیک است و چقدر سوء تغذیه بد است و چرا قحطی در یمن به چنین رشدی رسیده است».

بحران جدی مرگ
یمن، فقیرترین کشور عرب در جهان، از سپتامبر ۲۰۱۴ تاکنون بستر عرض اندام و قدرت‌نمایی عربستان سعودی شده است و اوضاع انسانی در این کشور به اندازه‌ای وخیم است که سازمان ملل اعلام کرده شرایط یمن، وخیم‌ترین بحران انسانی در جهان است. سازمان‌های حقوق بشری اعلام کردند طی این جنگ ۴ ساله، ۶۵ هزار یمنی کشته شده‌اند و میلیون‌ها نفر در معرض بیماری و قحطی هستند. روز جمعه، آژانس موسوم به صندوق جمعیت سازمان ملل اعلام کرد، فقدان غذا، آوارگی، تغذیه ضعیف، شیوع بیماری و تضعیف مراقبت‌های بهداشتی شدیداً بر وضعیت سلامت و رفاه ۱٫۱ میلیون زن در یمن که مبتلا به سوء تغذیه بوده و همزمان باردار یا شیرده هستند، تأثیر گذاشته است. بحران قحطی در این کشور آنقدر وخیم شده که سازمان ملل هشدار داده جان ۱۴ میلیون نفر یا به عبارتی نیمی از مردم این کشور در خطر است. قیمت مواد غذایی طی ۱۲ ماهه اخیر، ۳۵ درصد رشد داشته است و سازمان ملل گفته اگر این رویه‌ ادامه پیدا کند، قیمت هر دلار به هزار ریال می‌رسد.

http://m.alnour.com.lb/archive/image/2018/11/3/1f089736-29de-49f4-8c6b-f0336fe33b85.jpg?v=2&v=2&width=382
توافق بر سر پایان جنگ ناکام
با سردر گم‌تر شدن کلاف جنگ در یمن، ظاهراً در میان متحدان غربی عربستان سعودی اجماعی شکل گرفته که پرونده این جنگ نافرجام هر چه زودتر بسته شود. به‌گزارش آسوشیتدپرس، پس از اظهار نظر امریکا و فرانسه، هزاران نفر از اهالی استان المهره واقع در شرق یمن خواستار عقب‌نشینی نیروهای عربستانی از این استان، فرودگاه و بندر آن شدند. آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در سخنانی خواستار توقف خشونت در یمن و رفتن به سمت مذاکرات صلح به منظور پایان دادن به جنگ در این کشور شد. واسیلی نبنزیا نماینده روسیه در این سازمان نیز گفت جنگ یمن باید هر چه زودتر پایان بگیرد و تنها راه حل آن، مذاکره است. از سوی دیگر، ۴۰ سازمان آلمانی طی نامه‌ای از آنگلا مرکل صدراعظم آلمان خواسته‌اند فروش تسلیحات به عربستان سعودی را متوقف کند. این نامه به‌دلیل کشته شدن جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در ترکیه نوشته شده است اما هدفش متوقف کردن کشتار مردم یمن است. البته پیش از این آنگلا مرکل اعلام کرده بود تا روشن شدن ابعاد قتل خاشقجی، به عربستان اسلحه نخواهد فروخت.
HSBC یکی از بزرگ‌ترین سرویس‌های مالی و بانکی در جهان، گفته پرونده‌های مکرر نقض حقوق بشر عربستان باعث شده آینده سرمایه‌گذاری در این کشور با چالش‌های متعددی روبه‌رو شود. بدین ترتیب عواقب جنگ‌افروزی
بر خلاف تصور خاندان آل سعود، به داخل مرزهای قلمرو حکومتشان کشیده شده است.

مطلب پیشنهادی

آیا ویاگرا تمام مشکلات جنسی آقایان را حل می کند؟

سایت بدون -ما حدود بیست نوع اختلال جنسی داریم و بیمار وقتی به پزشک مراجعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *