درباره آلرژی به آفتاب بیشتر بدانید

سایت بدون -حساسیت به آفتاب یک مشکل سلامت گسترده است که ۲۰ درصد مردم از آن رنج می‌برند. این مشکل که در پایان بهار و شروع فصل تابستان شیوع بیشتری دارد، معمولا چهره‌هایی با رنگ روشن و زنان را در سنین قبل از یائسگی درگیر می‌کند.
با قرار گرفتن در معرض آفتاب در پوست جوش‌های دردناک با خارش شدید، کهیر و پوسته پوسته شدن پوست ایجاد می‌شود؛ جوش‌ها حدود ده روز ماندگار هستند، اما با گذشت زمان و عادت کردن پوست به آفتاب شدید از بین می‌روند. بعد از اولین دوره بروز جوش‌ها مشکل به صورت فصلی و سالانه بروز می‌کند.
علت ایجاد آلرژی به آفتاب
سازوکار ایجاد حساسیت به آفتاب مشخص نیست. پزشکان می‌گویند قرار گرفتن در معرض آفتاب باعث تولید ماده آلرژی‌زا در بدن می‌شود و بروز جوش‌ها، واکنشی آلرژیک است که بدن به این ماده نشان می‌دهد. علاوه بر نور مستقیم آفتاب، پرتوهای فرابنفش (UV)، حتی تابش پرتوهای فرابنفش مصنوعی، هم می‌توانند این واکنش آلرژیک را ایجاد کنند. استفاده از ضدآفتاب و ماندن در محیط‌های بسته نیز نمی‌تواند از بروز مشکل جلوگیری کند.
بیشتر ضد آفتاب‌ها پوست را درمقابل پرتوهای UVB که ۵ درصد پرتوهای UV را تشکیل می‌دهند و شدیدترین و آسیب‌رساننده‌ترین پرتوها هستند محافظت می‌کنند. اما آلرژی به آفتاب در اثر پرتوهای UVA که پرتوهای ضعیف‌تری هستند هم ایجاد می‌شود. این پرتوها به‌راحتی از شیشه و برخی ضد آفتاب‌ها عبور می‌کنند.
درمان و پیشگیری
آلرژی به آفتاب مشکلی جدی‌ نیست و درمان آن که با هدف کاهش درد و تحریک جوش‌ها صورت می‌گیرد شامل کرم کورتیزون و آنتی‌هیستامین‌هاست. رعایت نکات ایمنی زیر در مقابل نور آفتاب هم احتمال بروز مشکل را کاهش می‌دهد:
 دور ماندن از نور خورشید از ۱۰ صبح تا ۲ بعد از ظهر.
پوشاندن نقاطی از بدن که عادت به نور شدید خورشید ندارند.
 استفاده از ضد‌آفتاب طیف وسیع با اس‌پی‌اف ۳۰ یا بیشتر که پوست را از هردو نوع تابش UVA و UVB  محافظت می‌کند.
منبع: ba-bamail.com

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *