درباره جدیدترین سریال های شبکه خانگی / از آقازاده تا قورباغه

سریال‌های سیروس مقدم، هومن سیدی و بهرنگ توفیقی چه کلیشه هایی را می شکنند؟

سایت بدون – در طول یک سال گذشته، سریال‌های متعددی در شبکه نمایش خانگی توزیع شده‌اند که عموماً قصه‌هایی ضعیف، بی‌منطق و کلیشه‌ای داشته‌اند و عشق مثلثی، ثروت زیاد و حضور شخصیتی در حکم یک پدرخوانده، موتیف‌های تکرارشونده بیشتر آن‌ها بوده است. تکرار این موضوعات در بیشتر سریال‌ها، باعث شده فضای مدیوم نمایش خانگی یکنواخت شود و مخاطب با تنوع آثار روبه‌رو نباشد. البته سریال‌هایی که این روزها مراحل پایانی ساخت خود را می‌گذرانند، می‌گویند عمر این یکنواختی و تکرار، قرار نیست خیلی طولانی شود و سه سریال «قورباغه»، «آقازاده» و «خواب‌زده» که هرکدام فضا و ژانر متفاوتی دارند در راه هستند تا مسیر فعلی نمایش خانگی را به طور اساسی تغییر بدهند.

آقازاده
عاشقانه سیاسی

اگر سریال‌هایی را که تا به حال ویژه شبکه نمایش خانگی ساخته شده مرور کنید، تا پیش از «هیولا» به کارگردانی مهران مدیری، سریالی با مضمون سیاسی نداشتیم. بعد از «هیولا»، اکنون سریال «آقازاده» به کارگردانی بهرنگ توفیقی و تهیه‌کنندگی حامد عنقا، جدیدترین مجموعه سیاسی شبکه نمایش خانگی است که می‌تواند به عنوان یک اثر انتقادی و سیاسی در ذهن مخاطبان ماندگار شود. البته سریال «هیولا» در کنار کنایه‌ها و شوخی‌های سیاسی، مضامین اجتماعی هم داشت و از زاویه طنز داستان خود را روایت می‌کرد، بنابراین خیلی با «آقازاده» قابل مقایسه نیست. حامد عنقا نویسنده سریال، دست روی جنجالی‌ترین مسائل جامعه امروز یعنی ژن‌های خوب و مفاسد اقتصادی گذاشته، به همین دلیل داستان آن برای مخاطبان تازگی خواهد داشت. سریال پربازیگر «آقازاده» هم از حضور ستاره‌ها استفاده کرده و امین حیایی، نیکی کریمی و امیر آقایی، از بازیگران این مجموعه هستند. زمان احتمالی توزیع سریال اوایل بهمن است.


قورباغه
اکشن جنایی

اولین سریال هومن سیدی یعنی سریال «قورباغه» در سکوت خبری ساخته شده و هیچ جزئیاتی از داستان آن منتشر نشده است، تا این که به تازگی اولین تریلر آن رونمایی شد. صحنه‌های درگیری، تیراندازی و تعقیب‌وگریز در این تیزر ۲ دقیقه‌ای می‌گوید هومن سیدی که آخرین بار با فیلم «مغزهای کوچک زنگ‌زده» خوش درخشیده بود، از توانایی‌اش در ساخت اثری در ژانر اکشن، گانگستری و جنایی استفاده کرده و مجموعه مهیجی با چنین فضاهایی در شبکه نمایش خانگی ساخته است. به همین دلیل «قورباغه» با بسیاری از سریال‌های خانوادگی و ملودرام‌های اجتماعی که تا به حال در نمایش خانگی دیده‌ایم، متفاوت خواهد بود. علاوه بر ژانر سریال، بازیگران اصلی «قورباغه» یعنی نوید محمدزاده، صابر ابر و سحر دولتشاهی، بیشتر در سینما دیده می‌شوند و حضورشان در سریال نمایش خانگی، اتفاق تکراری یا معمولی نیست. این سریال ۱۵ قسمتی، در ایران و تایلند فیلم برداری شده و قرار است بهار سال آینده توزیع ‌شود.


خواب‌زده
ترسناک ماورایی

سیروس مقدم سال ۸۶، با ساخت سریال «اغما»، ارتباط انسان و شیطان را به تصویر کشید و تأثیر شیطان در زندگی آدم‌ها را نمایش داد. این سریال جزو آثار ماورایی تلویزیون بود که در زمان پخش خود، مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. به علت علاقه مخاطب به این دسته از سریال‌ها، در سال‌های بعد مجموعه‌های ماورایی مختلفی ساخته شدند. اکنون سیروس مقدم، ۱۱ سال پس از آخرین سریال ماورایی خود یعنی «روز حسرت»، دوباره سراغ چنین موضوعاتی رفته و در سریال «خواب‌زده» قصه زنی به نام «رها» را روایت می‌کند که شیطان مانع کارهای خوب او می‌شود. به نظر می‌رسد «خواب‌زده» بی‌شباهت نباشد به سریال‌های قبلی سیروس مقدم که در ژانر ماورایی ساخته، اما به هرحال در سال‌های اخیر، سریال‌های ماورایی جایی در تلویزیون نداشته‌اند و در نمایش خانگی هم چنین سریالی ساخته نشده، بنابراین «خواب‌زده» می‌تواند تنوع خوبی در نمایش خانگی ایجاد کند. زمان توزیع سریال احتمالاً اوایل اسفند خواهد بود.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «جای پا را محکم کردن»

سایت بدون – آدم ها برای این که درست و مطمئن حرکت کنند باید پای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *