درباره جمال موسیالا، لیونل مسی بایرن مونیخ/ ستاره ای که سنش به گرفتن گواهینامه نرسیده است


درک ری

سایت بدون – هر هفته که می‌خواهم بنویسم، نمی‌دانم که این ستون دقیقاً روی چه چیز تمرکز خواهد داشت. اما این هفته، همه چیز مشخص بود و می‌خواستم درباره جمال موسیالا، پدیده ۱۸ساله بایرن مونیخ بنویسم.
فوتبالیست‌ها را با سبک زندگی پرزرق‌وبرق، هواپیماهای شخصی و ماشین‌های لوکس می‌شناسند. اما اولین فصل کامل حضور موسیالا در بایرن، بیشتر شبیه تجربه یک دانش‌آموز دبیرستانی بوده است.
کارولین، مادر او، سوار بر فولکس‌واگن پولو به زمین تمرینی زابنر اشتراسه بایرن می‌رود و پسر عاشق فوتبالش را روانه تمرین می‌کند. حتی پس از قرارداد حرفه‌ای‌اش هم این روند روزمره زندگی او بوده است. موسیالا که فردی فروتن است، هر روز از مادرش بابت این کارش تشکر می‌کند.
هنگامی که از او سؤال شد وقتی گواهینامه‌اش را بگیرد، دوست دارد چه خودرویی سوار شود، او گفت هر ماشینی که باشد خوب است، به شرط آنکه کار کند و ضبط خوبی هم داشته باشد. این پاسخ بازتابی است از حرکات طبیعی و آسان‌گیر موسیالا در میدان. نمی‌شود تصور کرد که او درباره یک موضوع، هیاهو به پا کند. زندگی مانند ماجرایی شگفت‌انگیز است که باید بابت آن سپاسگزار بود.
او در سال گذشته رشدی انفجاری داشت و از یک بازیکن ذخیره که دقایق کمی به میدان می‌رود تبدیل به بازیکنی شده که قرارداد حرفه‌ای تا سال ۲۰۲۶ امضا کرده است. او تیم ملی آلمان را هم به انگلیس ترجیح داد و حالا در ۱۸سالگی، دارد ستاره واقعی بایرن می‌شود. زمانی که او در فصل ۲۱-۲۰۲۰، در برد هشت بر صفر مقابل شالکه، به عنوان بازیکن ذخیره به میدان رفت و گلی فوق‌العاده زد، به این فکر کردم که او بازیکنی واقعاً آینده‌دار است و از خود پرسیدم که آیا او در نهایت یک بازیکن بااستعداد می‌شود که به باشگاه دیگری می‌رود تا فرصت بازی پیدا کند یا نه.
یادم هست که بازی‌های آلمان در یورو ۲۰۲۰ را گزارش می‌کردم و به این فکر می‌کردم که این تیم نیاز دارد موسیالا بیشتر برایش بازی کند. در واقع، او در چند دقیقه حضور در میدان، کمک کرد که تیمش مقابل مجارستان به تساوی برسد و در نتیجه آن، به مرحله حذفی راه یابد.
او چند روز پیش در لایپزیگ، در بزرگ‌ترین آزمون هفته‌های اخیر بایرن، جای سرژ گنابری مصدوم را در اواخر نیمه اول گرفت. بایرن با پنالتی روبرت لواندوفسکی از حریف پیش افتاده بود، اما لایپزیگ خیلی خوب بازی می‌کرد. وقتی موسیالا آمد، به قول توماس مولر، تبدیل به «جادوگر بازی» شد.
موسیالا در اوایل نیمه دوم، در دو حرکت انتقالی کلیدی نقش داشت. او در دقیقه ۴۷، با ضربه پای چپ خود بایرن را به گل دوم رساند و هفت دقیقه بعد، با پای راستش، لروی سانه را راه انداخت تا او گل سوم را بزند و کار را تمام کند.
پس از آن بازی، مولر نه‌تنها جادو و اعتماد به نفس موسیالا در میدان، که شخصیت خاکی و سختکوش او را هم ستود. برنامه‌های تلویزیونی آلمان در صبح یکشنبه بسیار به موسیالا پرداختند و دلیل خوبی هم برای این کار داشتند: یولیان ناگلسمان باید او را در بازی در خانه بارسلونا از ابتدا به زمین می‌فرستاد و این کار را هم انجام داد.
بحث پیش‌تر درباره این بود که آیا موسیالا فرصت آن را دارد که به عنوان جانشین مولر در بخش تهاجمی بایرن مطرح شود و حالا بحث بر سر این است که آیا موسیالا می‌تواند بازیکن ثابت بایرن در کناره‌های میدان باشد یا نه. رقابت او با گنابری، سانه و کینگزلی کومان سخت است و این چهار نفر بر سر دو پست با هم می‌جنگند. برنامه زمانی شلوغ بایرن به این معناست که هر چهار نفر فرصتش را خواهند یافت که بدرخشند، اما اغراق نیست اگر بگوییم بایرن بدون موسیالا ناقص به نظر می‌رسد.
هنگامی که پس از این دیدارها با موسیالا مصاحبه کردند، او مرتباً لبخند می‌زد، انگار که می‌خواهد بگوید دارد رویایش در بایرن را زندگی می‌کند. او در سال ۲۰۱۹ و پس از حضور در آکادمی چلسی، به آلمان برگشت. انتقال او به انگلیس به دلیل این بود که مادرش در برنامه اراسموس پلاس اروپا، به دانشگاه ساوتهمپتون رفته بود. این برنامه به دانشجویان و اساتید امکان آن را می‌دهد که به کشورهای دیگر بروند.
بارها پیش آمد که موسیالا به دنبال کلمه آلمانی مناسب می‌گشت؛ شاید این میراث سال‌ها حضور در فوتبال انگلیس باشد، اما او همیشه کلمات مناسب را پیدا می‌کرد، مانند زمانی که زاویه درست پاس را پیدا می‌کند.
سال‌ها پیش، افتخار آن را داشتم که اولین بازی‌های لیونل مسی برای بارسلونا را گزارش کنم و می‌توانستید ببینید که شوق فوتبال و زندگی در چهره او، مطابق با توانایی‌های ذاتی‌اش بود. هنوز خیلی زود است که بگوییم موسیالا مسی جدید است، اما این دو نفر در نحوه برخورد با فوتبال، مهارت‌ها، شور و شوق و فروتنی مشابهت دارند.
یک بازیکن ۱۸ساله دیگر آلمانی، یعنی فلورین ویرتز از بایر لورکوزن هم دارد پله‌های ترقی را می‌پیماید. به این ترتیب بوندس‌لیگا دوباره تبدیل به لیگی شده که جوانان دوست دارند بازی در سطح بالا را در آن تجربه کنند.
منبع: ESPN

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «جا خوردن»

سایت بدون – آدمی که دستپاچه می شود موقعیت خود را فراموش می کند یعنی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *