درباره سرگیجه / چرا دنیا دور سرم می‌چرخد ؟

سایت بدون -سرگیجه و عدم تعادل، نوعی اختلال بالینی است که برای بیماران بسیار ترسناک بوده و درصد قابل توجهی از مراجعان سالانه اورژانس را تشکیل می‌دهد. مراکز اصلی تعادل بدن مخچه و گوش داخلی است و شایع‌ترین علت اختلال تعادل و سرگیجه در بالغین مراجعه‌کننده به اورژانس‌، التهاب و درگیری گوش داخلی بیمار است.
این گروه از بیماران معمولا به صورت ناگهانی دچار سرگیجه‌ای می‌شوند که با هرگونه تغییر در وضعیت سر یا پهلو به پهلو شدن در بستر تشدید می‌شود و همراه با حالت تهوع و استفراغ و عدم تعادل است. حتی امکان دارد بیماران در چند روز اخیر گوش درد یا وزوز گوش یا حتی سرماخوردگی داشته باشند. علائم به اندازه‌ای شدید و ناگهانی است که بیماران بلافاصله به پزشک مراجعه می‌کنند، ولی باوجود علائم شدید و پرسروصدا، این وضعیت معمولا با استفاده از دارو و نیز رعایت برخی نکات در عرض چند روز بهبود می‌یابد. البته در بعضی از موارد، درگیری گوش داخلی بیمار به سرگیجه‌های حمله‌ای مکرر یا مزمن منجر می‌‌شود. در موارد دیگر نیز انجام حرکات خاصی به بهبود بیمار منجر می‌شود و در برخی برای درمان نیاز به مصرف دارو به صورت طولانی‌مدت است.
مصرف مایعات و استراحت به پهلوی طرفی که بیمار کمتر احساس سرگیجه می‌کند و برخاستن ناگهانی و حرکت آهسته سر و همچنین انجام ندادن فعالیت‌هایی که نیاز به دقت و تعادل کامل دارند نظیر رانندگی، توصیه‌هایی است که به این دسته از بیماران می‌شود.
در مواردی که سرگیجه بیمار در ناحیه مرکزی و مربوط به مخچه وی است، معمولا علائم بسیار آهسته پیشروی داشته و بیمار زمانی به پزشک مراجعه می‌کند که چند روز یا چند هفته از شروع علائم وی گذشته است و به طور معمول سی‌تی‌اسکن یا ام.‌آر.‌آی به تشخیص عارضه وی کمک می‌کند.
گاهی شکایت سرگیجه بیماران مراجعه‌کننده به اورژانس واقعا به معنای چرخیدن اتاق دور سر آنها نیست بلکه به معنای احساس سبکی در سر یا سیاهی رفتن چشم‌هاست که ممکن است دلایل متعددی داشته باشد مانند عوارض جانبی داروی جدیدی که بیمار شروع کرده است، افت فشار خون یا از دست دادن خون مثلا در خونریزی‌های گوارشی یا علل قلبی و 
به‌هم خوردن ریتم طبیعی قلب و… در این‌گونه موارد نیز وضعیت بالینی بیمار با بررسی، تشخیص و درمان علت زمینه‌ای، بهبود می‌یابد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «جا خوردن»

سایت بدون – آدمی که دستپاچه می شود موقعیت خود را فراموش می کند یعنی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *