درباره سریال بانوی عمارت که از شبکه سه پخش می شود

https://static2.afkarnews.com/thumbnail/2LmtpFoK09bT/TpJ5E4VJpcpHDw14UVeNse-wE35vlbP5sAwZ1TzyuGmDSDSOol6qNM09A8sEzO82/%D8%A8%D8%A7%D9%86%D9%88%DB%8C+%D8%B9%D9%85%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg
سایت بدون -مجموعه تلویزیونی «بانوی عمارت» به کارگردانی آقای عزیزالله حمیدنژاد و تهیه‌کنندگی آقای مجیدمولایی این شب‌ها به روی آنتن شبکه سه سیما رفته است.

تصویربرداری مجموعه تلویزیونی «بانوی عمارت» در شهرهای مختلفی از جمله کاشان انجام شده است. پانته‌آ پناهی‌ها، علیرضا شجاع‌نوری، حسام منظور، شبنم فرشادجو، مینا وحید، نیکی نصیریان، مهتاج نجومی، فریدون مسرور، مریم مومن، مهری آل آقا از جمله بازیگرانی هستند که مقابل دوربین حمیدنژاد رفته‌اند. این سریال که به قلم احسان جوانمرد نوشته شده است، داستانی عاشقانه را در مقطعی از تاریخ قاجار روایت می‌کند.

کارگردانی‌کاربلد
عزیزالله حمیدنژاد از دوران دبیرستان به نقاشی علاقه‌مند بود. سپس به عکاسی روی آورد و دو سال در کار چاپ عکس رنگی فعالیت می‌کرد. بعد در سال ۱۳۵۶ جذب سینمای آزاد شد. سپس به مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی رفت و سه‌ماه در آنجا فعالیت ‌کرد. در سال ۱۳۶۲ به تلویزیون رفت و در واحد جنگ تلویزیون مشغول به کار شد. فعالیتش را در سینمای حرفه‌ای از سال ۱۳۶۲ به عنوان عکاس در فیلم «آوای غیب» آغاز کرد و همکاری خود با شبکه اول سیما به عنوان دستیار کارگردان را از سال ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۴ ادامه داد. حمیدنژاد فیلم‌های سینمایی «هوردرآتش»، «ستارگان خاک»، «قله دنیا»، «شکوفه‌های سنگی»، «اشک سرما» و «آناهیتا» را ساخته است. هور در آتش و اشک سرما از جمله آثار این فیلمساز است که با استقبال قابل توجهی همراه شده است. البته بانوی عمارت اولین سریال حمیدنژاد نیست و او پیش از این «چرخ و فلک» را هم برای شبکه یک سیما ساخته است. نوع نگاه و گزیده‌کاری این فیلمساز گرمساری باعث شده تا بازیگران زیادی برای همکاری با وی مشتاق باشند.

آغازپروژه‌تاپخش
در اوایل مهرماه سال۹۶ خبر تولید سریالی به کارگردانی حمیدنژاد، آن هم با موضوع عاشقانه‌ای در بستر تاریخ منتشر شد. البته نام چند بازیگر در ابتدا مطرح شد که ظاهرا در طول پروژه به دلایل مختلف همکاری با آن‌ها میسر نشد. در آبان‌ماه مدیر وقت شبکه ۳ از پشت صحنه تولید این مجموعه دیدن کرد. پورمحمدی و روشن‌روان در این دیدار با عوامل و بازیگران به گفت‌وگو نشستند. در دی‌ماه سال گذشته تهیه‌کننده این مجموعه تلویزیونی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: «در مجموعه «بانوی عمارت» پیش از آنکه دغدغه روایت تاریخی داشته باشیم، کارکرد دراماتیک داریم اما از رویدادهای تاریخی برای پیشبرد قصه استفاده دراماتیک و نمایشی کردیم.» او به وضعیت ساخت این سریال که به دوران قدیم و زمان ناصرالدین شاه برمی‌گردد و دشواری‌های آن اشاره کرد و در توضیحاتی درباره‌ رده‌بندی این سریال و بودجه‌ای که به آن اختصاص پیدا کرده است و در نهایت خروجی که خواهد داشت، اظهار کرد:‌ «از نظر بودجه‌بندی سریال «بانوی عمارت» در سطح سریال‌های معمولی تلویزیون است. تقریبا برآورد ما کمی از سریال‌های خانوادگی و معاصر بیشتر است. آن هم به دلیل حجم بالای طراحی لباس‌ها و همچنین شرایط اجراست.» وی مطرح کرد: «ما بنا داشتیم پنج سال پیش سریال «بانوی عمارت» را بسازیم، اما شرایطش پیش نیامد. سپس طرح «بانوی عمارت» به چندین شورا رفت و اصلاحیه خورد و پس از آن هم درگیر کارهای دیگری شدم و اکنون آن را می‌سازم. از همان ابتدا نیز قرار بود این سریال را با بودجه کم بسازیم. این سریال تناسبی با سریال‌های الف ویژه ندارد اما تمام پتانسیل‌مان را گذاشته‌ایم که یک کار کیفی بسازیم و احتمالا این اتفاق خواهد افتاد و «بانوی عمارت» جزو سریال‌های قابل قبول خواهد بود. اما با توجه به شرایط بودجه تلویزیون با حداقل بودجه آن را می‌سازیم و این باعث تعجب مدیران سازمان خواهد بود.» مولایی درباره قصه «بانوی عمارت» با بیان اینکه سریال تاریخ را روایت نمی‌کند و ملودرامی عاشقانه است،‌ گفت: «سریال کاملا ملودرام عاشقانه جدی است و مناسبات و روابطش کاملا معقول و جدی پیش می‌رود و جدی بودن این سریال وجه سرگرم‌کننده آن است. در عین حال مناسبات انسانی، روابط انسان‌ها و حفظ کیان خانواده در آن نمایان است.» او در پاسخ به این پرسش که آیا شخصیت‌های «بانوی عمارت» ما به ازای بیرونی از شخصیت‌های تاریخی دارند، اظهار کرد: «برخی از شخصیت‌های تاریخی در این سریال ما به ازای بیرونی داشته‌اند اما قصه‌ای که طراحی کردیم به گونه‌ای است که به عنوان مثال یکی از شخصیت‌های ما درگیر با میرزا رضای کرمانی است یا اینکه ترور ناصرالدین شاه را در «بانوی عمارت» خواهیم داشت
اما این‌گونه که آن را در درام خودمان استفاده می‌کنیم چرا که پیش از آنکه دغدغه روایت تاریخی داشته باشیم داستان کارکردی دراماتیک دارد و سعی کرده‌ایم از رویدادهای تاریخی، استفاده دراماتیک و نمایشی برای پیشبرد قصه داشته باشیم.» مولایی سپس با اشاره به شخصیت‌های «بانوی عمارت» یادآور شد: «میرزا رضای کرمانی کاراکتری است که در «بانوی عمارت» نقش دارد اما به طور کلی قصد ما تاریخ‌نگاری نیست. این قصه تخیلی و ساخته و پرداخته ذهن نویسنده است.» نهایتا در مهرماه سال جاری تصویربرداری بانوی عمارت به پایان رسید و پخش این مجموعه از هفته گذشته آغاز شد.
چشم‌نوازودیدنی
این روزها آنقدر فیلم و سریال رنگارنگ در بستر فضای مجازی و شبکه‌های خارجی تولید و پخش می‌شود که مخاطب ایرانی به این راحتی‌ها دم به تله تلویزیون خودمان ندهد! مخاطب بسیار سخت‌پسند شده و حاضر نیست برای هرسریالی ۵۰دقیقه در روز زمان بگذارد. بررسی روند سریال‌سازی در سیما نشان می‌دهد هرچه رسانه‌های در دسترس مردم بیشتر می‌شود کار تلویزیون هم برای جذب مخاطب دشوارتر می‌شود. بانوی عمارت چند امتیاز ویژه دارد که همین باعث موفقیتش خواهد شد؛ کارگردانی کاربلد، کست غیرتکراری، فضای تاریخی و المان‌های زیبای‌شناسانه جذاب. تا لحظه نگارش این گزارش، سه قسمت از این مجموعه به روی آنتن رفته و توانسته برای مخاطب سخت‌پسند عرض اندامی قابل توجه داشته باشد. قاب‌های حمیدنژاد فراتر از سریال‌های روزمره تلویزیون است و این فیلمساز باهوش به خوبی از طراحی صحنه و لباس برای افزایش جذابیت بصری کار بهره برده است. درکنار چند بازیگر حرفه‌ای از تعدادی بازیگر جوان هم استفاده شده که بازی‌هایشان نشان می‌دهد، حمیدنژاد هم مانند کیانوش عیاری دراین زمینه تخصص ویژه‌ای دارد. درام سرراست و بدون پیچیدگی‌های آزاردهنده‌است که همین مخاطب را راضی خواهد کرد. آن‌طور که قصه در این سه قسمت پیش رفته باید انتظار اتفاقاتی هیجان‌انگیز و غافلگیرکننده را داشت. شبکه سه سیما این شب‌ها تلویزیون را مجهز به سریالی با پرستیژ و دیدنی کرده است. بعداز مدت‌ها مجموعه‌ای از تلویزیون به روی آنتن رفته که همه چیزش در جای درستی است و بیننده می‌تواند یک سریال استاندارد را تماشا کند.

مطلب پیشنهادی

هوش مصنوعی و آینده مبهم مترجمان!

در حالی که برخی مترجمان از ابزارهای هوش مصنوعی برای کار خود استفاده می‌کنند، سه‌چهارم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *