درباره سریال «کارآگاه حقیقی»/ رازها و جنایات


کارآگاهی که هر تماشاگری را مرعوب می‌کند
فرهنگی/ وفور شبکه‌های کابلی اجازه داده تا داستان‌های متنوعی در شکل‌های متفاوت تعریف شود و دوران طلایی سریال‌سازی شکل بگیرد. در یک دهه اخیر سریال‌ها کیفیت خوب خود را حفظ کرده‌اند. کمپانی‌های بزرگ با تولید وعرضه سریال‌ برای مخاطبان در سراسر جهان ذائقه‌سازی کرده‌اند تا پیگیری فراز و نشیب مهیج داستان‌های دنباله‌دار به دغدغه میلیون‌ها مخاطب بدل شود. به‌لطف نپیوستن ایران به قوانین کپی‌رایت بسیاری از همین سریال‌ها در دسترس مخاطب ایرانی است و تولیدات نتفلیکس، HBO و دیگر شبکه‌های تلویزیونی به‌صورت همزمان در ایران هم پیگیری می‌شود.

اگر سراغ علاقه‌مندان جدی این آثار بروید و از آنها بخواهید فهرستی کوتاه از سریال‌های پرکشش این شبکه‌ها یا به طور خاص شبکه HBO را معرفی کنند به طور حتم فصل اول «کارآگاه حقیقی» در این فهرست قرار می‌گیرد. این سریال در فصل اول تحقیقات دو پلیس برای یافتن یک قاتل سریالی را در بازه زمانی ۱۷ سال روایت می‌کند. طبق گفته خالق «کارآگاه حقیقی»، داستان این سریال از روی داستانی واقعی اقتباس شده است. در منطقه پانچواِلا در ایالت لوئیزیانا پرونده‌ای قضایی براساس یک رسوایی اخلاقی در کلیسایی به‌نام Hosana شکل گرفته بود که گروهی از افرادی که دارای مشکلات روانی بودند از آن کلیسا برای انجام جنایاتی علیه کودکان و حیوانات استفاده می‌کردند. مدیر و کشیش وقت آن کلیسا در اعترافات خود بیان کرده که جنایات این گروه که در قالب مراسم مذهبی انجام می‌شدند در راستای موضوعات شیطان‌پرستی قرار داشته‌اند.

بخش عمده جذابیت این سریال به‌طور حتم حضور و بازی متیو مک‌کانهی در نقش راست کول است. او از یکسو میل به مرموز بودن دارد و از سوی دیگر اهل نقش بازی کردن است و با همین شیوه بهترین اعتراف‌ها را از سرسخت‌ترین مجرمان می‌گیرد. شیوه بازیگری او هر تماشاگری را مرعوب می‌کند. سریال خوش ساخت «کارآگاه حقیقی» با روایت داستان در چند خط زمانی، از آن دست سریال‌هایی است که تنها با یک قسمت هر بیننده‌ای را ترغیب به پیگیری داستان می‌کند.

میشل موناهن، مایکل پاتس، کوین دان و توری کیتلز دیگر بازیگران فصل اول «کارآگاه حقیقی» هستند که محبوبترین فصل این سریال است. علاوه بر داشتن دو ستاره سینمایی معتبر (متیو مک کانهی و وودی هارلسون) در نقش‌های اصلی، عمده موفقیت این سریال وحدت نگاهی است که بر سریال حاکم است و حاصل کارگردانی همه قسمت‌های آن توسط یک نفر است. تا جایی که این سریال ۸ قسمتی را تبدیل به یک فیلم بلند سینمایی کرده است. نیک پیزولاتو فیلمنامه تک‌تک قسمت‌ها را نوشته و کری فو کوناگا آن را کارگردانی کرده است. این سریال به سبک آنتولوژی ساخته شده است، یعنی در انتهای هر فصل، داستان خاتمه یافته و فصل بعد با داستانی متفاوت و تیم بازیگری جدید ساخته شده است.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *