درباره صحبت های وزیر بهداشت/ حرف نزدن هم بلد نیستی؟

https://www.rouydad24.ir/files/fa/news/1397/5/14/102424_662.jpg

سایت بدون -وزارت در همه‌جای دنیا کار سترگ و مقامی بزرگ است؛ مقامی که توقعات از صاحبان این منصب را بالا می‌برد. قدرت کنترل گفتار و کردار و انتخاب واژگان از جمله بدیهیات اخذ چنین منصبی است. در ایران تعریف رجل سیاسی منحصر به دعواهایی درباره مفهوم زن بودن یا مرد بودن رجل است حال آنکه رجل بودن مفهومی است که این توان شخصیتی را در خود مستتر دارد. وزیر نباید عامیانه سخن بگوید و اگر چنین کند از طرف عوام هم نکوهش می‌شود. نمونه این ادعا انتقادهایی است که این روز‌ها به وزیر بهداشت می‌شود. در حالی که همه انتظار دارند مردم تمام حواس‌شان به سختی معیشت و گرفتاری‌های اقتصادی باشد، یک حرف نسنجیده از وزیر بهداشت افکار عمومی را به خود جلب می‌کند. در روزهایی که همچنان افزایش و کاهش نرخ ارز و سکه خبرساز است، انگشت اتهام مردم تا سلبریتی‌های مجازی و سینمایی دولت را نشانه گرفته و مجلس در تکاپوی تعویض تیم اقتصادی دولت است، وزیر بهداشت بیشترین نقدها را متوجه خود کرده است؛ در واقع درست زمانی که انتظار می‌رود همه حواشی حول و حوش تیم اقتصادی حسن روحانی باشد وزیر بهداشت کابینه گویا تمایل دارد یک‌تنه این‌بار را به دوش بکشد. او که چندی پیش به دلیل جایگزین کردن لغت مالیدن به جای فیزیوتراپی مورد انتقاد قرار گرفت از این پس حتی اگر در گفته‌هایش تامل کند باز هم حاشیه‌ساز خواهد بود. زیرا ظاهرا عزمی برای بازخوانی گفته‌های او جزم شده است و از میان حرف‌هایی که چند سال پیش هم زده می‌توان سوژه‌ای جدید درست کرد. قاضی‌زاده‌هاشمی که زمانی آینده‌دار‌ترین وزیر دولت روحانی بود حالا در سیبل رسانه‌ها قرار گرفته است. همزمان با تجمعات اخیر خانواده بیماران مبتلا به «اس‌ام‌ای» (این بیماری به عنوان آتروفی عضلانی نخاعی نیز شناخته می‌شود و در این بیماری عضلات شل شده و اختلال در راه رفتن، کنترل سر و گردن و عملکرد بلع و تنفس ایجاد می‌شود) ویدیویی قدیمی از سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی در فضای مجازی دست به دست شد که می‌شد کم‌اهمیت بودن یا کمتر اولویت داشتن چنین بیمارانی را از آن استنباط کرد. وزیر بهداشت در گفت‌وگویی با برنامه «نگاه یک» صداوسیما، در واکنش به تجمع بیماران مبتلا به «اس‌ام‌ای» و خطاب به مردم می‌گوید: «مردم ایران اجازه می‌دهند برای افزایش دو تا سه سال عمر هر سال یک میلیارد تومان هزینه کنیم؟ در واقع چنین هزینه‌ای به این معناست که ما باید از جای دیگری بزنیم. از این بیماری‌ها متعدد داریم هزینه‌های زیاد در عین حال طول عمر پایین. درست نیست که من در تلویزیون بگویم برخی از این بیماری‌ها طول عمر محدودی دارند.»

او در عین حال در واکنش به مجری که برای ابراز همدردی می‌گوید «چقدر دردناک» حرف او را تایید می‌کند و می‌گوید «بله، دردناک است اما بالاخره در یک خانواده اتفاق افتاده است. من الان مانده‌ام که شیرخشک تامین کنم، واکسن تامین کنم، داروی کسی که حیاتش بستگی به یک دارو است را تامین کنم یا کسی که یک دارو شاید دو سال تا سه سال طول عمرش را بیشتر کند….» گرچه انتشار مجدد این ویدیو در روزهایی که وزیر بهداشت زیر ذره‌بین افکار عمومی است جای پرسش دارد اما مواجهه وزیر بهداشت با پرسشی در مورد واردات داروهای مورد نیاز یک بیماری خاص می‌توانست همدلانه باشد و کلمات و عبارات سنجیده‌ای انتخاب کند و راه را بر تفسیرهای خطا ببندد. این ویدیوی کوتاه به مخاطبش بی‌تفاوتی وزیر را القا می‌کند در حالی که سابقه وزیر بهداشت نشان می‌دهد که او نسبت به درد آدم‌ها بی‌تفاوت نبوده و بسیاری از افراد کم‌بضاعت را در مناطق محروم به رایگان مداوا کرده است.

زبان فارسی زبان ادیبانه است

این اولین‌بار نیست که وزیر بهداشت در چند هفته اخیر با انتقادات شدید و گسترده‌ای در فضای مجازی روبه‌رو می‌شود. هفته پیش بود که باز هم در ویدیویی جنجالی از او در فضای مجازی منتشر شد، قاضی‌زاده‌هاشمی در واکنش به مرد میانسالی در یکی از شهرهای ایران که از هزینه سنگین فیزیوتراپی همسرش گلایه دارد، می‌گوید بهتر است خودش فیزیوتراپی کند، از حوله داغ استفاده کند یا به جای فیزیوتراپ خودش «بمالد». این توصیه آقای وزیر البته خنده حضار را هم همراه داشت.قاضی‌زاده‌هاشمی که عمدتا تمایلی ندارد در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران حاضر شود و به سوالات رسانه‌ای‌ها پاسخ دهد چند روز بعد از انتشار این ویدیو در حیاط پاستور حاضر شد و سخنان خود را اینگونه توجیه کرد که به جای واژه «ماساژ» از این واژه فارسی استفاده کرده است.این معادل‌سازی وزیر با شکایت جامعه فیزیوتراپیست‌ها نیز مواجه شد. کاربران فضای مجازی هم معتقد بودند که وزیر بهداشت نباید با لحن تمسخرآمیز صحبت می‌کرد که البته قاضی‌زاده معتقد بود او تنها از واژه‌ای فارسی استفاده کرده ‌است.در واقع کسی از وزیر بهداشت توقع معادل‌سازی ندارد؛ آن فرد دست به گریبان با بیماری همسرش هم با خندیدن حضار تسکینی نیافت و دستاورد این واژه گزینی تیر انتقادها بود که به سمت وزیر روانه کرد. حال آنکه وزیر دولت تدبیر می‌توانست دستی بر شانه‌های آن پیرمرد بگذارد و قول درمان رایگان همسرش یا وعده ساختن یک درمانگاه در شهرش را به او بدهد. کاری که وقتی کاندیدایی محتاج رای مردم باشد خیلی زود به ذهنش خطور می‌کند.حال در این شرایط سخت که زمین و زمان برای ناامید کردن مردم دست به دست هم داده‌اند از وزرای دولت تدبیر و امید انتظارها صد‌چندان شده. کمترین انتظار آن است که مرهم زخم مردم باشند و زخم تازه‌ای بر پیکره اعتماد اجتماعی نزنند.

منبع :اعتماد

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «فی سبیل الله»

سایت بدون – فی سبیل الله یعنی در راه خدا این یک اصطلاح فقهی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *