درباره فیلم ونوم که گیشه را تسخیر کرد/هویت دوگانه «دلقکی با تقدیر غم‌انگیز »

https://www.digikala.com/mag/wp-content/uploads/2018/10/5bb63aab0df35.image_.jpg«ونوم» اکشن ابرقهرمانانه تازه سینما، حال و هوایی متفاوت از بقیه فیلم‌های کمیک استریپی این روزهای سینما دارد. در حقیقت، یک ضدقهرمان ابرقهرمان این اکشن ماجراجویانه و دلهره‌آور است. البته تهیه‌کنندگان فیلم، آن‌را بیشتر یک کار علمی – تخیلی معرفی می‌کنند. تام هاردی بازیگر محبوب منتقدان سینمایی، نقش کاراکتر ونوم را در این فیلم بازی کرده است. او که قبل از این در چند فیلم مطرح سینمایی در نقش کاراکترهای منفی غیرمتعارف ظاهر شده، این جا هم چهره تازه و متفاوتی را از خود به نمایش می‌گذارد.

رسانههای گروهی میگویند از مدتها قبل، اشتیاق و انتظار زیادی برای اکران عمومی ونوم بوده است. تحلیلگران اقتصادی سینما با توجه به این اشتیاق، پیشبینی افتتاحیهای ۶۵ تا ۷۰ میلیون دلاری برای فیلم در آمریکای شمالی میکردند. برخی از منتقدان هم از شانس بالای ونوم در مراسم اسکار پیش رو صحبت کرده و آن را شایسته نامزدی در رشتههای اصلی همچون بازیگر مرد، فیلمنامه و کارگردانی میدانند. این در حالی است که تعدادی از منتقدان هم، فیلم را کاری معمولی ارزیابی کرده و فیلمنامهاش را سست میدانند.

اقدام دستبه عصا

به گزارش نشریه هالیوود ریپورتر، ونوم با هزینه کلان صد میلیون دلاری تهیه شده است. دو شرکت فیلمسازی سونی و مارول برای تولید این فیلم کمی دست به عصا عمل کردند و نسبت به ساخت آن تردیدهایی داشتند. مدیران سونی نگران آن بودند که تماشاگران سینما با یک کاراکتر ضدقهرمان هیولاگونه و ترسناک، همراهی و همدلی نکنند. در بخش مهمی از داستان فیلم، چهره تام هاردی زیر سنگین گریم پنهان است و او در لباس و قالب یک موجود هیولاگونه ظاهر میشود. اما شرکت فیلمسازی مارول همکاران خود در شرکت سونی را متقاعد کردند، که داستان مصوری در حال و هوای ونوم میتواند تماشاگران را جذب خود کرده و در جدول گیشه نمایش با موفقیت بالایی روبهرو شود. دلیل آنها، نبود فیلمی با محوریت یک شخصیت ضدقهرمان در راس ماجراهای داستان بود. با این وجود، مارولیها(که داستان ونوم متعلق به آنهاست) در تولید فیلم هیچ نقشی نداشتهاند و سرمایهگذار آن نیستند.

اکتبر جایزهساز

ونوم سهروز قبل در اولین هفته ماه اکتبر روی پرده سینماها رفت. منتقدان از شروع ماه اکتبر به عنوان شروع نمایش فیلمهای اسکاری اسم میبرند. کاملا مشخص است که سونی بیدلیل این زمان را برای نمایش عمومی فیلمشان انتخاب نکرده است. این شرکت در کنار موفقیت احتمالی بالای مالی فیلم، چشم به مراسم و جوایز اسکار هم دارد. به این ترتیب، تهیهکنندگان فیلم امیدوارند موفقیت اسکاری که نصیب «بتمن» کریستوفر نولان شد، شامل حال اکشن علمی – تخیلی آنان هم شود. تا قبل از این، درام اسکاری «بی وزنی» آلفونسو کارون با افتتاحیهای ۵۶ میلیون دلاری در سال ۲۰۱۳، بهترین افتتاحیه ماه اکتبر صنعت سینما را به خود اختصاص داده بود. اما انتظارها این بود که ونوم، این رکورد را شکسته و نام خود را در صدر بهترین افتتاحیه ماه اکتبر تاریخ سینما قرار دهد.

ونوم را روبن فلیشر کارگردانی کرده و میشل ویلیامز، ریز احمد، اسکات هیز، رید اسکات و وودی هارلسون دیگر بازیگران آن هستند. اما تمرکز اصلی داستان بر روی کاراکتری است که تام هاردی در فیلم ارائه میدهد. هاردی در داستان فیلم روزنامه نگار سمج و کنجکاوی به نام ادی بروک است که میزبان یک ویروس محرمانه میشود. این ویروس با ورود به بدن بروک، هویتی دوگانه به او میدهد. بروک در شرایط خشم، تغییر هویت داده و به موجودی شبیه بیگانههای فضایی با قدرتی مافوق طبیعی تبدیل میشود. در ادامه داستان، بروک/ ونوم باید تلاش کند زندگیاش را نجات دهد.

کاراکتر ونوم اولین بار در فیلم «مرد عنکبوتی ۳» ظاهر شد. تاپر گریس نقش این کاراکتر را بازی کرد. در همان زمان، قرار بود این کاراکتر به صورت یک شخصیت مستقل سینمایی درآمده و تبدیل به یک فیلم مستقل سینمایی شود. اما تاپر گریس اعلام کرد در چنین نسخهای بازی نخواهد کرد. بحث تولید فیلم مستقل ونوم از اوایل سال ۲۰۱۷ جدی شد. تهیهکنندگان ونوم نگفتهاند چرا تام هاردی را برای ایفای نقش کاراکتر بخت برگشته فیلمشان انتخاب کردهاند. اما خود هاردی در گفتوگویی اعلام کرد پسر کوچکش از طرفداران جدی کاراکتر ونوم بوده و او به خاطر پسرش، بازی در این نقش را قبول کرده است.او در این باره گفته است: «میخواستم کاری را انجام دهم، که پسرم با لذت آن را تماشا کند.» نکته جالب این که هاردی برای درک بهتر کاراکتر ونوم و ارائه یک بازی مطلوب، از مشاورههای پسرش بهره گرفت! هاردی میگوید پسرش شناخت بسیار خوب و دقیقی از شخصیت ادی بروک/ ونوم دارد. در عین حال، او ونوم را «دلقکی با تقدیری غمانگیز» ارزیابی و توصیف میکند که به اجبار در مسیری قرار میگیرد که خودش خواهان آن نیست.

کاراکتری با مولفههای کلاسیک

فلیشر که خودش و فیلم را تحت تاثیر کارهای ترسناک جان کارپنتر و دیوید کراننبرگ میداند، از ونوم به عنوان یک کاراکتر با مولفههای کلاسیک اسم میبرد. او این شخصیت را با چهرههای معروف و شاخصی چون مرد گرگ نما و دکتر جکیل و مسترهاید مقایسه میکند. تمام این چهرهها، آدمهایی معمولی هستند که در شرایط اضطراری تغییر هویت و شخصیت داده و به موجوداتی وحشی و هیولا گونه تبدیل میشوند. شرکت سونی اعلام کرده شخصیت ونوم را در هر دو فیلم مرد عنکبوتی و ونوم دنبال کرده و این کاراکتر، در ماجراجوییهای بعدی هر دو فیلم حضور و نقش خواهد داشت. اما در حالی که هاردی از احتمال بالای تولید قسمتهای بعدی فیلم ونوم خبر داده، مشخص نیست در مجموعه فیلم مرد عنکبوتی هم، به ایفای نقش کاراکتر ونوم خواهد پرداخت یا نه.

پرفروش یا کمفروش

اهل فن با توجه به هزینه کلان تولید ونوم، میگویند تنها با یک فروش ۲۰۰ میلیون دلاری میتواند ادعا کند فیلمی موفق و پرفروش است. افتتاحیه ۸۰میلیون دلاری فیلم در سه روز اول نمایش در آمریکای شمالی، میتواند نویددهنده موفقیت مالی آن باشد. ونوم در حالی در سطح بینالمللی و در خارج از آمریکای شمالی به افتتاحیهای ۱۲۵میلیونی دست پیدا کرد، که تحلیلگران اقتصادی سینما برایش پیشبینی فروش صد تا ۱۱۰ میلیون دلاری میکردند. شرکت سونی میتواند از فروش ۲۰۵میلیون دلاری جهانی (هم آمریکا و هم بقیه کشورهای دنیا) ونوم در سه روز اول نمایش خوشحال باشد.

کدام درجه سنی؟

در ابتدا قرار بود ونوم با درجه R به نمایش عمومی درآید. به این ترتیب، تماشاگران زیر ۱۸ سال مجاز به تماشای آن نبودند. اما موفقیت اکشنهای کمیک استریپی «ددپول» رایان رینولدز و «لوگان» هیو جکمن، مدیران شرکت سونی را متقاعد کرد که از خشونت ونوم کاسته و آنرا با درجه g13 روانه پرده سینماها کنند. با این کار، احتمال فروش بیشتری برای فیلم فراهم میشد. اخبار تائید نشده حکایت از آن دارد که یک نسخه «تدوین کارگردان» هم به بازار خواهد آمد، که با درجه R اکران عمومی خواهد شد.

کیکاوس زیاری

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «فی سبیل الله»

سایت بدون – فی سبیل الله یعنی در راه خدا این یک اصطلاح فقهی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *