آخرین خبرها

دروس استارت آپی /چگونه می توانید نیازهای کسب و کار تازه خود را بشناسید

https://startup-creator.com/wp-content/uploads/2018/01/Depositphotos_136689528_m-2015.jpg
سایت بدون -هر كسب‌وكار، محصول یا خدمتی را به گروهی از كاربران ارائه می‌دهد و به واسطه آن كسب درآمد می‌كند. استارت‌آپ‌ها در هر حوزه‌ای كه باشند تلاش می‌كنند بیشترین نیازمندی‌های كاربران خود را برطرف سازند، زیرا هرقدر با كاربران خود سازگارتر باشند بیشتر مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
برای آن‌كه یك استارت‌آپ با كاربران خود هماهنگ شود و بتواند نیازهای آنها را بخوبی برطرف سازد، ابتدا باید بتواند نیازهای آنها را استخراج كند. نیازسنجی كاربران یكی از مهم‌ترین مراحل ایجاد و توسعه محصول است كه بر خروجی نهایی اثر می‌گذارد. راه‌های مختلفی برای شناخت كاربر و نیازهای او وجود دارد كه در ادامه به برخی از این روش‌ها اشاره می‌كنیم.
1- مصاحبه با كاربران: مصاحبه انواع گوناگونی دارد و در همه مدل‌های آن تلاش می‌شود هر چه بیشتر نیازهای كاربر شناسایی شود. مصاحبه ساختارنیافته یا عمیق یكی از بهترین روش‌هاست كه با نزدیك‌شدن به كاربر و گفت‌وگوی صمیمانه به‌طور غیرمستقیم نیازهای وی را از صحبت‌هایش استخراج می‌كند.
2- مشاهده گروه هدف: نگاه كردن به رفتار و تعاملات كاربران هنگام رفع نیازها و شناسایی عادت‌های آنها می‌تواند به فرآیند نیازسنجی كمك كند. مشاهده می‌تواند غیرمداخله‌ای یا مداخله‌ای (تغییردادن عاملی در محیط و مشاهده رفتار كاربر) باشد. ثبت دقیق رفتار كاربر و تجزیه تحلیل دقیق آن در این روش اهمیت بسزایی دارد.
3- گروه‌های كانونی (Focus Groups): یك روش استخراج نیاز گروهی است كه مخاطبان محصول گردهم می‌آیند و پیرامون آن با یكدیگر به طور آزادانه به گفت‌وگو می‌پردازند.
 4- پرسش‌نامه: یكی از راه‌های جمع‌آوری اطلاعات از كاربران تهیه پرسش‌نامه است. پرسش‌نامه می‌تواند خواسته‌های گروهی از مشتریان را در قالب پرسش‌های مشخص گردآوری كند، كه با روش‌های آماری امكان تحلیل آنها وجود خواهد داشت.
 5- پرسونا: این روش ایجاد برآیندی از گروه هدف و مخاطبان محصول است. برای ایجاد پرسونا باید مخاطبان و ویژگی‌های آنها به طور دقیق شناسایی شده باشند. پرسونا یك شخصیت مجازی است كه ویژگی‌های عمومی گروه هدف را دارد و با شناسایی و برآورده كردن خواسته‌هایش، نیازهای گروه هدف برطرف خواهد شد.
6- نقشه همدلی: یك روش برای شناسایی گروه هدف و نیازسنجی آنها نقشه همدلی است. در این روش آنچه مخاطب در محیط با آن مواجه است (فكر می‌كند،‌ می‌بیند،‌ احساس می‌كند یا عمل می‌كند) استخراج شده و نقاط درد یا دستاوردهای خوشحال‌كننده‌اش مشخص می‌شوند. نیاز كاربر به طور غیرمستقیم از این موارد به دست می‌آیند.
در فرآیند نیازسنجی خوب است به بعضی نكات توجه كنید، برای مثال:
1ـ نیازسنجی را با فروش اشتباه نگیرید و درباره راه‌حل‌ها (یا محصولتان) با كاربران صحبت نكنید.
2ـ سوالات جهت‌دار نپرسید و به دنبال یك پاسخ مشخص نگردید. مراقب باشید تمایلات شخصی خود را در مصاحبه مطرح نكنید.
3ـ از كاربران نپرسید چه می‌خواهند، آنها معمولا نسبت به خواسته‌هایشان آگاه نیستند.
4ـ مخاطب محصولتان را بیابید و از افراد درست سوال بپرسید.
5ـ اعتماد مخاطب را جلب كنید و گفت‌وگوی صمیمانه داشته باشید.
برچسب‌ها: ,

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

add_action('wp_head','telegram_seo_link'); function telegram_seo_link(){ if (is_single()) { global $post; $thumbnail = wp_get_attachment_image_src( get_post_thumbnail_id($post->ID), 'full' ); echo ' '; } }