در خانه تکانی چگونه از وسائل الکترونیکی محافظت کنیم؟/گردگیری دیجیتال ها

سایت بدون – در خانه‌های امروزی وسایل الکترونیکی یک پای ثابت شده‌اند. تلویزیون، دستگاه‌های پخش ویدئو، رایانه، تبلت و گوشی‌های هوشمند همگی جزو مواردی‌اند که یکی از معضلات جدی هنگام خانه‌تکانی و تمیز کردن خانه هستند. دانستن آن که هر کدام از این وسایل الکترونیک را چگونه باید تمیز کرد، بار سنگینی از شانه شما برمی‌دارد و راحت‌تر می‌توانید به تمیزکاری شب عید بپردازید. وسایل الکترونیک آهن‌ربای گرد و خاک هستند به همین دلیل تمیز کردن و تمیز نگه داشتن سطوح آن دشوار است. معمولا برای تمیز کردن سطوح، مواد پاک‌کننده را روی آنها اسپری کرده و با دستمال آنها را تمیز می‌کنیم. اینجا تفاوتی است که بین تمیز کردن وسایل الکترونیک و سطوح دیگر به چشم می‌خورد. در این وسایل باید اسپری را روی دستمال مایکروفایبر انجام داده و فقط در یک جهت روی سطوح وسایل الکترونیک بکشید. به یاد داشته باشید که پیش از عملیات تمیزکاری، این وسایل را حتما خاموش کنید، چرا‌که وقتی سطح آنها داغ باشد، تمیز کردن دشوارتر می‌شود.
رایانه و لپ‌تاپ
برای تمیز کردن این دو وسیله الکترونیک پرکاربرد، از پارچه یا دستکش‌های مایکروفایبر استفاده کنید، اما تمیز کردن رایانه و وسایل دکمه‌دار فقط با همین دستمال‌ها تمام نمی‌شود و معمولا گرد و خاک‌ها بین دکمه‌ها همچنان می‌ماند. بهترین کار برای از بین بردن آنها استفاده از یک قلم‌موی نقاشی تمیز و کوچک است تا بتوان به راحتی لابه‌لای دکمه‌ها و منافذ آن را تمیز کرد. همان طور که اشاره کردیم، اگر از پارچه نمدار هم برای تمیز کردن نمایشگر آنها استفاده می‌کنید، آب یا ماده پاک‌کننده را به نمایشگر اسپری نکنید، چرا که نمایشگر را از بین برده و به آن آسیب وارد می‌کند.
تلویزیون
بهترین ابزار برای تمیز کردن تلویزیون استفاده از پارچه‌های مایکروفایبر یا دستکش‌های گردگیری است. تمیز کردن تلویزیون را از قسمت بالا و سمت چپ شروع کنید و به مرور پایین‌تر بیایید. مراقب باشید  وقتی با دستمال، گرد و خاک را از روی سطح و نمایشگر تمیز می‌کنید، به‌خوبی آن را تمیز کنید، نه این که آن را بیشتر روی سطح پخش کنید.
تبلت و گوشی‌هوشمند
برای تمیز کردن این قبیل وسایل الکترونیکی بهتر است دستورالعمل نوشته شده روی بسته‌بندی آنها را به دقت بخوانید، اما بهترین وسیله برای تمیز کردن تبلت و گوشی‌هوشمند هم استفاده از پارچه‌های مایکروفایبر یا دستمال‌های مخصوص تمیز کردن نمایشگرهاست؛ این دستمال‌های مخصوص علاوه بر تمیز کردن و از بین بردن گرد و خاک روی سطوح آن، نمایشگرها را ضدعفونی هم می‌کند. با این دستمال‌ها تمام قسمت‌ها و حتی دکمه‌های دستگاهتان را هم تمیز کنید.
دستگاه‌های پخش موسیقی و ویدئو
بیشترین گرد و خاک روی سطوح این دستگاه‌ها می‌نشیند که بهترین روش برای پاک کردن آنها، استفاده از فرچه نرم جاروبرقی است که به راحتی گرد و خاک‌ها را از روی سطوح پشت دستگاه پاک می‌کند. پس از آن با پارچه‌ای نمدار سطوح دستگاه را تمیز کنید.
کنترل از راه دور دستگاه‌های الکترونیک
این دستگاه‌های کنترل به دلیل داشتن دکمه‌های پلاستیکی متعدد، گرد و خاک زیادی به خود می‌گیرند. بهترین روش برای تمیز کردن آنها استفاده از پارچه‌ای نخی آغشته به الکل یا پدهای مخصوص الکلی است که علاوه بر تمیز کردن سطوح، آن را هم ضدعفونی کند. اگر در انتها تکه‌هایی از پارچه در لابه‌لای دکمه‌ها باقی ماند، می‌توانید از گوش‌پاک‌کن برای تمیز کردن آن استفاده کنید.
بایدها و نبایدها
اگر دقت کرده باشید روی تمام وسایل الکترونیک به ویژه تبلت و گوشی‌هوشمند نوشته شده است که نمایشگرها را غیر از آب با هیچ ماده شیمیایی دیگری تمیز نکنید. موادشیمیایی از قبیل پاک‌کننده‌های شیشه با روغن طبیعی‌ای که از انگشتان دستتان روی نمایشگر می‌نشیند، واکنش نشان می‌دهند و به مرور به سطح آسیب وارد می‌کند. به خاطر داشته باشید که موقع تمیز کردن سطوح نمایشگرها با پارچه یا دستمال مرطوب، هیچ فشاری به آن وارد نکنید و بعد از آن هم می‌توانید با پارچه‌ای خشک، روی نمایشگر بکشید. به خاطر داشته باشید که هرگز از الکل برای تمیز کردن نمایشگرها استفاده نکنید؛ این کار نه تنها به صفحه آسیب می‌رساند، بلکه لکه‌هایی را هم روی آن به جا می‌گذارد.  پاک‌کننده‌های کرمی‌شکل هرگز برای تمیز کردن نمایشگرها مناسب نیستند. این مواد لکه‌های عمیقی به جا می‌گذارند که به‌راحتی هم با آب و پارچه نمدار پاک نمی‌شوند. اگر ماده لکه‌بر یا پاک‌کننده‌ای در اختیار دارید که مطمئن نیستید، می‌توانید از آن روی نمایشگر وسایل الکترونیک استفاده کنید یا نه، بهتر است با آب و پارچه نمدار این کار را انجام دهید. حواستان باشد فقط از پارچه‌های مایکروفایبر برای تمیز کردن نمایشگرها استفاده کنید؛ پارچه‌های دیگر باعث ایجاد خش روی سطوح می‌شوند. از خلال دندان هم می‌توانید برای ازبین بردن گرد و خاک بین دکمه‌ها و قسمت‌های مختلف دستگاه‌های الکترونیکی استفاده کنید. با آن حتی می‌توانید پورت‌های USB گوشی‌ها را تمیز کنید.


مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *