دشمنانی که در کمین دست های زیبای شما نشسته اند بشناسید و با آن ها مقابله کنید

NEW YORK, NY – SEPTEMBER 22: Anita Kamiel poses for a portrait New York on Tuesday Sept. 22, 2015. (Photo by Damon Dahlen, Huffington Post) *** Local Caption ***

سایت بدون- تماس با آب و هوای خیلی خشک، استفاده مکرر از مواد شوینده، دستکش‌های لاستیکی که برای محافظت، دستمان می‌کنیم، برخی ترکیب‌های که در کرم‌ها و فرآورده‌های آرایشی- بهداشتی موجود است و… همه و همه می‌توانند باعث حساسیت پوست دست شما شوند. اگر پوست دستتان خشک و آسیب‌دیده است، احتمالا گرفتار برخی عادت‌های نادرستی هستید که در صفحه «زیبایی» این هفته به چند مورد از مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.


استفاده مکرر از ژل‌های هیدروالکلیک
     ژل‌های هیدروالکلیک مواد ضدعفونی‌کننده‌ای بر پایه الکل هستند و برای پوست‌هایی که رطوبت پایینی دارند و خشک هستند، بسیار مضرند. در سطح پوست خشک، زخم‌های بسیار کوچکی وجود دارد که ترکیبات مضر این نوع ژل‌ها که باعث اختلالات هورمونی می‌شوند به راحتی از آن می‌گذرند. بهتر است به جای استفاده از این نوع ژل‌ها از آب و صابون استفاده کنید.


غافل شدن از ضدآفتاب و استفاده نکردن از دستکش در روزهای سرد
     پوست دست‌ها لایه چربی زیر پوستی کمی دارد و در مواجهه با باد و سرما رطوبت سطحی آن به سادگی از بین می‌رود و آن را در معرض آسیب قرار می‌دهد. گرچه در زمستان نور خورشید شدید نیست اما اشعه ماورای بنفش نیز می‌تواند اثری مخرب بر پوست دست داشته باشد. بهترین توصیه این است که در این فصل نیز از کرم ضدآفتاب غافل نشوید و و به محض اینکه دمای هوا به زیر ۱۰ درجه سانتی‌گراد رسید، استفاده از دستکش را از یاد نبرید. با سرد شدن هوا میزان گردش خود در نقاط انتهایی بدن از جمله سرانگشتان کم می‌شود. پوشیدن دستکش و گرم نگه داشتن دست مانع از بروز این مشکل خواهد شد.


مرطوب نکردن پوست دست
     پوست دست در طول روز با عوامل محرک بسیاری در تماس است. از آنجا که میزان ترشح سبوم (چربی) در پوست دست در مقایسه با صورت کمتر است، بیشتر هم در معرض آسیب قرار می‌گیرد. سعی کنید در هر وعده بعد از شستشوی دست یا تماس آن با آب و مواد شوینده و قبل از خواب و زمانی که در معرض سرما و باد قرار می‌گیرد آن را چرب کنید و سر انگشتان ناخن‌ها را نیز فراموش نکنید. بهترین نوع کرم، کرم‌های اوره بدون اسانس و رنگ است.


سیگار
     دود سیگار برای پوست مضر است و نه تنها باعث بروز چین و چروک و پیری زودرس پوست صورت می‌شود، بلکه برای پوست دست و به‌خصوص نوک انگشتان هم بسیار مضر است و باعث زردی رنگ پوست و بروز لک‌هایی می‌شود که پاک‌شدن آنها زمان می‌برد. نیکوتین سیگار که با نوک انگشتان در تماس است، همچنین باعث کاهش جریان خون در این ناحیه می‌شود و خشکی پوست را همراه خواهد داشت.


چه باید کرد؟
     به مرور زمان، در صورتی که افراد عادت‌های نامناسب خود را تکرار کنند و مواردی را که قید شد، رعایت نکنند، چربی زیر پوستی کم و لک‌های قهوه‌ای روی پوست زیاد و پوست به تدریج خشک و پیر می‌شود. برای درمان در عین رعایت موارد ذکرشده می‌توان از روش‌هایی مثل لیزر و تزریق چربی برای جوانسازی استفاده کرد تا زیبایی به دست‌ها برگردد. اگر پوست دست خیلی چروکیده باشد معمولا جراحی را توصیه نمی‌کنیم زیرا احتمال بروز جوشگاه و گوشت اضافه وجود دارد. نکته بسیار مهم دیگر داشتن تغذیه مناسب به‌خصوص مصرف میوه و سبزیجات تازه است که حاوی ویتامین هستند و می‌توانند رطوبت لازم را به پوست برسانند.


دکتر محمدعلی نیلفروش‌زاده
متخصص پوست، رئیس انجمن متخصصان پوست ایران

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «فی سبیل الله»

سایت بدون – فی سبیل الله یعنی در راه خدا این یک اصطلاح فقهی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *