دعوت بازیکن افغانستانی به تیم ملی آلمان/ سرگذشت ندیم



ندیم امیری، ستاره تیم ملی زیر ۲۱ ساله‌های آلمان بازیکنی که در ماه‌های اخیر نگاه‌های بسیاری را خیره کرده و با شروع فصل جدید بوندس‌لیگا با درخششی که داشته، توسط یواخیم لوو به تیم ملی بزرگسالان آلمان دعوت شده است. امیری مورد توجه تیم ملی افغانستان هم بود و مذاکراتی هم با او برای پیوستن به تیم ملی سرزمین مادری‌اش انجام شده بود، اما شانس حضور در تیم ملی آلمان که همواره از مدعیان قهرمانی جهان به شمار می‌رود، هر روز در خانه آدم را نمی‌زند و بعید است کسی آن را رد کند. در گذشته بازیکنان دو رگه و بزرگ‌شده آلمان بسیاری بوده‌اند که موفق شده‌اند بعد از درخشش در تیم‌های پایه آلمان به تیم ملی بزرگسالان برسند و در مقابل بازیکنان بسیاری مثل اشکان دژاگه هم بوده‌اند که از شانس حضور در تیم ملی آلمان بهره‌مند نشده‌اند. ندیم امیری حالا در آستانه پیوستن به گروه اول است و می‌تواند با ادامه درخشش در بوندس‌لیگا، به یک ملی‌پوش آلمانی تبدیل شود. آلمانی‌ها بعد از چندین دوره ناکامی در جام‌های جهانی، زمانی که متوجه شدند باید به استعدادهای مهاجر به اندازه استعدادهای بومی اهمیت بدهند، موفق شدند یکی از مخوف‌ترین تیم‌های تاریخ‌شان را تشکیل بدهند. اوج هارمونی بین بازیکنان مهاجر و بومی در جام جهانی ۲۰۱۴ بود. جایی که ستاره‌هایی مثل اوزیل، کلوزه، شوکوردان مصطفی، خدیرا، بواتنگ و چند نفر دیگر به تیم آلمان کمک کردند تا مسیر قهرمانی را طی کند. فرانسوی‌ها هم سال‌های سال است با همین سیاست پیش می‌روند و قهرمانی‌های‌شان را مدیون ستاره‌هایی هستند که مثل زیدان و امباپه فرانسوی‌الاصل نبودند.

هر چند این سیاست مخالفانی هم دارد و به عنوان مثال در ایران، علی مطهری از مطرح‌ترین منتقدان این رویه است، اما اغلب بازیکنان مهاجر رویای پوشیدن پیراهن تیم ملی کشور مقصد را دارند. ندیم امیری هم از این قائده مستثنی نیست و بعد از اینکه درخواست فدراسیون فوتبال افغانستان برای پیوستن به تیم ملی این کشور را رد کرد، حالا در فهرست نهایی یواخیم لوو قرار گرفته و این شانس را دارد که پیراهن آلمان را در بازی‌های پیش‌رو بر تن کند.

بعد از حذف تیم ملی آلمان از دور گروهی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، شائبه‌هایی هست که بازیکنان دورگه و مهاجر این تیم بیش از دیگران در معرض اتهام قرار گرفته‌اند. اوضاع از این قرار است که زمانی که تیم برنده می‌شود از اوزیل به عنوان ستاره آلمانی یاد می‌کنند و زمانی که تیم وضعیت بدی دارد، از اوزیل به عنوان بازیکن ترک‌تبار تیم ملی آلمان یاد می‌کنند. این واقعیت در رسانه‌ها وجود دارد که نگاه یکسانی به بازیکنان دورگه و بومی وجود ندارد.

ندیم امیری در این فصل بوندس‌لیگا دو پاس گل داده و تیمش با ۱۴ امتیاز در رده هفتم قرار دارد. البته نباید فراموش کرد که فاصله این تیم با صدر جدول تنها ۲ امتیاز است و فشردگی تیم‌ها در صدر جدول باعث شده آنها به رده هفتم سقوط کنند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «پت و پهن»

سایت بدون – از این اصطلاح برای توصیف چیزهای عریض، دارای پهنای زیاد و آدم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *