ده نکته ای که درباره اهدای عضو باید بدانیم /زندگی را هدیه بدهیم

 سایت بدون -همه ما می‌توانیم در زندگی هزاران فردی که در فهرست انتظار پیوند عضو قرار دارند، تغییر ایجاد کنیم. مهم‌ترین اقدامی که برای ارتقای فرهنگ اهدای عضو می‌توانیم، انجام دهیم این است که در مورد اهمیت اهدای عضو و تاثیر آن بر زندگی افراد گیرنده عضو با عزیزان خود صحبت و آنها را نیز به اهدای زندگی تشویق کنیم. اگر شما نیز تا به حال فرم اهدای عضو را پر نکرده‌اید، می‌توانید فرم رضایت از اهدای عضو پس از مرگ را در سایت www.ehda.ir پرکرده و کارت اهدای عضو دریافت کنید. برای اطلاعات بیشتر هم می‌توانیم با شماره تلفن‌های ۹۹۶۶ ۲۶۱۰ (۰۲۱) – ۹۴۱۹ ۲۶۱۰ (۰۲۱) تماس بگیریم.


۱۰ نکته درباره اهدای عضو
     • بعد از مرگ کامل به صورت طبیعی تا ۴۸ ساعت نسوجی مانند قرنیه، دریچه قلب، استخوان و تاندون قابل‌اهدا هستند.


     • بنا بر قانون جمهوری اسلامی ایران و بیشتر کشورهای جهان برای اهدای عضو رضایت اولیای‌دم ضروری است و حتی باوجود داشتن کارت اهدای عضو در صورت نارضایتی اولیای‌دم اعضای فرد فوت شده اهدا نخواهد شد، اما کارت اهدای عضو نشان‌دهنده آرزوی قلبی فرد در مورد اهدای اعضای بدن خویش است و همین موضوع می‌تواند با نشان دادن خواسته فرد به اولیای‌دمش تصمیم‌گیری را برای آنها در آن زمان حیاتی آسان‌تر کند.


     • در هر زمان که از داشتن کارت منصرف شوید، می‌توانید با اعلام خواسته خود به مسئولان تقاضای خود را لغو کنید.


     • آمار موفقیت پیوند در بیشتر موارد بیش از ٧٠ درصد گزارش شده است. بدن گیرنده عضو پیوندی در صورت مراقبت نکردن درست فرد از خود یا در موارد بسیار نادر به‌طور خودبه‌خودی، می‌تواند عضو پیوندی را رد کند.


     • در مرگ مغزی، خونرسانی به مغز متوقف می‌شود و اکسیژن‌رسانی به آن انجام نمی‌گیرد. مغز تمام کارکرد خود را از دست می‌دهد و دچار تخریب غیرقابل برگشت می‌شود. اگرچه پس از مرگ مغزی اعضای دیگر از جمله قلب، کبد و کلیه‌ها هنوز دارای عملکرد هستند، به‌تدریج طی چند روز آینده، از کار خواهند افتاد.


     •بیمار مرگ مغزی، صحبت نمی‌کند، نمی‌بیند، به هیچ یک از تحریکات خارجی پاسخی نمی‌دهد و بدون استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی قادر به تنفس نخواهد بود.


     • کما در واقع یک نوع اختلال در کارکرد مغز است که شخص دچار کاهش شدید سطح هوشیاری می‌شود و به هیچ یک از تحریکات پیرامونش پاسخ نمی‌دهد. در کما شانس بهبود برای برخی بیماران وجود دارد، در صورتی که در مرگ مغزی بهبود بیمار غیرممکن و مرگ وی ظرف چند روز حتمی است.


     • زندگی نباتی، با مرگ مغزی کاملا متفاوت است. این وضعیت تقریبا همیشه در پی کما پیش می‌آید و با اینکه شخص بیدار به نظر می‌رسد (چشمانش باز است) و دارای برخی حرکات غیرارادی اعضای خویش است، هیچ عملکرد ذهنی و شناختی‌ای ندارد.


     • این بیماران در واقع به دنبال آسیب شدید مغزی، برای سال‌های متمادی زنده می‌مانند و به نظر هوشیارند، بدون اینکه بتوانند با محیط اطراف خود ارتباطی برقرار کنند.


     • فردی که دچار مرگ مغزی شده، مانند کسی است که در خواب عمیقی فرو رفته است. ریه‌هایش به کمک دستگاه تنفس مصنوعی (ونتیلاتور) از هوا پر می‌شود، قلبش به‌علت اکسیژن‌رسانی دارای ضربان است و حتی پوست او گرم و به رنگ صورتی است. پس از مرگ مغزی، در انسان هیچ‌گونه احساس درد و اندوهی وجود نخواهد داشت. مواردی که شنیده‌اید فرد دچار مرگ مغزی شده و سپس بهبود یافته، در واقع مرگ مغزی نبوده است.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آش و لاش»

سایت بدون – آش یک ماده غذایی است که همه اجزای آن از هم جدا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *