دکترگچت؛ تابلویی که ون گوگ در آن یک دوست می دید

سایت بدون – ون‌گوگ مهم‌ترین هنرمند سبک امپرسیونیسم داستان زندگی عجیب‌و‌غریبی دارد؛ از عشق‌های نافرجام تا بستری شدن در بیمارستان روانی…
یکی از نقاشی‌های این هنرمند هلندی، پرتره‌ شخصی‌ست که خود ونگوگ او را دکتر گچت نامیده!
وینسنت یا به فرانسوی ونسان ون‌گوگ، پرتره دکتر گچت را در سال ۱۸۹۰ کشید؛ همان سالی که مدتی بعد پایانی بر ۳۷ سال زندگی‌ این هنرمند نوگرا بود…
ون گوگ در مورد این اثرش نوشت:«من یک دوست حقیقی در دکتر گچت دیدم… ما از لحاظ فیزیکی و ذهنی نماد یکدیگر هستیم.»
ون‌گوگ این پرتره را چند هفته پیش از خودکشی‌اش تمام کرد. هنرمندان همواره در طول تاریخ از سودازدگی الهام گرفته و تلاش بر تجسم آن کرده‌اند.
این متن و تصویر تابلوی ونگو‌گ را سایت bbc culture منتشر کرده است.
جالب است بدانیم ون گوگ در طول یک دهه فعالیت هنری‌اش بیش از دو هزار و یکصد تابلوی نقاشی کشید اما تنها یک تابلویش را توانست به فروش برساند!
همین هنرمند که در گمنامی زندگی دردمندانه‌ای را پشت سر گذاشت، بعد از مرگش به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین نقاشان قرن نوزدهم میلادی در جهان شناخته شد و آثارش با قیمت‌های سرسام‌آور در حراجی‌های معتبر جهان فروش رفت و در کلکسیون‌های خصوصی و موزه‌های جهان جای گرفت… !
سه فیلم از زندگی ونسان ون‌گوگ ساخته شده؛ «شور زندگی»(۱۹۵۶) ساخته وینست مینه‌لی با بازی کرک داگلاس، «دوستدار تو، ونسان» (۲۰۱۷) به کارگردانی دوروتا کوبیلا و فیلم «بر دروازه ابدیت» (۲۰۱۸) ساخته جولیان اشنابل و با بازی ویلم دافو در نقش ون گوگ.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «جای پا را محکم کردن»

سایت بدون – آدم ها برای این که درست و مطمئن حرکت کنند باید پای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *