راز موفقیت آلمان در مهار کرونا/نصف جمعیت جهان در قرنطینه فرو رفت/اسپانیا و ایتالیا بالاترین آمار تلفات

راز موفقیت آلمان در مهار کرونا/نصف جمعیت جهان در قرنطینه فرو رفت/اسپانیا و ایتالیا بالاترین آمار تلفات

گسترش شیوع کشورها همچنان افراد زیادی را مبتلا کرده و قربانی می گیرد.

به گزارش خبرآنلاین، در تازه ترین گزارشات از وضعیت کشورهای درگیر کرونا تنش بین دو قدرت بزرگ یعنی آمریکا و چین شدت گرفته است. به گزارش سی ان ان دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در تازه ترین اظهارات خود مدعی شده که جنگی را علیه کرونا به راه انداخته است تا از گسترش شیوع آن جلوگیری کند. در همین حال دولت ترامپ چین را متهم به پنهانکاری در خصوص شیوع ویروس کرده و به گزارش رویترز، پمپئو وزیر خارجه آمریکا نیز با انتقاد از رویکرد پکن اظهار داشته که حزب حاکم کمونیست این کشور هنوز هم از ارائه اطلاعات مورد نیاز برای جلوگیری از ابتلای بیشتر به کرونا در جهان دریغ می‌کند. در دیگر رویداد مهم در آمریکا دموکرات‌های سنا و کاخ سفید پس از چند روز کشمکش بر سر جزئیات نهایی، بالاخره بر سر بسته دو تریلیون دلاری مقابله با بحران‌های مالی ناشی از شیوع ویروس کرونا توافق کردند. به نوشته روزنامه لس آنجلس تایمز، این بسته مالی که بزرگترین در تاریخ آمریکا به شمار می‌رود، شامل پرداخت‌های مستقیم به اکثر آمریکایی‌ها و یک صندوق با هزینه نیم تریلیون دلاری برای کمپانی‌هایی است که از این ویروس تاثیر پذیرفته‌اند.

این بسته تشویقی که بزرگترین بسته‌ای است که تاکنون در تاریخ آمریکا پیشنهاد شده، با قیمت معادل ۹٪ از تولید ناخالص داخلی کشور ارائه می‌شود و به منظور ارائه کمک‌های مستقیم مالی برای کمک به افراد، بیمارستان‌ها و مشاغل ارائه می‌شود و شامل ۳۰۰ میلیارد دلار برای مشاغل خرد، ۱۵۰ میلیارد دلار برای دولت‌های محلی و ایالتی و ۱۳۰ میلیارد دلار برای بیمارستان‌هاست.

«آندریو کوومو» فرماندار ایالت نیویورک اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته تست ابتلا به کرونای ۵۱۴۶ نفر دیگر در این ایالت مثبت اعلام شد تا تنها در این ایالت مجموع مبتلایان به کرونا به ۳۰۸۱۱ نفر برسد.

همچنین بر اساس اعلام فرماندار نیویورک، طی ۲۴ ساعت گذشته ۷۵ نفر دیگر در این ایالت جان خود را به دلیل ابتلا به کرونا از دست دادند تا قربانیان کرونا در این ایالت به ۲۸۵ نفر برسد.

بر اساس آخرین آمار، شمار مبتلایان به کرونا در آمریکا به بیش از ۶۰ هزار نفر رسیده که از این تعداد ۷۹۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

رویترز به نقل از فرماندهان آمریکایی نوشت که شیوع کرونا تحرکات ۱۰ هزار پرسنل ارتش ایالات متحده در آسیا، اروپا و خاورمیانه را محدود کرده است.

این خبرگزاری چهارشنبه شب گزارش داد که نیروهای آمریکایی بیشتری در مناطق مختلف جهان تحت محدودیت –از جمله قرنطینه– قرار گرفته‌اند اما فرماندهان ارتش این کشور در آمریکای لاتین و آفریقا از ارائه آمار در این باره خودداری کردند.
حدود ۱۰ هزار پرسنل ارتش آمریکا در آسیا، اروپا و خاورمیانه تحت محدودیت قرار گرفته‌اند. این محدودیت‌ها شامل جداسازی، قرنطینه یا برخی محدودیت‌ها در زمینه جابجایی است.
بنا بر این گزارش، هر بار یک ملوان، تفنگدار نیروی دریایی، سرباز یا هر پرسنل نظامی دیگری که به کرونا مبتلا می‌شود، ارتش آمریکا تلاش می‌کند تا وی و هر فردی را که با وی در ارتباط بوده است، از دیگران جداسازی کند. تا صبح چهارشنبه ابتلای ۲۲۷ نفر به کرونا در ارتش آمریکا شناسایی شده است.

کانادا

به گزارش بی بی سی از کانادا نیز خبر می رسد که این کشور برای مهار کرونا بودجه بودجه ۸۲ میلیارد دلاری را در نظر گرفته است. در همین راستا جاستین ترودو نخست وزیر این کشور ابراز امیدواری کرده که لایحه بودجه هر چه سریعتر در پارلمان به تصویب برسد. تعداد مبتلایان در کانادا ۲۷۹۲ و کشته ۲۶ تن است.

انگلیس

تازه ترین خبرها از انگلیس نیز حاکی از این است که بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس نیز وعده داده تا بسته حمایتی را در جهت حمایت از مشاغل آزاد در نظر بگیرد.به گزارش تلگراف جانسون گفته است وزرایش به سرعت در حال کار روی بسته مورد نظر هستند تا در صورت نهایی شدن آن همه افراد آسیب دیده بتوانند از آن بهره مند شوند.

همزمان با افزایش آمار ابتلا به کرونا در انگلیس و تشدید سیاست‌های دولت برای مقابله با شیوع بیشتر این ویروس، وزارت کار و امور بازنشستگی انگلیس اعلام کرد که در ۹ روز گذشته حدود نیم میلیون متقاضی به دریافت کمک هزینه معیشتی دولت هجوم برده‌اند.

بر اساس این گزارش از سه‌شنبه هفته گذشته، ۴۷۷ هزار تقاضا ثبت شده که از این میزان ۱۰۵ هزار مورد فقط مربوط به دیروز است. 

“ترزا کافی” وزیر امور کار و بازنشستگی هشدار داد که نظام کمک هزینه معیشتی دولت از سوی افرادی که به دلیل شرایط ناشی از بحران کرونا با مشکلات مالی مواجه هستند، تحت فشار زیادی قرار دارد.

مجلس عوام انگلیس اعلام کرد که به دلیل شیوع کرونا، جلسات خود را از امروز چهارشنبه (ششم فروردین) به مدت یک ماه به تعلیق درآورد.

وزیر مسکن انگلیس این تصمیم را منطقی برای مقابله با ویروس کرونا دانست و گفت که مجلس اعیان هم باید از این اقدام استقبال کند.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس از دوشنبه این هفته اعلام کرد که ادارات در سرتاسر این کشور برای سه هفته تعطیل خواهد شد.

در همین ارتباط، ۱۷۰ هزار انگلیسی به فراخوان پیوستن به «ارتش داوطلبانه خدمات‌دهی» زیر نظر هیأت سازمان خدمات بداشتی ملی ملحق شده‌اند.

فرانسه

روزنامه “لو ژورنال دو دیمانش” نیز در گزارشی نوشته است که به دنبال تصمیم دولت مکرون در تشدید اقدام‌های محدود کننده برای مقابله با شیوع کرونا،  برقراری مقررات منع آمد و شد در ۱۰۴ شهر فرانسه برقرار شد. “نیس” نخستین شهر فرانسه بود که منع آمد و شد در این شهر از سوی مقامات اعلام شد. 

پس از آن در چند شهر دیگر از جمله “لیون” در ساعت‌هایی به غیر از موارد اوژانسی، یعنی کادر پزشکی و فعالان اجتماعی برای موارد پزشکی یا کمک به بیماران و سالمندان دیگر افراد مجوز حضور در خیابان ها را نداشتند. شمار کشته های فرانسه در روز گذشته به 840 تن رسیده بود که امروز با افزایش ۲۴۰ مورد به ۱۱۰۰ تن رسیده است. تعداد کل مبتلایان نیز به ۲۲۰۳۴ رسیده است.

آلمان

به گزارش دویچه وله، تعطیلی مراکز تجاری در آلمان تولید ناخالص داخلی این کشور را بین۷٫۲% تا ۲۰٫۶% کاهش داده است. در همین راستا وزیر اقتصادی و مالی آلمان خبر از بودجه اضطراری ناشی از ضررهای ویروس کرونا داده است. گفته شده این بودجه تا آخر هفته به تصویب خواهد رسید. آلمان یکی از کشورهای اروپایی است که در مقایسه با دیگر کشورها آمار بسیار پایینی درجان باختگان مبتلا به ویروس کرونا دارد. روزنامه واشنگتن پست در گزارشی به علت آمار پایین کشته پرداخته و نوشته آلمان در ابتدای روزهای شیوع عملکرد بسیار خوبی داشته و تصویر دقیقی از میزان شیوع داشته است و در ردیابی افراد مشکوک به ابتلای این ویروس هم برنامه خوبی داشته است. آلمان تا این لحظه ۳۵۷۱۴ مورد ابتلا داشته که تنها ۱۸۱ تن جان باخته اند. همچنین گفته می شود دولت آنگلا مرکل صدراعظم آلمان با بسته مالی ۷۵۶ میلیارد یورویی برای مقابله با تاثیرات منفی کرونا و کمک به شرکت‌ها موافقت کرده است.

جدول زیر به مقایسه میزان جان باختگان آلمان با دیگر کشورها پرداخته که این کشور با آمار ۴% کمترین میزان جان باختگان را دارد.

اسپانیا

اما اسپانیا که سخت ترین روزها را سپری می کند از نظر جان باختگان از چین سبقت گرفته است. به گزارش گاردین ناتو می گوید که اسپانیا در روز سه شنبه درخواست ۴۵۰هزار دستگاه تنفسی و ۵۰۰ هزار کیت تست کرونا را داده است. اسپانیا ۴۷۶۱۰ مورد ابتلا و ۳۴۳۴ مورد جان باخته داشته است.

ایتالیا

به گزارش الجزیره، ایتالیا نیز که در میزان کشته ها رکوردار است، مقامات ایتالیا روز چهارشنبه اعلام کردند که ۶۸۳ نفر دیگر در این کشور به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند تا شمار قربانیان کرونا در این کشور به ۷۵۰۳ نفر برسد.

همچنین طی ۲۴ ساعت گذشته ابتلا به کرونای ۵۲۱۰ نفر دیگر در این کشور مثبت اعلام شد تا مجموع مبتلایان به کرونا در ایتالیا به ۷۴۳۸۶ نفر برسد.

تا کنون ۹۳۶۲ نفر از مجموع مبتلایان به کرونا در ایتالیا بهبودی خود را بدست آورده‌اند اما همچنان ۵۷۵۲۱ نفر در این کشور درگیر ویروس کرونا هستند که حال ۳۴۸۹ نفر وخیم اعلام شده است.

روسیه

به گزارش خبرگزاری راشاتودی، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در دیدار با مقام‌های دولتی به بررسی راه‌های مقابله با این ویروس پرداخت.پوتین تاکید کرد: اپیدمی کرونا متاسفانه بر کل اقتصاد جهانی و بزرگترین اقتصادهای جهان تاثیر منفی گذاشته و این مساله به هر نحو کشور ما را نیز فرا خواهد گرفت. سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو هم گفت: این شهر بیش از دیگر مناطق کشور درگیر این بیماری ویروسی است.

ستاد پیشگیری از بیماری کرونا، توقف فعالیت کلوب های شبانه و سینماها از جمله دستوراتی است که از امروز به اجرا درآمده است.در همه مناطق روسیه، مراکز ویژه بازیهای کودکان که در مراکز بزرگ تجاری در هر شهری فعال هستند تا اطلاع بعدی تعطیل است.

کشیدن قلیان در رستوران ها و غذاخوری ها و کافه ها در تمام مناطق روسیه ممنوع شده است ضمن اینکه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه امروز اعلام کرد از دوشنبه (ابتدای هفته آینده میلادی) روسیه به مدت یک هفته تعطیل رسمی خواهد بود.طبق خبری که دقایقی پیش منتشر شد دو فرد مسن دیگر در روسیه به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند تا تعداد فوتی ها در روسیه به دلیل مبتلا شدن به بیماری کرونا به سه تن برسد.

روسیه از چند روز پیش خروج افراد مسن از خانه ها را ممنوع کرده بود.امروز تاتیانا گولیکووا معاون نخست وزیر و رئیس ستاد عملیاتی هشداردهی و نظارت و پیشگیری از کرونا در روسیه اعلام کرد که در شبانه روز اخیر در ۲۰ منطقه روسیه ۱۶۳ نفر دیگر مبتلا به کرونا شناسایی شده اند.

به این ترتیب مجموع شمار بیماران کرونایی در روسیه به ۶۵۸ نفر رسید که ۴۱۰ نفر در مسکو بسر می برند. در مجموع ۵۵ جمهوری و استان روسیه آلوده به کرونا شده است.

در همین حال برل لازار رئیس خاخام های روسیه و الکساندر بورودا رئیس فدراسیون جوامع یهودیان روسیه نامه ای را به جوامع یهودی در این کشور فرستادند و در آن خواستار تعطیلی کنیسه ها، مراکز تجمع یهودیان و مراکز آموزش کودکان شدند.

در این نامه همچنین بر لزوم خودداری یهودیان از برگزاری ضیافت های نهار در روز شنبه تاکید شده است. فدراسیون جوامع یهودیان روسیه خاطرنشان کرده است که در اکثر مناطق روسیه هنوز خبری رسمی دال بر ابتلای یهودیان به کرونا وجود ندارد اما با این وجود تصمیم گرفته شد تا برای پیشگیری همه کنیسه ها تعطیل شوند.

در روسیه شمار یهودیان بین ۱۲۰ هزار تا ۱۴۵ هزار نفر برآورد می شود حال آنکه این کشور بیش از ۲۵ میلیون مسلمان دارد. شورای مفتیان روسیه عالی ترین نهاد اسلامی این کشور هفته گذشته تصمیم به خودداری از برگزاری نماز جماعت در مساجد مسکو گرفت.

کلیسای ارتدوکس روسیه اما اعلام کرده است که با وجود شیوع کرونا کلیساهای خود را نخواهد بست و تدابیری را برای پیشگیری از سرایت ویروس کرونا به کلیساها بکار می گیرد ازجمله افراد بیمار از رفتن به کلیسا خودداری کنند با این وجود ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه امروز در نطق تلویزیونی اعلام کرد که روسیه هفته آینده به حالت تعطیل رسمی درخواهد آمد و افرادی که به کرونا اهمیت ندهند روسیه را در شرایطی همچون کشورهای اروپایی درگیر کرونا قرار خواهند داد.

هند و آسیا

در آسیا و در هند نخست وزیر این کشور برای دومین بار از زمان شیوع کرونا در این کشور برای مردم سخنرانی کرد و گفت، مردم باید برای سه هفته یا ۲۱ روز در خانه‌های خود بمانند. 

به گزارش خبرگزاری تایمز آو ایندیا، نارندار مودی، نخست وزیر هند به مردم تاکید کرد در خانه‌هایشان بمانند چون کشور در تعطیلی کامل به سر می‌برد و هر کسی که این قوانین را رعایت نکند، دستگیر می‌شود. مردم نباید از خانه‌های خود خارج شوند.

نخست وزیر هند در دومین سخنرانی خود برای مردم از زمان شیوع کرونا همچنین گفت، در روزهای گذشته مردم از فرصت تعطیلی‌ها و قرنطینه استفاده کرده و الگوهای رفتاری نوآورانه خلق کردند.

وی به یک الگوی ویژه اشاره کرد که کرونا واژه‌ای تشکیل شده از سرواژه‌های یک عبارت است که به هندی “راه برگشتی نیست” می‌شود. اینکه تا ۲۱ روز بعد از خانه‌هایتان خارج شوید را از فکرتان دور کنید و همانجایی که هستید، بمانید. اگر شما به مدت ۲۱ روز از این قرنطینه تبعیت نکنید، خانواده شما ممکن است ۲۱ سال با مشکل روبرو شوند و برخی خانواده‌ها برای همیشه محروم شوند.

هند تاکنون ۶۰۶ مورد ابتلا و ۱۰ مورد فوتی دارد.

در عراق  اتاق عملیات بغداد اعلام کرد که تمامی نقض کنندگان مقررات منع آمد و شد در پایتخت این کشور را بازداشت می‌کند.به گزارش سومریه نیوز فرماندهی اتاق عملیات بغداد در بیانیه‌ای هشدار داد: اتفاقات بهداشتی خطرناک در پی شیوع ویروس کرونا ما را به عنوان طرف‌های امنیتی وادار به اتخاذ تدابیر فوری و لازم برای حفظ سلامت شهروندانمان به ویژه در بغداد می‌کند. شهروندان نیز باید با نیروهای امنیتی همکاری کرده و مقررات منع آمد و شد را نقض نکنند به ویژه که ما درحال عبور از مرحله افزایش شمار مبتلایان کرونا هستیم. عراق ۳۴۶ مورد ابتلا و ۲۰ کشته داشته است.

 در راستای اقدامات دمشق برای پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا، مقررات منع رفت و آمد در همه مناطق سوریه از تاریخ ۲۵/۳/۲۰۲۰ امروز، چهارشنبه به اجرا گذاشته می‌شود.به گزارش سانا، وزارت کشور سوریه نیز تاکید کرد که به طور جدی بر اجرای مقررات منع رفت و آمد که توسط ستاد پیگیری تدابیر مبارزه با کرونا وضع شده، نظارت خواهد کرد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *