آخرین خبرها

راهكار برای راه‌اندازی كسب‌وكار بر مبنای علاقه‌های شخصی مفید/استارت‌آپ محبوب من

سایت بدون -انجام كارهای تفننی به عنوان منبع كسب درآمد مثل یك رویا است. تصور این كه شنبه‌ها با اشتیاق از این كه قرار است كاری را شروع كنیم كه حس و حال مان را خوب می‌كند به سر كار برویم و هر روز با این امید به خانه برگردیم كه فردا قرار است باز هم كار مورد علاقه‌مان را انجام دهیم، بسیار جذاب است. بنابراین شاید بد نباشد كه نگاه جدیدی به تفریحات و كارهای مورد علاقه‌تان داشته باشید تا از آنها برای توسعه كسب‌وكار و منبع درآمد قابل اتكا استفاده كنید. در چنین حالتی روزهای كاری هفته به همان اندازه برایتان جذاب می‌شود كه آخر هفته‌ها هستند و عمر كاری‌تان صرف انجام كارهایی می‌شود كه دوست شان دارید و از انجام شان لذت می‌برید؛ اما ایجاد چنین شرایطی آن‌قدرها هم كه به نظر می‌رسد راحت نیست. بنابراین باید پیش از دست كشیدن از كار كارمندی‌تان و رفتن به سوی علاقه‌هایتان، خوب به همه ابعاد آن، شیوه‌ای كه می‌خواهید برای كسب درآمد ایجاد كنید و اهداف كوتاه مدت و بلند مدت تان فكر كنید. برگرفته از: The Balance Careers    بازار را بررسی كنید
با نگاهی دقیق به ارتباطات مجازی و شبكه افرادی كه در دنیای حقیقی با آنها در ارتباط هستید تا حد زیادی می‌توانید تخمین بزنید كه چه سهمی از بازار را می‌توانید درگیر كنید. این موضوع بسته به نوع محصول یا خدماتی كه می‌خواهید ارائه دهید متفاوت است. در مورد برخی از محصولات با نگاهی به میزان استقبال مردم از فروشگاه‌های آنلاین می‌توانید به آسانی متوجه شوید كه مردم چقدر دنبال محصول‌تان هستند. اما در برخی موارد دیگر شاید نیاز به برخی بررسی‌های میدانی نیز داشته باشید.
بازار حوزه كاری خود را به خوبی بررسی و نحوه وارد شدن و ایجاد جایگاهی برای خود در این بازار را مشخص كرده و مزیت‌های رقابتی رقبا را بررسی كنید. چه نیازها و ظرفیت‌هایی در این صنعت وجود دارد كه آنها به آن نپرداخته‌اند؟ مزیت رقابتی محصول چیست؟ چه ویژگی‌هایی می‌تواند آن را به محصولی شاخص در این بازار تبدیل كند؟

   قدم اول را كوچك بردارید
یكی از مشكلات راه‌اندازی كسب‌وكار بر مبنای كارهای تفننی مانند راه‌اندازی هر كسب‌وكار جدید دیگری این است كه در ابتدای راه به آسانی نمی‌توانید به درآمدزایی برسید. به همین دلیل پیش از شروع كار باید به اندازه مخارج چند ماه خودتان و هزینه‌های احتمالی مورد نیاز برای راه‌اندازی كسب‌وكارتان پس‌انداز داشته باشید تا بدون نگرانی از هزینه‌های زندگی به فكر راه‌اندازی كسب‌وكارتان باشید.
یكی از راه‌حل‌های ممكن برای عبور از این مرحله راه‌اندازی كسب‌وكار هم‌زمان با حفظ شغل فعلی‌تان است. این روش كمك می‌كند ضمن حفظ شغلی كه دارید اطلاعات خود را در زمینه كسب‌وكاری كه می‌خواهید راه‌اندازی كنید افزایش دهید، میزان انرژی كه باید برای آن صرف كنید و درآمدی كه در ازای انرژی و زمان مصرفی به دست می‌آورید را تحلیل كنید و مطمئن شوید راهی كه انتخاب كرده‌اید از بازده كافی برخوردار است.
گرچه شاید انجام دو شغل به صورت موازی انرژی زیادی از شما بگیرد و بسیار خسته‌كننده باشد، اما این خوبی را دارد كه از تصمیمی كه گرفته‌اید مطمئن شوید كه آیا انجام كارهای مورد علاقه زمانی كه برای كسب درآمد باشد هم به همان اندازه كه وقتی آنها را از روی عشق انجام می‌دهید، لذت بخش هست یا نه.

   همیشه خلاق باشید
اگر قرار باشد علاقه‌هایتان را به منبع درآمد تبدیل كنید، به نظر می‌رسد كه ساده‌تر بتوانید اشتیاق خود را برای بیشتر آموختن، حرفه‌ای شدن و بروز خلاقیت‌هایتان حفظ كنید. در واقع این ویژگی كارهای تفننی و علاقه‌های شخصی است كه همیشه اشتیاق كافی برای بیشتر آموختن و حرفه‌ای‌تر شدن وجود دارد.
جف بزوس، مدیرعامل كسب‌وكار آنلاین موفق آمازون كه نمونه بسیار خوبی از فردی است كه به‌دنبال علاقه‌های شخصی‌اش در مسیر كسب‌وكار رفته است، معتقد است كه اگر بتوانید پای انگیزه و اشتیاق را به كسب‌وكارتان باز كنید، خلاقیت و نوآوری به‌دنبال آن وارد فضای كاری‌تان خواهد شد. او می‌گوید: «خلاقیت و ابداع شكل‌ها و ابعاد گوناگونی می‌تواند داشته باشد. شدیدترین و تأثیرگذارترین ابداعات زمانی شكل می‌گیرند كه نیروی خلاقیت و نوآوری خود را رها كنید و به اصطلاح رویاهای خود را دنبال كنید.» به عبارت دیگر، بال و پر دادن به خلاقیت نه تنها موجب می‌شود اشتیاق‌تان به كار تفننی را كه به كسب‌وكار تبدیل كرده‌اید هر روز بیشتر شود، بلکه كمك می‌كند تا فضای كاری پویاتری داشته باشید و روز به روز بیشتر در كارتان پیشرفت كنید.

   ارتباط‌سازی كنید
با شكل‌گیری شبكه‌های مجازی برقراری ارتباط با افراد هم‌فكر و هم‌سو در نقاط مختلف جغرافیایی به مراتب ساده‌تر شده و این مزیتی است كه برای صاحبان كسب‌وكارهای كوچك فرصت خوبی در جهت گسترش شبكه ارتباطی‌شان فراهم می‌كند. شبكه‌های اجتماعی تخصصی و پیام‌رسان‌ها، می‌توانند كمك شایانی به یافتن افراد مرتبط با حوزه كاری‌تان و گسترش شبكه‌های ارتباطی داشته باشند.
اما در این زمینه احتیاط‌های لازم را داشته باشید. بسیاری از افراد تمایلی ندارند كه به رقبای احتمالی‌شان مشاوره بدهند. به همین جهت پیش از آن كه از كسی مشورت بخواهید از نوع روابط و شخصیتش مطمئن شوید. همچنین در بسیاری از موارد می‌توانید به صورت ناشناس سوالات‌تان را در برخی گروه‌ها مطرح كنید و كم‌كم از منابع مختلف اطلاعات مورد نیازتان را جمع كنید.

     طرحی برای كسب‌وكارتان داشته باشید
آماده كردن طرح كسب‌وكار معمولا غیرجذاب‌ترین بخش شروع هر كسب‌وكاری است. اما به همان اندازه كه آماده كردنش سخت و وقت‌گیر به نظر می‌رسد، برای شروع كار بسیار حیاتی است. به ویژه اگر بخواهید برای راه‌اندازی كسب‌وكارتان از منابع مختلف مالی، جذب سرمایه كنید، حتما به طرحی دقیق و مدون نیاز خواهید داشت. حتی اگر نخواهید سرمایه از بیرون وارد كنید و كسب‌وكارتان را با سرمایه شخصی راه بیندازید نیز، نوشتن طرح كمك می‌كند تا دید بهتری نسبت به مراحل كار، هدف‌گذاری‌ها و مشكلات احتمالی پیدا كنید.

    دیگران را مطلع كنید
تا چند سال پیش اگر می‌خواستید كسب‌وكاری را راه‌اندازی كنید باید بودجه قابل توجهی را ابتدای كار و حتی در طول تداوم كسب‌وكار صرف هزینه‌های تبلیغات می‌كردید كه شاید در برخی موارد به ازای هزینه بالایی كه داشتند، خیلی كارآمد هم نبودند، اما با توسعه شبكه‌های ارتباطی مجازی این امكان فراهم شده كه با اطلاع‌رسانی‌های اولیه بتوانید دیگران را از ورود محصولات تان به بازار مطلع كنید. صفحات اینستاگرام یا كانال‌های موجود در پیام‌رسان‌ها بهترین و در دسترس‌ترین محل برای معرفی محصول و جذب مشتریان است.

   اهداف تان را پیوسته ارزیابی كنید
حتی اگر برنامه‌ریزی دقیقی برای راه‌اندازی كسب‌وكارتان داشته باشید، تا زمانی كه وارد دنیای كسب‌وكار نشوید همچنان دید درستی نسبت آنچه پیش خواهد آمد، نخواهید داشت. به همین دلیل ارزیابی دوره‌ای اهداف می‌تواند كمك كند هر چند وقت یك‌بار براساس شرایطی كه به وجود می‌آید، آنها را مجددا بررسی و در صورت نیاز تغییراتی در آنها اعمال كنید تا از مسیر اصلی منحرف نشوید.
خیلی محتمل است كه در طول كار احساس كنید كه اهداف‌تان در طول زمان پیوسته در حال تغییر است؛ زیرا ممكن است هرچه در كار پیش می‌روید از بخشی از كارتان بیشتر خوش تان بیاید و سعی كنید بیشتر تمركز و توجه خود را صرف آن كنید. یا در طول زمان متوجه شوید
محصول تان در بازار آن قدر كه برآورد كرده بودید، مخاطب ندارد و به نحوی است كه بهتر است تغییراتی را در محصول خود ایجاد كنید تا بیشتر برای مشتریان تان مطلوب باشد.
یكی از خوبی‌های كار كردن برای خودتان این است كه مدام رشد پیدا می‌كنید و تجربه كسب می‌كنید. بنابراین با این مزیت همسو شوید و هرجا كه احساس كردید بهتر است در روند كاری خود تغییری در جهت بهتر شدن اعمال كنید، از این تغییر استقبال كنید.

   برای مسائل مالی برنامه‌ریزی داشته باشید
نوشتن برنامه مالی به‌عنوان یكی از بخش‌های طرح كسب‌وكار بسیار ضروری است. محاسبه مخارج ماهانه، درآمد ناخالص و هزینه‌های كلی كسب‌وكار نوپا كه می‌تواند شامل هزینه‌های تهیه ابزار و وسایلی باشد و برای كار به آنها نیاز دارید، هزینه اشتراك در انجمن‌ها و تشكل‌های حرفه‌ای صنعتی كه در آن مشغول به كار هستید، هزینه تبلیغات، مالیات، عوارض، بیمه و… باشد.
براساس این برآوردها می‌توانید خط مشی مالی كسب‌وكارتان را مشخص كنید كه می‌خواهید به چه ترتیب هزینه‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی و پیشبرد كسب‌وكارتان را تأمین كنید؟ آیا با هزینه شخصی كسب‌وكارتان را راه می‌اندازید یا وارد مشاركت یا جذب سرمایه از نهادهای مالی دولتی و خصوصی خواهید شد؟

برچسب‌ها: , , ,

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

add_action('wp_head','telegram_seo_link'); function telegram_seo_link(){ if (is_single()) { global $post; $thumbnail = wp_get_attachment_image_src( get_post_thumbnail_id($post->ID), 'full' ); echo ' '; } }