راهنمای خرید اسباب‌بازی برای کودکان زیر ٣‌سال

سایت بدون -تا همین چند‌سال پیش هنوز خانواده‌ها به اسباب‌بازی به چشم وسیله‌ای برای سرگرم‌کردن فرزندان خود نگاه می‌کردند، اما امروزه اسباب‌بازی تنها برای بازی‌کردن استفاده نمی‌شود. امروزه با اسباب‌بازی‌هایی که شرکت‌ها طراحی می‌کنند، خانواده‌ها می‌توانند بسیاری از مهارت‌های پایه جسمی و حسی و همچنین ابعاد مختلف هوش و توانایی‌های ذهنی کودک خود را پرورش دهند. به همین دلیل، امروز خیلی مهم است که خانواده‌ها نکات زیادی را در انتخاب اسباب‌بازی‌های مناسب برای فرزندان‌شان رعایت کنند. در این گزارش می‌توانید به نکات مهمی برای خرید اسباب‌بازی مناسب برای کودکان از یک‌ماهگی تا ٣‌سالگی دست پیدا کنید.
از تولد تا ۶ ماهگی
به گزارش ایران جیب، نوزادان در ماه‌های نخست زندگی علاقه به حرکات بدنی، فعالیت‌های عضلانی، لگدزدن، برگشتن، غلتیدن، تکان‌دادن دست‌ها و… دارند. آنها با توجه به ماه‌هایی که در آن قرار دارند، می‌توانند وسایل را لمس کنند و آنها را تکان دهند. تا ۶ ماهگی وسایلی مثل جغجغه، کتاب‌های نرم یا پهن و در کل اسباب‌بازی‌های آویزی که تحرک، رسیدن و گرفتن و لگدپرانی را تشویق می‌کند، برایش مناسب است. در این سنین تا یک‌سالگی باید اسباب‌بازی‌هایی برای فرزندان خود تهیه کنید که قطعات بزرگی داشته باشند تا نوزاد نتواند آنها را در دهان خود بگذارد و ببلعد.
۷ تا ۱۲ ماهگی
در این ماه‌ها، کودکان اسباب‌بازی‌ها حرکت‌دار و صدادار را دوست دارند که همراه با حرکت، نور هم تولید کنند. از ٧ ماهگی به بعد کودک اسباب‌بازی‌های خود را پرتاب می‌کند که این کار برای او نوعی بازی تلقی می‌شود. بازی با مکعب‌های رنگی و قرار دادن آنها در سبدهای بزرگ کار لذت‌بخشی برای او محسوب می‌شود. در این سن کودک همه چیز را به سمت دهانش می‌برد و با مزه‌کردن آنها تفاوتشان را درک می‌کند. به همین دلیل باید اسباب‌بازی‌هایی را در اختیار نوزاد و کودک زیر یک سال قرار دهید که از نظر بهداشتی و ایمنی قابل اعتماد و از رنگ‌های بهداشتی و فاقد مواد مضر در آنها استفاده شده باشد. در مجموع لازم نیست برای فرزندان خود در این سن اسباب‌بازی‌های گران‌قیمت بخرید. چون آنها به پرت‌کردن وسایل علاقه زیادی دارند، وسایلی برایشان نخرید که اگر شکست و خراب شد، ضرر مالی زیادی متحمل شوید یا این‌که مدام به فرزند کوچک‌تان امر کنید که با اسباب‌بازی‌اش بازی نکند.
سن یک تا ٢سالگی
کودک این در سن بسیار فعال است و از بالا رفتن از اشیا، دویدن و پرتاب‌کردن اشیا لذت می‌برد. در این سن کودک می‌تواند اشیا، حیوانات و انسان را در یک تصویر تشخیص دهد. تا حدود ٢سالگی کودک دوست دارد کاسه‌ها و پیاله‌ها را داخل هم بگذارد. از جعبه موزیک و خاک‌بازی لذت می‌برد. اسباب‌بازی‌های چرخدار، ماشین‌هایی که هنگام حرکت صدا تولید کنند و چرخ‌های آنها دارای منگوله و زنگوله‌ باشد را دوست دارد. کودک همچنین از ریختن اشیا داخل ظرف و بیرون آوردن آنها لذت می‌برد. یک اسب یا قطار چوبی که دنبال خود بکشد، قطعات ساختمان‌سازی و یک کامیون یا کمپرسی که چیزی پر و خالی کند برایش مفید است. همچنین ساختن خانه، برج و ماشین با لگو هم سرگرمی جالبی برایش خواهد بود.
٢ تا ٣‌سالگی
در‌ سال دوم زندگی، اسبا‌ب‌بازی‌هایی که در اختیار کودک قرار داده می‌شود، باید معنی‌دارتر باشد زیرا بازی‌ها برایش دارای مفهوم خاص و عمیقی می‌شود؛ برای مثال ممکن است دختربچه‌ای عروسکش را در ملحفه بپیچد و در دهانش تکه نانی بگذارد و او را به گردش ببرد، با آب و شن بازی کند، به‌طور منظم به توپ لگد بزند و با چند مکعب برج بسازد. به کاسه‌های پلاستیکی، قاشق‌های چوبی، کلید و قوطی‌های خالی علاقه دارد. از این سن به بعد، تخیل کودکان رشد می‌کند و انتخاب اسباب‌بازی مناسب برای آنها اهمیت بیشتری دارد. می‌توانید در این سن کودک‌تان را با کتاب‌های جذاب و رنگی آشنا کنید و آنها را به خواندن کتاب عادت دهید.

٣‌سالگی به بعد
از سه‌سالگی به بعد، وسایل نقاشی و اسباب‌بازی‌های هنری و کاردستی مثل کشیدن نقاشی و بافتنی، خمیربازی و گِل رُس، انواع پازل ۴ تا ۵ قطعه، دومینو، معماهای پیچیده‌تر، مرواریدهای چوبی درشت، قطعات چوبی، قیچی و کاغذ باطله، تخته‌سیاه کوچک، طناب‌بازی، بازی‌های ساده روی صفحه بازی و کتاب‌های داستان پیچیده‌تر برایش مفید است. توپ، سه‌چرخه، الاکلنگ، سرسره و تاب کوچک، عروسک و لوازم جانبی عروسک مثل تختخواب و لباس عروسک، خانه‌های عروسکی، سرویس پخت‌وپز، سرویس پزشکی، تلفنِ اسباب‌بازی و سایر لوازم خاله‌بازی و خانه‌بازی و دکتربازی، ماشین، گاری، کامیون و … نیز برایش بسیار مفید و آموزنده است.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آش و لاش»

سایت بدون – آش یک ماده غذایی است که همه اجزای آن از هم جدا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *