ردپای کیا جورابچیان در بحران آرسنال

سایت بدون – شنیدن ابراز عقاید و تفکرات کیا جورابچیان در سایت تاک‌اسپورت و توصیه‌هایش به دیگران موردی غیرعادی نیست اما ۱۰ روز پیش وقتی او داشت درباره آینده داوید لوئیز صحبت می‌کرد، گوش‌های خیلی از آنهایی که اخبار مربوط به تیم آرسنال را پیگیری می‌کنند تیز شد. یک جمله خاص از صحبت‌های این ایجنت معروف، برقی در چشم هواداران آرسنال ایجاد کرد. آن موقع مهلت سازمان لیگ برتر انگلیس به باشگاه‌ها برای مشخص کردن تکلیف قرارداد بازیکنان‌شان ۲۳ ژوئن به سرعت رو به پایان و جورابچیان معتقد بود کلی کار هست که باید انجام شود. او گفت: «از نظر ساختاری مسأله‌های فراوانی وجود دارد که باید برطرف شوند.»
رابطه کاری جورابچیان با مدیران آرسنال یک راز برملا شده نیست و او خودش را برای اظهارنظر کردن درباره وضعیت این باشگاه محق می‌داند. با این حال صحبت‌هایی که او این بار درباره باشگاه آرسنال انجام داد، اندک تردیدی که ممکن بود برخی درباره تأثیرگذاری او روی توپچی‌‌ها داشته باشند را هم برطرف کرد. با این حال او با قصد و نیت آن حرف‌ها را زد و صحبت‌هایش در مورد دغدغه‌های داخلی باشگاه هم کاملاً آشنا بود. اتفاقاتی که بعد از صحبت‌های او در آرسنال رخ داد، بار دیگر تأثیر این ایجنت در بحران هویتی که باشگاه با آن دست و پنجه نرم می‌کند را برجسته کرد، همان چیزی که باعث رنجش خاطر بسیاری از کارکنان کادر فنی پیشین و فعلی تیم شده است.
حالا نگرانی که وجود دارد این است که آرسنال، باشگاهی که زمانی برای خود ابرقدرت صاحب سبک در حوزه نقل و انتقالات بود، بیش از اندازه برای جذب بازیکنان جدید به توصیه‌های یک لیست محدود از ایجنت‌هایی که جورابچیان هم جزو‌شان است اعتماد می‌کند. جورابچیان یک ایجنت موفق و سرشناس است که سابقه موفقی در جوش دادن معاملات بزرگ میان بازیکنان و باشگاه‌های مطرح دارد و دوست قدیمی ادو هم که مدیرفنی باشگاه آرسنال هست. البته دلیلی برای ممانعت از همکاری این دو طرف وجود ندارد و کلی راه هم برای مدیریت ملزومات چیدن ترکیب تیم هست. با این حال سه‌شنبه وقتی اعلام شد که آرسنال تصمیم گرفته قرارداد داوید لوئیز ۳۳ ساله که یکی از پردرآمدترین بازیکنان باشگاه است – آن هم در برهه فعلی که به دلیل شیوع کرونا متحمل ضرر‌های مالی هنگفتی شده است – را تمدید کند، تقریباً همه شوکه شدند. چیزی که بهت هواداران آرسنال از بابت این تصمیم باشگاه را بیشتر می‌کرد، این واقعیت بود که سدریک سوارش ۲۸ ساله، کسی که از زمان انتقال قرضی‌‌اش به آرسنال از ساوتهمپتون به دلیل مصدومیت هنوز نتوانسته به میدان برود، امسال قراردادی قطعی و طولانی مدت با توپچی‌ها بست که تصور می‌شد او را به یک دفاع راست اصلی این تیم برای فصل آینده تبدیل کند. جورابچیان و شرکت او «اسپورت اینوست بریتانیا» مدیربرنامه‌های هر دو بازیکن هستند.
چنین قراردادهایی در عین حال که قانونی هستند، در زمان مربیگری آرسن ونگر هیچ جایی در آرسنال نداشتند. ونگر کلاً از جذب بازیکنانی که با مدیربرنامه‌های بزرگ همکاری داشتند خودداری می‌کرد و تمایلی به سرمایه‌گذاری‌های هنگفت برای بازیکنان پا به سن گذاشته نداشت. با این حال در غیاب او، ردپای جورابچیان در تغییر استراتژی آرسنال در حوزه نقل و انتقالات طی یک سال گذشته کاملاً مشهود بوده است. اولین نمونه این تغییر خریدی بود که آرسنال در تاریخ هشتم آگوست سال گذشته انجام داد یعنی یک ماه پس از آنکه ادو، بازیکن سابق آرسنال به این تیم برگشت تا نقش مدیرفنی را ایفا کند.
اتحادیه فوتبال انگلیس این هفته فهرست معاملات مربوط به نقل و انتقالات‌ صورت گرفته از طریق واسطه‌ها را منتشر کرد که در آن مشخص شد شرکت اسپورت اینوست بریتانیا نماینده آرسنال برای انتقال ۳۵ میلیون پوندی الکس ایووبی به اورتون بوده است. طبق این لیست، ایفای نقش نماینده ایووبی و اورتون نیز برعهده آژانسی بوده که مدیریت امور حقوقی بازیکن را انجام می‌دهد. اینکه طرف‌های مختلف روی دوسوی متفاوت از یک نقل و انتقال کار کنند غیرعادی نیست بخصوص زمانی که قرار است بازیکنی از خارج از کشور جذب شود پس در این مورد نمی‌توان سرنخی از تخلف پیدا کرد. برخی از چهره‌های باتجربه این صنعت صرفاً به این نکته اشاره دارند که با توجه به رابطه باشگاه‌های آرسنال و اورتون به عنوان رقبای آشنا و دو تیمی که ۱۸ ماه قبل هم برای انتقال تئو والکات به گودیسون پارک با یکدیگر مذاکره داشتند، سبب شد که آنها خیلی راحت امور مربوط به انتقال ایووبی به اورتون را پیگیری کنند اما درست در همان روزی که ایووبی رفت، داوید لوئیز از چلسی به آرسنال پیوست و شش ماه بعد هم سوارش به توپچی‌ها ملحق شد. گفته می‌شود ویلیان، هافبک برزیلی چلسی که یکی دیگر از بازیکنان جورابچیان است، تابستان امسال به آرسنال می‌رود.
ترسی که به جان هواداران آرسنال افتاده این است که برخی از مدیران اجرایی این باشگاه تنها به حرف یکسری افراد خاص گوش داده و اجازه ابراز عقیده را برای دیگر اعضای باشگاه که نظراتی متفاوت دارند خصوصاً در حوزه نقل و انتقالات محدود کنند.  این باشگاه به ادو به عنوان مدیر فنی و رائول سانیهی به عنوان مدیر فوتبال باشگاه بیش از اندازه در این حوزه اختیار و قدرت داده است. گفته می‌شود که قدرت و اختیارات این دو نفر در حوزه نقل و انتقالات به حدی است که اعضای کادر فنی اجازه کوچکترین دخالتی در مورد جذب بازیکن ندارند و به همین دلیل این بیم وجود دارد که آرسنال – باشگاهی که در ماه نوامبر هم در آکادمی‌اش تغییر و تحولاتی گسترده انجام داد – در رقابت با دیگر باشگاه‌های مطرح اروپا برای جذب بهترین بازیکنان و استعداد‌های جوان عقب بماند. طبق گفته یکی از کارمندان سابق باشگاه، رویکردی که آرسنال اکنون در حوزه نقل و انتقالات دارد، به هیچ عنوان دیگر متناسب و مطابق با ارزش‌های این باشگاه و فرهنگی که این تیم در دوران مربیگری آرسن ونگر جا انداخته بود، نیست.
اکنون خیلی‌ها به آرسنال به چشم باشگاهی نگاه می‌کنند که مدیرانش صرفاً خریدارانی بی‌فکر هستند. اینکه در دو فصل گذشته یکسری مدیران برنامه خاص در روابط کاری‌شان با آرسنال تغییر رویه داده‌اند هم از دید بسیاری از پرسنل و اعضای باشگاه پنهان نمانده است. نیازی به توضیح نیست که هر مدیر برنامه‌ای شیوه کاری خود و منافع خاص خودش را دارد و باید از حقوق بازیکنانش دفاع کند. این هم بخشی از فوتبال است اما مشکل زمانی ایجاد می‌شود که همانطور که برخی در مورد آرسنال می‌گویند، یکسری قرارداد‌های خاص که می‌توانند باعث ارتقای سطح کیفی عملکرد تیم شوند، به خاطر آنکه منافعی را برای یکسری مدیران برنامه خاص تأمین نمی‌کنند، منعقد نمی‌شوند. آرسنال که زمانی همواره یکی از ۴ نماینده انگلیس در لیگ قهرمانان اروپا بود، حالا چند سال است که دیگر به بازی در لیگ اروپا بسنده می‌کند آن هم با بودجه‌ای که برای رساندن یک تیم به لیگ قهرمانان کافی و حتی مازاد است. با توجه به وضعیت فعلی تیم در جدول رده‌بندی هم این وضعیت برای آرسنال در آینده‌ای نزدیک عوض نخواهد شد مگر اینکه باشگاه بازیکنانی متفاوت و مؤثر را در اختیار میکل آرتتا قرار دهد و ترکیب تیم را هم در طول تابستان پاکسازی و زیرورو کند. در شرایط ایده‌آل این اتفاق با تغییر ارزش‌های باشگاه رخ خواهد داد که در حوزه نقل و انتقالات می‌طلبد توپچی‌ها بیشتر شبیه باشگاه‌هایی مانند بوروسیا دورتموند یا سالزبورگ اتریش عمل کنند تا بارسلونا یا رئال مادرید.
منبع: گاردین

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *