رقابت دو نوشیدنی محبوب/ آبلیمو بهتر است یا قهوه؟

سایت بدون -حتما می‌دانید که قهوه کافئین بالایی دارید و زیاده‌نوشیدن آن می‌تواند عارضه‌ساز باشد. اما اگر به‌دنبال جایگزین بهتری می‌گردید، آب طعم‌دارشده با لیمو هم خوب است. اما چرا؟
هر دوی این نوشیدنی‌ها باعث تقویت متابولیسم و افزایش انرژی می‌شود. ولی آبلیمو از ویتامین‌ها و املاحی برخوردار است که در قهوه یافت نمی‌شود. لیمو علاوه‌بر این‌که سرشار از ویتامین C است، مقادیر بالایی پتاسیم هم دارد و به عملکرد بهتر سیستم ایمنی و کاهش اثرات استرس کمک می‌کند.
از سوی دیگر قهوه در صورت مصرف بیش‌ از اندازه می‌تواند اضطراب‌آور باشد. البته ناگفته نماند که این نوشیدنی محبوب از خواص آنتی‌اکسیدانی و فواید مختلفی برای سلامت برخوردار است. از جمله این فواید می‌توان به تسکین افسردگی و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ اشاره کرد. اما قهوه ‌نوشیدن زیاد به‌دلیل وارد شدن مقادیر بالای کافئین به بدن احتمال دارد مسبب ابتلا به اضطراب شود. اما آبی که با لیمو طعم‌دار شده باشد حاوی کافئین به‌مراتب کمتری در مقایسه با قهوه است.
دیگر اینکه کافئین قهوه اثر ملین دارد. به این معنی که باعث ترشح هورمون گاسترین در معده و تسریع عملکرد روده‌ها می‌شود. حرکات روده‌ای را هم تسریع می‌کند. زیاد نوشیدن قهوه حتی زخم معده می‌آورد و در افراد مبتلا به رفلاکس معده موجب تشدید علائم می‌شود. اما آبلیمو برای سیستم گوارشی کمک بهتری است. لطفا بی‌خوابی را هم به همه اینها اضافه کنید. مصرف قهوه در شب به‌دلیل دارا بودن کافئین بالا توصیه نمی‌شود. البته که نوشیدن قهوه در مقدار کم چندان اختلالی در خواب ایجاد نمی‌کند. اما چون مقدار کافئین قهوه تقریبا چهار برابر آبلیمو است، زیاده‌روی در مصرف آن ممکن است بی‌خواب‌تان کند.
پس گاهی هم بد نیست به‌جای قهوه، آب طعم‌دارشده با لیمو برای خودتان تدارک ببینید!
منبع: medicaldaily.com

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *