رمان‌هایی که تاریخ را عوض کردند/دگرگون‌کردن جهان با قلم

سایت بدون -اگر کتابخوان باشید، یحتمل نصف بیشتر رمان‌های معرفی‌شده در فهرست زیر را خوانده‌اید. این کتاب‌ها به معنای واقعی کلمه آثاری به شمار می‌روند که بعد از انتشار تاثیری شگرف بر دنیای پیرامون خود گذاشته‌ و تغییرات مهمی را سبب شده‌اند.
کلبه عمو تام | اثر: هریت بیچر استو (١٨۵٢)

Image result for ‫کلبه عمو تام‬‎
«کلبه عمو تام» یا به عبارتی پرفروش‌ترین کتاب قرن نوزدهم بعد از انجیل، دوران وحشتناک برده‌داری در آمریکا را با جزییات زجرآورش روایت می‌کند. به گواه تاریخ «کلبه عمو تام» به راه‌افتادن نهضت لغو برده‌داری در شمال آمریکا کمک کرد و تنش با برده‌داران جنوب آمریکا را افزایش داد. تنشی که عاقبت جنگ داخلی در آمریکا را رقم زد. مشهور است که آبراهام لینکلن در نخستین ملاقات با هریت بیچر استو در ‌سال ١٨۶٢ به او می‌گوید: «شما بانوی کوچک کتابی نوشتید که این جنگ بزرگ را به راه انداخت!»

در جبهه غرب خبری نیست| اثر: اریش ماریا رمارک (١٩٢٩)

Image result for ‫در جبهه غرب خبری نیست‬‎
«در جبهه غرب خبری نیست» را شاید بتوان مشهورترین رمان ضد جنگ تاریخ ادبیات به شمار آورد. در این رمان جنگ جهانی اول و مهابت آن از دید یک سرباز جوان آلمانی به تصویر کشیده شده است. «در جبهه غرب خبری نیست» در همان اوایل انتشار به بیش از ۲۰ زبان دنیا ترجمه شد. این رمان که به بیهودگی جنگ می‌پردازد در زمان سیطره نازی‌ها بر آلمان جزو کتاب‌های ممنوعه بود.

خوشه‌های خشم| اثر: جان استاین بک (١٩٣٩)

Image result for ‫خوشه‌های خشم‬‎
«خوشه‌های خشم» راوی قصه خانواده‌‌ای تنگدست اهل اوکلاهاماست که سفری طولانی و دراز را به سمت غرب آغاز می‌کنند. این رمان پرفروش فقر خانمان‌برانداز دوره رکود اقتصادی و بدبختی صدها‌ هزار مهاجر را به تصویر می‌کشد که برای یافتن کار عازم کالیفرنیا شده‌اند. جالب است بدانید «خوشه‌های خشم» در چند ایالت آمریکا توقیف شد و نسخه‌هایی از آن در شهرهای کالیفرنیا سوزانده شد.

همه چیز فرو می‌پاشد| اثر: چینوآ آچه‌به (١٩۵٨)

Image result for ‫همه چیز فرو می‌پاشد‬‎
«همه چیز فرو می‌پاشد» به توصیف جامعه‌ای می‌پردازد که به دلیل دخالت‌های مبلغان مسیحی از هم گسسته است. چینوآ آچه‌به نویسنده نیجریه‌ای این رمان را در‌ سال ١٩۵٨ منتشر کرد که در اندک مدتی به ۵٠ زبان دنیا نیز ترجمه شد. «همه چیز فرو می‌پاشد» با به تصویرکشیدن نفوذ استعمارگران بر فرهنگ و هویت آفریقایی، چگونگی نابودشدن رسوم و باورها در جامعه‌ای که تنها گناهش استقلال از فرهنگ غالب جهانی است را روایت می‌کند. این رمان تا حد زیادی چشم ملل آفریقایی را به روی اهداف استعماری غرب باز کرد.

کشتن مرغ مقلد| اثر‌هارپر لی (١٩۶٠)

Image result for ‫کشتن مرغ مقلد‬‎
«کشتن مرغ مقلد» بیش از آنکه به‌عنوان یک رمان در خاطره‌ها ثبت شده باشد، با چهره گریگوری پک در نقش آتیکاس فینچ (قهرمان رمان در اقتباس سینمایی آن) در ذهن‌ها نقش بسته است. یکی از دلایل این موضوع شاید فاصله کم انتشار رمان تا تبدیل آن به فیلم باشد. این رمان یکی از موفق‌ترین نمونه‌ها در ادبیات است که به نابرابری نژادی در آمریکا می‌پردازد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «فی سبیل الله»

سایت بدون – فی سبیل الله یعنی در راه خدا این یک اصطلاح فقهی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *