سلفی گرفتن تبدیل به بلای جان انسان شده است

https://www.niksalehi.com/oldpostspic/406345795.jpg
سایت بدون -جدیدترین آمار یک مجله تخصصی عکاسی و فناوری با نام «پتاپیکسل» نشان می‌دهد در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ درمجموع ۲۵۹ نفر در جهان به طور تصادفی و هنگام گرفتن عکس سلفی (خویش انداز)، جان خود را از دست داده اند؛ رقمی که اگر تعداد مجروحان ناشی از چنین حوادثی را نیز به آن بیفزاییم به عددی شوکه‌کننده می‌رسیم. به بیان دیگر هرساله حداقل ۴۳ نفر هنگام سلفی گرفتن جان خود را از دست می‌دهند که البته بیش از نیمی از این تعداد، مربوط به هندوستان است.
مردان بیش از زنان قربانی سلفی می‌شوند
آمار مجله «پتاپیکسل» که حاصل یک پژوهش کلی توسط دانشمندان در سراسر جهان است نشان می‌دهد پس از هندوستان، روسیه و امریکا از نظر تعداد مرگ‌های وابسته به عکس سلفی در جایگاه‌های دوم و سوم جای گرفته‌اند. پاکستان، فیلیپین، چین، اسپانیا، اندونزی، پرتغال و پرو هم از نظر این شاخص در رده‌های بعدی قرار دارند. پس از این کشورها نیز نام ترکیه، رومانی، استرالیا، مکزیک، آفریقای جنوبی، ایتالیا، صربستان، شیلی، نپال و هنگ کنگ دیده می‌شود.
از دیگر نکات جالب آمار ارائه شده، این است که برخلاف تصور عموم، مردان بیشتر از زنان به سلفی علاقه مندند و قربانی تلاش خود برای گرفتن عکس سلفی در جهان شده‌اند تا جایی که سه چهارم کشته شدگان ناشی از چنین عکس هایی، مرد هستند. همچنین این آمار نشان می‌دهد جوانان ۲۰ تا ۲۹ ساله بیش از سایر گروه‌های سنی در معرض خطر مرگ ناشی از سلفی قرار دارند تا جایی که ۵۰ درصد قربانیان در این رده سنی جای گرفته‌اند. کاربران ۱۰ تا ۱۹ساله هم  ۳۶ درصد از مرگ و میرهای ناشی از عکس‌های سلفی را به خود اختصاص داده‌اند.
همچنین طبق این آمار، بالاترین دلیل چنین حوادثی پرتاب از بلندی بوده است و غرق شدگی، تصادف با قطار، شلیک گلوله، سقوط هواپیما، تصادف رانندگی و حمله حیوانات را می‌توان از علل بعدی چنین اتفاق‌هایی در جهان دانست.
موضوع دیگری هم که در این گزارش به آن اشاره شده نحوه واکنش مردم نسبت به اتفاقات پیرامون خود است و حتی بسیاری، این امر را یک فاجعه می‌دانند. به‌عنوان مثال سال گذشته ۴۸ نفر در هندوستان وقتی در حال سلفی گرفتن با یک نانوایی بزرگ در حال سوختن بودند زخمی شدند. این افراد توجهی به هشدارهای آتش‌نشان‌ها نداشتند و درنهایت، هم برای خود و هم آتش‌نشان‌ها دردسرساز شدند؛ موضوعی که «نارندرا مودی» نخست‌وزیر این کشور را واداشت تا با مشخص کردن مناطق سلفی ممنوع، گامی برای کاهش میزان مرگ و میرها بردارد هرچند بسیاری از کاربران نسبت به این موضوع بی‌توجه هستند و باز هم به کار خود ادامه می‌دهند. در یک مورد دیگر یک مرد وقتی می‌خواست با یک خرس وحشی در جنگل سلفی بگیرد طعمه این خرس شد. وی که به‌عنوان راننده به همراه تعدادی، از یک مراسم عروسی بازمی گشت طعمه خرس شد و مسافران هم بدون اینکه تلاشی برای نجات وی داشته باشند تنها به گرفتن فیلم و همچنین عکس سلفی اکتفا کردند. البته هرچند سگ وی برای نجاتش تلاش کرد ولی به نتیجه نرسید.
گرفتن عکس با جنازه نیز یکی دیگر از ناهنجاری هاست که این روزها در شبکه‌های مجازی دیده می‌شود. در حالی که شخص در چنین شرایطی باید به‌دلیل از دست رفتن یک عزیز یا یک دوست، غرق در غم و ناراحتی باشد کنار وی عکس سلفی یادگاری می‌گیرد.
عاشقان «سلفی» بیمارند؟
به هرحال شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی نحوه ارتباطات مردم را تغییر داده است و بسیاری بویژه جوانان تلاش دارند تا از طریق اشتراک‌گذاری عکس، آن هم از نوع سلفی در اینستاگرام، فیس بوک، توئیتر، اسنپ چت و… با یکدیگر ارتباط بگیرند و طبقه اجتماعی خود را نشان دهند. با توجه به مشکلاتی که علاقه بی‌حد و حصر به عکس سلفی بویژه در هندوستان ایجاد کرده، بتازگی کنفرانسی در این کشور برگزار شده تا یک بیماری مرتبط با آن با نام selfitis مورد بررسی قرار بگیرد. selfitis از نگاه دانشمندان مجمع روانپزشکی امریکا یک اختلال روانی محسوب می‌شود.
در این بیماری، شخص زندگی خود را به خطر می‌اندازد تا محتوای شبکه‌های اجتماعی را تولید کند. این افراد برای دریافت لایک بیشتر حاضر به انجام خطرناک‌ترین کارها هم هستند و به همین دلیل افرادی که از این اختلال رنج می‌برند نیازمند کمک‌های روان درمانی هستند. دکتر «مارک گریفیث» از پزشکان دانشگاه روانپزشکی ناتینگهام معتقد است این بیماری سه سطح دارد. در مرحله نخست بیماری (مرز)، بیمار حداقل روزانه سه بار عکس سلفی می‌گیرد اما آن را روی شبکه‌های اجتماعی پست نمی‌کند. در صورت درمان نشدن، مرحله حاد بیماری آغاز می‌شود که طی آن، کاربر پست‌های متعدد سلفی خود را روی شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارد. درصورت بروز مرحله مزمن بیماری، شخص یک حس غیرقابل کنترل برای گرفتن عکس سلفی و به اشتراک گذاشتن آنها دارد و در این مرحله شخص روزانه به طور متوسط بیش از ۶ پست مربوط به عکس سلفی را به اشتراک می‌گذارد.
در این کنفرانس همچنین عنوان شد افراد مبتلا به این اختلال، اعتماد به نفس بالایی ندارند، دائم به‌دنبال تأیید دیگران در یک گروه یا جلب توجه هستند و معتقدند که اشتراک عکس‌ها موقعیت اجتماعی آنها را بالاتر می‌برد. برای این افراد اهمیتی ندارد که مجبور شوند روی یک صخره بلند بایستند یا کار آنها منجر به غرق شدن‌شان شود، حتی یک نوجوان از تیر زدن به سر خود سلفی گرفت البته ماشه به طور ناگهانی کشیده شد و وی که تنها می‌خواست یک عکس سلفی داشته باشد، جان باخت.
«سلفی» و تکنولوژی‌های جدید
اما واژه عکس سلفی از چه زمانی ظهور پیدا کرد؟ هرچند میل به گرفتن عکس از خود از سال‌ها قبل وجود داشته و حتی این تلاش به سال ۱۸۹۳ بازمی گردد ولی به‌دلیل نبود تکنولوژی‌های لازم، ارائه عکس‌های واقعی سلفی در آن زمان ممکن نبود. نخستین عکس سلفی جهان که از کیفیت نسبتاً مناسبی برخوردار بود در سال ۱۹۰۰ توسط یک زن و از طریق انعکاس عکس وی در آیینه گرفته شد. یکی دیگر از عکس‌های قدیمی که می‌توان به آن واژه سلفی  اطلاق کرد، عکسی از یک خلبان آلمانی طی جنگ جهانی اول است. وی دوربین را به بال هواپیمای کوچک خود متصل کرد و موفق شد یک عکس سلفی ماندگار به ثبت برساند. اما باید گفت که واژه سلفی برای نخستین بار در ۱۳سپتامبر ۲۰۰۲ شیوع پیدا کرد وکمپانی سونی اریکسون با گوشی Z1010 که در اواخر ۲۰۰۳ رونمایی شد، رسماً دوربین جلویی (سلفی) گوشی‌های هوشمند را که توانایی عکاسی و فیلمبرداری  داشتند ، معرفی کرد. به‌دلیل استقبال بالای مردم، کمپانی‌های بزرگ تلاش فراوانی برای افزایش قابلیت تلفن‌های هوشمند در این زمینه دارند. به‌عنوان مثال دوربین سلفی آیفون ۸ به فناوری تشخیص اشیای سه بعدی مجهز شد و توانست محل اشیا و همچنین عمق هر شی‌ء را که جلوی دوربین قرار گرفته است ، پیدا کند. دوربین جلویی جدیدترین محصول اپل یعنی آیفون XS هم به‌صورت خودکار پوست صورت را صاف می‌کند و سلفی‌هایی که با آن گرفته می‌شوند شباهت زیادی به حاصل کار اپ‌های زیباکننده همچون FaceTune دارند. سامسونگ هم یک گوشی با دوربین سلفی ۲۴ مگاپیکسل ارائه داده که با یک فلش ال‌ ای دی ویژه می‌تواند در نور کم نیز بسیار کارآمد باشد. البته علاقه کاربران به عکس‌های سلفی باعث شده تا کمپانی‌های سازنده دوربین‌های عکاسی هم به این عرصه وارد شوند و حالا دیگر شاهد دوربین‌های عکاسی در بازار باشیم که یک دوربین سلفی هم دارند و کاربران می‌توانند براحتی یک عکس سلفی با کیفیت بگیرند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «کله اش بوی قرمه سبزی می دهد»

سایت بدون – درباره این ضرب المثل دو ریشه ذکر شده است در ریشه اول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *