سولشایر چگونه شیاطین را متحول کرد /معجزه اوله در منچستر

 طی همین ۴۰ روز و اندی و از زمان ورود سولسشر معنا و مفهوم سرمربی موقت برای طرفداران منچستر یونایتد به طور کل عوض شده است. وقتی ژوزه مورینیو از نیمکت سرمربیگری این تیم اخراج شد و اوله گونار سولسشر تا پایان فصل به عنوان سرمربی موقت روی نیمکت شیاطین سرخ نشست، خوشبین‌ترین هواداران این تیم هم تصور نمی‌کردند تیم‌شان تا این اندازه متحول شود. حالا این تیم با بازیکنانی که به نظر می‌رسد زیر نظر سولسشر به کلی احیا شده‌اند، ۸ بازی گذشته خود را با پیروزی پشت سر گذاشته و امیدوار است در پایان فصل حداقل جواز حضور در لیگ قهرمانان سال آینده را به‌دست آورد. پیروزی ۳ بر یک جمعه شب این تیم در جام حذفی مقابل آرسنال به‌خوبی نشان داد که تعویض طلایی سال‌های نه‌چندان دور در تیم سِر الکس، باز هم در قامت یک تعویض طلایی در حال خوشحال کردن یونایتدها است. نگاهی کوتاه به این مدت کوتاه نشان می‌دهد این مربی نروژی به‌راحتی توانسته تیم تحت هدایتش را متحول کند.

 استفاده چرخشی از مهاجمان 
وقتی بازی آرسنال و منچستر شروع شد، بسیاری از طرفداران منچستر این سوال در ذهن‌شان شکل گرفت که چرا به جای زوج موفق مارسیال و راشفورد، از لوکاکو و سانچس استفاده شده است. وقتی سوت پایان بازی در نیمه اول زده شد، این علامت سوال در ذهن بسیاری از همین افراد از بین رفته بود. لوکاکو که در دوران مورینیو بیشتر مهاجم هدف بود و البته دوران پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت، در بازی جمعه شب در نقش بازی‌ساز ظاهر شد و در همان ۴۵ دقیقه اول دو پاس گل 
به هم تیمی‌هایش داد.
سولسشر طی این مدت بارها از دوران فرگوسن صحبت کرده و به نظر می‌رسد درس‌های آن زمان را به خوبی یاد گرفته است. فرگوسن در سال‌های حضور در منچستر به بهترین نحو ممکن می‌توانست از سیستم چرخشی مهاجمان برای بهره بردن تیمش استفاده کند و به نظر می‌رسد سولسشر نیز به خوبی توانسته از این مساله استفاده کند.

 تعویض‌های جسورانه
دقیقه ۷۰ بازی منچستر و آرسنال و در حالی که نتیجه
 ۲ بر یک به نفع شیاطین سرخ بود و شاگردان اونای امری برای گل تساوی تلاش می‌کردند، سولسشر دو تعویض همزمان انجام داد و راشفورد و مارسیال را همزمان وارد زمین کرد. در کمتر از ۱۰ دقیقه بعد مارسیال گل سوم تیمش را زد تا کار آرسنال در جام حذفی تمام ‌شود. البته این اولین بازی طی یک ماه و نیم گذشته نیست که سولسشر دست به چنین تعویض‌هایی می‌زند.
چند هفته پیش و در بازی مقابل نیوکاسل نیز سولسشر در اواسط نیمه دوم، لوکاکو و سانچس را وارد زمین کرد. لوکاکو درست ۳۸ ثانیه پس از تعویض اولین گل تیمش را زد و سانچس هم به راشفورد پاس گل داد تا این دو بازیکن تعویضی بیشترین تاثیرگذاری را در کسب ۳ امتیاز داشته باشند. ژوزه مورینیو هم در اولین فصل حضور خود در چلسی چنین تعویض‌هایی انجام می‌داد و در بیشتر مواقع هم تیمش به‌واسطه همین بازیکنان جدید نتیجه می‌گرفت.
جدا از نکات فنی باید به این مساله مهم هم توجه داشت که سولسشر برخلاف مورینیو توانسته فضای روانی خوبی را در تیمش حاکم کند. 
اخیرا گری نویل، بازیکن سابق منچستر و همبازی سولسشر به این نکته اشاره کرد که این مربی نروژی به دلیل آشنایی با فضای حاکم بر منچستر به خوبی با رسانه‌ها و بازیکنان ارتباط برقرار کرده و همین مساله آرامش را به تیمش آورده است.

حسین خلیلی / جام جم

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل « درش را تخته کردند»

سایت بدون – در قدیم وقتی می خواستند جایی را پملپ کنند تا مانع رفت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *