آخرین خبرها

سیگاری ها خوردن کدو حلوایی را فراموش نکنند

سایت بدون -در میان عادت‌های غذایی مختلف، مصرف مرتب 3 تا 4 واحد میوه و سبزی جزو رفتارهای خوب تغذیه‌ای است که همواره از سوی متخصصان تغذیه توصیه می‌شود. داشتن این عادت به‌خصوص در فصل سرما محافظت‌کننده بدن از بسیاری بیماری‌هاست. در این بین، گنجاندن سبزی‌های رنگی مانند کدوحلوایی یک اقدام پیشگیرانه محسوب می‌شود. باورش سخت است ولی این عین واقعیت است که مصرف 100 گرم کدوحلوایی می‌تواند 264 درصد از نیاز بدن به ویتامین A را تامین کند و طیف گسترده‌ای از آنتی‌اکسیدان‌های سودمند و ضدسرطان را به بدن برساند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، این مطلب را بخوانید و با 3 دستور پختی که کدو حلوایی یکی از اعضای اصلی آن است، آشنا شوید.


      1. کدو حلوایی از جمله صیفی‌هایی است که کالری کمی دارد و مملو از فیبر و آنتی‌اکسیدان است. این سبزی، اسید‌های چرب اشباع‌شده و کلسترول ندارد و به همین دلیل برای افرادی که از یک رژیم غذایی محدودکننده کلسترول پیروی می‌کنند و قصد کاهش وزن دارند، انتخاب مناسبی محسوب می‌شود.


      2. این سبزی مملو از آنتی‌اکسیدان‌های مختلف به‌خصوص ویتامین A، C و E است، بنابراین در شرایطی که هوا آلوده است یا خوراکی‌هایی را مصرف کرده‌اید که رادیکال آزاد وارد بدن می‌کنند (مثلا غذاهای سرخ‌شده و انواع فست‌فود)، مصرف این سبزی کمک فراوانی به بدن می‌کند. در ضمن، مطالعات نشان داده‌اند که وجود همین مواد مغذی در بدن با مصرف کدو حلوایی از بروز سرطان، به‌خصوص سرطان‌های پروستات و ریه، پیشگیری می‌کند. بنابراین عادت به مصرف این سبزی به مردان سیگاری بیشتر از سایر افراد توصیه می‌شود.


      3. با مصرف هر 100 گرم کدو حلوایی، 7384 میلی‌گرم ویتامین A وارد بدن می‌شود؛ 264 درصد از میزان مورد نیاز. همین‌ جا لازم است اضافه کنیم ویتامین A برای سلامت پوست و مخاط‌ها، سیستم بینایی، ریه‌ها و دهان و دندان‌ها ضروری است. به همین دلیل هم مصرف مرتب کدو حلوایی به افرادی که پوستشان دچار آسیب شده، توصیه می‌شود زیرا به تسریع ترمیم زخم‌ها و مخاط‌های از دست رفته (مانند زخم در دهان) کمک می‌کند و فرآیند پیری را به تاخیر می‌اندازد. در ضمن، با تقویت سیستم ایمنی بدن نیز از بروز انواع عفونت در شرایطی که پوست آسیب دیده، جلوگیری می‌کند.


      4. این سبزی غنی از فلاونوییدهایی است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند. این ترکیبات شامل بتاکاروتن، زی‌گزانتین، لوتیین و گزانتین است و البته بتاکاروتن، ترکیبی است که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود.


      5. کدو حلوایی علاوه بر آنتی‌اکسیدان‌های یادشده، مواد معدنی‌ای مانند مس، پتاسیم، فسفر و کلسیم دارد. به همین دلیل، عادت به مصرف این سبزی به افرادی که فشار خون بالا دارند، توصیه می‌شود.


      6. دانه این سبزی هم منبع مناسبی از فیبر و اسیدهای چرب غیراشباع است. به علاوه، با مصرف 100 گرم تخمه کدو حلوایی، 110 درصد از نیاز بدن به آهن و 71 درصد از نیاز بدن به روی تامین می‌شود. در ضمن، مصرف این مقدار تخمه کدو حلوایی، 30 گرم پروتئین و 559 کیلوکالری انرژی هم به بدن می‌رساند.


      7. کدو حلوایی به‌دلیل داشتن فیبر فراوان گزینه مناسبی برای افرادی است که قصد کاهش وزن دارند. با مصرف یک لیوان کدو حلوایی بخارپزشده، 7 گرم فیبر مورد نیاز بدن تامین می‌شود بنابراین فرد احساس سیری بیشتری می‌کند. به علاوه، این سبزی انتخاب مناسبی برای افرادی است که از یبوست رنج می‌برند.


      8. مصرف این سبزی به‌دلیل داشتن ویتامین A و C برای تقویت سیستم ایمنی بدن توصیه می‌شود و عادت به مصرف آن از بروز انواع عفونت‌های قارچی، باکتریایی و ویروسی در افراد مستعد مانند سالمندان، کودکان، بیمارانی که شیمی‌درمانی می‌کنند و… جلوگیری می‌کند.


      9. عادت به مصرف این سبزی به تنظیم قند خون هم کمک می‌کند بنابراین مصرف آن به صورت بخارپز شده به افراد دیابتی توصیه می‌شود.


3 دستور پخت کدوحلوایی


      سوپ کدو حلوایی: برای تهیه سوپ 3 نفره، کافی است نصف کدو حلوایی را تکه‌تکه کنید و با کمی آب و نمک بپزید و به صورت پوره دربیاورید. یک لیوان شیر را با یک قاشق غذاخوری پیاز داغ مخلوط کنید و روی حرارت بگذارید. سپس پوره را به آن بیفزایید و 25 گرم کره آب‌شده، کمی آویشن و فلفل سیاه سابیده به این مخلوط اضافه کنید. 2 لیوان هم آب مرغ در این مخلوط بریزید. بعد از 10 دقیقه حرارت دیدن سوپ شما آماده سرو خواهد بود. این سوپ را می‌توانید با خامه و جعفری ساطوری‌شده سرو کنید.


      کیک کدو حلوایی: برای تهیه این کیک، 3 عدد تخم‌مرغ را با یک و نیم لیوان شکر به کمک همزن برقی هم بزنید و به آن یک لیوان روغن مایع و یک لیوان شیر اضافه کنید. در مرحله بعدی، 2 لیوان آرد الک‌شده و 2 قاشق چای‌خوری بیکینگ‌پودر و نصف قاشق چای‌خوری دارچین بیفزایید و در آخر، نصف لیوان گردوی خردشده به این مخلوط اضافه کنید. مایه کیک آماده‌شده را در قالب بریزید و آن را به مدت 45 دقیقه در دمای 180 درجه سانتی‌گراد فر قرار دهید.


      کدو حلوایی با دارچین: این پیش‌غذا را می‌توانید به‌عنوان یک شام سبک میل کنید. برای تهیه آن کافی است چند تکه نسبتا بزرگ کدو حلوایی را در کمی کره سرخ کنید و بگذارید تا با آب خودش پخته شود سپس کمی به آن پیاز داغ و دارچین بیفزایید و هنگام سرو نیز روی ورقه‌ها را با کمی گردو چرخ‌شده و شیره انگور بپوشانید.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

add_action('wp_head','telegram_seo_link'); function telegram_seo_link(){ if (is_single()) { global $post; $thumbnail = wp_get_attachment_image_src( get_post_thumbnail_id($post->ID), 'full' ); echo ' '; } }