شب حماسی پرسپولیس چگونه در دوحه رقم خورد؟/مهندسی به نام برانکو

سایت بدون-برانکو با کمترین بضاعت ممکن پرسپولیس را به یک قدمی حضور در فینال لیگ قهرمانان رسانده است. مقایسه ترکیب پرسپولیس در بازی با السد با ترکیب این تیم در بازی فصل گذشته مقابل الهلال در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا، خروجی جالبی دارد؛ اینکه دست برانکو خالی‌‌‌‌‌‌تر از هر زمان دیگری است و رسیدن قرمزها به این مرحله از لیگ قهرمانان شاهکار است. اگر محرومیت مهدی طارمی را فاکتور بگیریم، قرمزها در بازی فصل گذشته مقابل الهلال، صادق محرمی، حسین ماهینی، فرشاد احمدزاده، محسن ربیع‌خواه، محسن مسلمان و وحید امیری را در اختیار داشتند؛ بازیکنانی که هیچ‌کدام از آنها در دیدار مقابل السد حضور نداشتند و به جای این همه بازیکن فقط امید عالیشاه به پرسپولیس برگشته است. محرمی که لژیونر شده و به دینامو زاگرب رفته؛ اتفاقی که درباره احمدزاده و امیری هم صدق می‌کند و آنها فوتبال‌شان را در اروپا ادامه می‌دهند، ماهینی رباط پاره کرده و تا آخر فصل خانه‌نشین شده، ربیع‌خواه هم که هنوز شرایط بازی کردن را به‌دست نیاورده و مسلمان هم که برانکو او را کنار گذاشت تا به ذوب‌آهن برود. پرسپولیس بدون این همه بازیکن سرشناس نه‌تنها توانسته تا نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان برسد، بلکه حالا فقط ۹۰ دقیقه تا رسیدن به فینال فاصله دارد و این موضوع بیش از هر چیزی نشان‌دهنده کار بزرگ برانکو است. پروفسور محبوب هواداران پرسپولیس کاری کرده که حالا بخشی از هواداران استقلال احترام ویژه‌ای برای او قائل هستند، چرا که کمتر مربی‌ای پیدا می‌شود که با دست خالی و کمترین امکانات ممکن بتواند به چنین موفقیتی دست یابد.
انعطاف‌پذیری باورنکردنی!
حوالى دقیقه ٨٣، زمانى که شجاع خلیل‌زاده جلوى محوطه جریمه خودى توپ را استوپ مى‌کند، انتظار داریم همانند صحنه‌هاى قبل یک زیر توپ بد دیگر را بزند و ما حسرت بخوریم که چرا کاپیتان جلال این توپ را در اختیار نداشته که منشا و علیپور را صاحب توپ کند. شجاع اما سنت‌شکنى مى‌کند و مانند یک هافبک طراح کلاسیک یک پاس در عمق نرم را درست بین شکاف ۲ مدافع میانى السد رها می‌کند.٣٠ ثانیه بعد، کمتر کسى انتظار دارد که على علیپورى که همانند منشا و عالیشاه از دقیقه ٧٠ خسته از ۶ بازى در ٣٣ روز به نظر می‌آید، با یک استوپ در حرکت بی‌نقص، کورس را از مدافعان کند السد برده، همانند دیدار برگشت فصل گذشته با الاهلى با دروازه‌بان تک به تک شود، این‌بار دروازه‌بان را دریبل بزند، سرنگون شود و ٢ دقیقه بعد لحظه موعود فرا برسد؛ گلى براى رقم زدن یکى از مهم‌ترین بردهاى تاریخ باشگاه پرسپولیس. پسران برانکو، خسته و زخمى از دیدارهاى پرفشار یک ماه اخیر، توانایى اجراى ٩٠ دقیقه‌اى پرس از بالا و وارد کردن فشار به مدافعان السد و استفاده از اشتباهات آنان را نداشتند. پس بدرستى اکثر دقایق بازى را در نیمه زمین خودى تجمع کرده و براى اولین بار در ۳ فصل حضور برانکو در پرسپولیس، تمام طول ٩٠ دقیقه را به اجراى فوتبال «واکنش‌گرا» یا دفاع- ضدحمله رو آوردند. احمد نوراللهى بخوبى فضاى جلوى مدافعان پرسپولیس را پوشش داد و مانع استفاده السدى‌ها از توپ سوم شد و با مهار ژاوى، مانع از طراحى حملات او و بویژه یک و دوهاى او و اکرم عفیف (جز یک مورد) شد. همچنین سیامک نعمتى عملکردى شگفت‌انگیز در کارهاى تدافعى داشت و علاوه بر مهار تکنیکی‌ترین مهره السد، عفیف، با قد و قامت کوتاه خود مشارکت جسورانه‌اى روى توپ‌هاى هوایى داشت و اثبات کرد چرا برانکو او را به همتى و عالیشاه براى این پست ترجیح داده است. شجاع خلیل‌زاده و جلال حسینى نیز همانند دیدارهاى گذشته روى توپ‌هاى هوایى بدون نقص کار کردند و روى زمین نیز در محوطه جریمه اجازه نفس کشیدن و کار با توپ را به ژاوى و بونجاح ندادند. استراتژى پرسپولیس در حمله اما ضربات شروع مجدد بیرانوند و پاس‌هاى بلند شجاع و جلال بود که به ۲ هدف ارسال می‌شد:
١- براى منشا که با سر توپ‌ها را براى علیپور بساباند، یا خودش حفظ توپ کند و روى زمین علیپور یا رسن را صاحب توپ کند، یا اینکه خودش شوت بزند که منشا در اکثر موارد با تکروى اقدام به شوتزنى کرد و عملکرد درخشان خود روى توپ‌هاى هوایى را زیر سؤال برد.
٢- توپ‌ها پشت مدافعان میانى براى علیپور یا پشت مدافع راست براى عالیشاه ارسال شود که سرانجام روى یکى از همین توپ‌ها علیپور معجزه را رقم زد و بار دیگر این پرسش جدى را مطرح کرد که چرا بازیکنى با توانایى او در فرارهاى سریع در ضد حملات که می‌تواند کمک شایانى به سبک بازى تیم ملى باشد، جایى در لیست کى‌روش ندارد؟
برانکو در این مسابقه نشان داد پس از ۳ فصل تیمش به آمادگى کامل براى اجراى فوتبال دفاع- ضدحمله رسیده است که می‌تواند بهترین حربه پرسپولیس براى مقابله با تیم‌هایى مثل همین السد و الهلال فصل گذشته باشد که از نظر مهره قوى‌‌‌‌‌‌تر از مردان او هستند. مهم‌‌‌‌‌‌تر از همه این سطح از تاکتیک‌پذیرى پرسپولیس برانکو چنان انعطاف‌پذیرى به تیمش می‌دهد که توانایى مقابله با هر تیمى در سطح آسیا را داشته باشد.

همین طور می توانید این مطلب را هم بخوانید

یادداشت روز / برد پرسپولیس مقابل السد یک درامای کامل

مطلب پیشنهادی

پیشنهاد سریال/صورت فلکی؛سرگشتگی و یاس یک فضانورد

مینی‌سریال «صورت فلکی» که پخش آن به تازگی تمام شده اثری در ژانر ترکیبی روان‌شناختی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *