شش سریال پرمخاطب قرن بیست‌ویک/از گیم ترون تا برکینگ بد


سایت بدون – همه‌گیری کروناویروس با وجود تمام مشکلات و بدی‌هایش باعث شد بسیاری از فیلم‌بین‌های حرفه‌ای به‌دنبال قرنطینه‌های خانگی و تعطیلی سینماها به تماشای سریال‌ها بنشینند. همچنین طی یک دهه گذشته قواعد حوزه سینما و تلویزیون تغییر کرده و با ظهور و قدرت گرفتن سرویس‌های آنلاینی همچون نتفلیکس و اچ‌بی‌او‌مکس، هرساله شاهد پخش مجموعه‌های جذاب و خوبی هستیم. به همین دلایل نتفلیکس در جدیدترین نظرسنجی خود به سراغ بهترین سریال‌های قرن بیست‌ویکم رفته است.

در این نظرسنجی از ۲۰۶منتقد از سراسر جهان خواسته شده تا بهترین مجموعه‌های تلویزیونی بیست‌ویک سال اخیر را مشخص کنند. در این نظرسنجی سریال «وایر» یا «شنود» رتبه نخست را به خود اختصاص داده‌اند و رتبه‌های دوم تا پنجم نیز به ترتیب به «مد من»، «بریکینگ بد»، «فلیبگ» و «بازی تاج‌وتخت رسیده است.» «شنود» بی‌تردید یکی از قدرنادیده‌ترین سریال‌های تمام دوران‌ است.

اغلب سریال‌های حاضر در این فهرست در زمان پخش‌شان جوایز بسیار زیادی را از آن خود کرده‌اند و با استقبال گسترده‌ای از جانب عموم سریال‌بین‌ها مواجه شده‌اند، اما این اتفاق برای «شنود» رخ نداد؛ حداقل به اندازه‌ای که این سریال خوش‌ساخت استحقاق‌اش را داشت، رخ نداد. این مجموعه داستان و اتمسفری گانگستری دارد و اتفاقات آن در اوایل قرن بیست‌ویکم رقم می‌خورد و درگیری پلیس شهر بالتیمور با دلالان مواد مخدر و گروه‌های خلافکار را به‌تصویر می‌کشد. داستان با آزاد شدن یک متهم سابقه‌دار به‌ نام دی‌آنجلو آغاز می‌شود. پس از آزاد شدن این متهم، کارآگاهی به‌ نام جیمز مکنولتی تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا دوباره دی‌آنجلو را پشت میله‌ها بیندازد. «مد من» در زمان پخش‌اش یکی از مجموعه‌های محبوب اِمی بود. عوامل این سریال ۱۶جایزه امی و ۴جایزه گلدن‌گلوب را به خانه بردند و متیو واینر به‌عنوان کارگردان و سازنده اصلی آن توانایی‌های خود را در خلق موقعیت‌های احساسی شوکه‌کننده و شخصیت‌هایی چند‌وجهی به همه نشان داد. داستان «مد من» مربوط به یک بنگاه تبلیغاتی به اسم استرلینگ کوپر در خیابان مدیسون در شهر نیویورک طی دهه ۱۹۶۰ میلادی است. به همین خاطر اسم مجموعه «مردان مَد» (مخفف مدیسون) انتخاب شده است. تقریباً هیچ فهرستی از بهترین مجموعه‌های تلویزیونی تمام دوران‌ را پیدا نمی‌کنید که در آن ردی از «بریکینگ بد» نباشد. این مجموعه توانست با ۱۶ جایزه امی، ساعات پربیننده‌ای را به دست بیاورد.

از جمله این جوایز می‌توان به دو جایزه امی بهترین سریال درام، یک جایزه امی بهترین نویسندگی، یک جایزه امی بهترین کارگردانی و چهار جایزه امی بهترین بازیگر نقش اول مرد، اشاره کرد. «فلیبگ» معنای واقعی خداحافظی در اوج را به شبکه‌های تلویزیونی یاد داد. این مجموعه دو فصلی با استقبال بسیار خوب سریال‌دوستان و منتقدان مواجه شد، اما شبکه بی‌بی‌سی به همراه فیبی والر-بریج بازیگر نقش اول سریال تصمیم گرفتند به خاطر حفظ کیفیت اثر، پس از فصل دوم به ماجراجویی‌های فلیبگ خاتمه دهند. این سریال، داستان دختر جوان سردرگمی به اسم فلیبگ را به تصویر می‌کشد. قهرمان داستان شخصیتی خودخواه و تا حدودی مغرور اما بسیار مهربان دارد و تجمیع این ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری از او شخصیتی دوست‌داشتنی ساخته‌ که دل تماشاگر را به دست می‌آورد.
«بازی تاج‌وتخت» یکی از ارکان افزایش محبوبیت سریال‌های تلویزیونی در سال‌های اخیر بوده است؛ مجموعه‌ای عظیم و پرطرفدار که با اتفاقات شوکه‌کننده داستانی و شخصیت‌های دوست‌داشتنی‌اش توانست طرفداران بسیار زیادی در سراسر جهان پیدا کند. بسیاری تصور می‌کردند بازی تاج‌وتخت پس از پایان کمی ناامیدکننده‌اش، جایگاه و ارزش خود را از دست خواهد داد، اما چند ماه قبل این مجموعه تلویزیونی توانست در جوایز دیجیتال‌اسپای عنوان بهترین سریال قرن بیست‌ویکم را کسب کند و حالا قرار‌گیری «بازی تاج‌وتخت» در جایگاه پنجم این فهرست نیز نشان می‌دهد کماکان محبوب و پرطرفدار است.

«ممکن است تو را نابود کنم» سریالی‌ است که با تمرکز بر نمایش اختلاف‌های طبقاتی، فکری و اجتماعی پیش می‌رود. این سریال زندگی معاصر را زیر سؤال می‌برد و مرز درست و غلط در روابط عاطفی، جنسی و اجتماعی را به چالش می‌کشد. لوسی مانگن، منتقد گاردین، «ممکن است تو را نابود کنم» را اینچنین توصیف می‌کند: «این سریال دستاوردی فوق‌العاده و نفسگیر است که همه اجزای آن در جای درست خود قرار دارند، ایده‌های خلاقانه و موقعیت‌های خنده‌دار بجایی در «ممکن است تو را نابود کنم» به چشم می‌خورد که با موقعیت‌ها و شخصیت‌های جذابی همراه شده‌اند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *