صبحانه سالم، کلید سلامت شماست

http://sibclinic.ir/wp-content/uploads/2018/03/17075958_1227996807318953_1228396668546711552_n.jpg
سایت بدون -صبحانه یا ناشتایی وعده غذایی پراهمیتی است که در آغاز روزانرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند. این وعده غذایی که در تنظیم متابولیسم بدن تأثیر قابل توجهی دارد این روزها دستخوش تغییرات بسیار شده است.
در بسیاری از خانه‌ها دیگر خبری از صبحانه‌های مفصل و سفره‌های رنگین نیست و اعضای خانواده لقمه‌ای آماده یا برشی از کیک یا بیسکوئیت را جایگزین آن کرده‌اند و دلیل آن را هم مشغله فراوان و کمبود زمان اعلام می‌کنند. اما داستان به همین جا ختم نمی‌شود، بسیاری از افرادی که از اضافه وزن و چاقی رنج می‌برند در نخستین گام برای کاهش وزن به امید رسیدن به وزن ایده آل این وعده غذایی را حذف می‌کنند. این درحالی است که متخصصان معتقدند نظم و اهمیت صبحانه به‌عنوان اولین وعده غذایی در پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها مؤثر است.
دکتر گلاله اصغری با تأکید بر اینکه حذف صبحانه به اضافه وزن و چاقی و بیماری‌های ناشی از آن در همه گروه‌های سنی از کودکان تا سالمندان منجر می‌شود به «ایران» می‌گوید: تغییر شیوه زندگی شهرنشینی باعث شده برنامه و وعده‌های غذایی سالم و سنتی تا حدود زیادی کمرنگ و در برخی موارد حذف شود.  این متخصص تغذیه می‌افزاید: یک صبحانه کامل حدود ۱۵ تا ۲۵ درصد از کالری مورد نیاز روزانه فرد را تأمین می‌کند. پیشگیری از کمبود مواد مغذی در بدن، تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلا به چاقی نمونه‌هایی از مزایای مصرف صبحانه محسوب می‌شود. در گروه سنی کودک و نوجوان صبحانه اهمیتی مضاعف دارد و علاوه بر موارد گفته شده در تقویت تمرکز و افزایش قدرت یادگیری مؤثر است. به گفته این محقق پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم، صبحانه در صورتی می‌تواند مانع افزایش وزن و حتی کنترل و رسیدن به وزن ایده آل شود که از مجموعه‌ای از مواد غذایی پروتئین دار، قندی و کربوهیدرات دار تشکیل شده باشد. بسیاری از مردم به‌دلیل هراس از دریافت کالری در وعده صبحگاهی به اندازه کافی پروتئین مصرف نمی‌کنند. درحالی که پروتئین کافی با افزایش متابولیسم در کنترل اشتها و کاهش وزن مؤثر خواهد بود. دکتر اصغری می‌گوید: تخم مرغ، شیر و عدسی بهترین گزینه‌هایی هستند که می‌توان از گروه پروتئین‌ها برای صبحانه انتخاب کرد. نان و غلات آماده که همراه شیر هم استفاده می‌شود از گروه کربوهیدرات‌های پیچیده و انواع مرباها، عسل، شیره انگورو خرما در مقدار مناسب از گروه کربوهیدرات‌های ساده گزینه‌های مناسبی برای صبحانه محسوب می‌شوند. وی با بیان اینکه همه می‌دانند صبحانه مهم است اما این آگاهی تا چه اندازه به باور رسیده است خاطرنشان می‌کند: باید باور کنیم که صبحانه مهم است و باور خود را عملی کنیم. در مورد کودکان و نوجوانانی که عادت ندارند صبحانه بخورند باید تغییر رفتار و تمایل به خوردن صبحانه را با تغییرات کوچک شروع کرد. هیچ گاه نمی‌توان تمایل به صبحانه خوردن را یک شبه و با زور ایجاد کرد.  این متخصص تغذیه توصیه می‌کند: در نخستین اقدام بهتر است حجم کمی از مواد ذکر شده را جایگزین خوراکی‌های نامناسب صبحانه کنید. یک برش نان و نیمی از تخم مرغ یا نصف لیوان شیر می‌تواند پیشنهاد مناسبی باشد. به مرور زمان و با حوصله می‌توانید مقدار مواد مغذی صبحانه را افزایش دهید تا ضمن تأمین نیاز کودک یا نوجوان رضایت او هم جلب شود.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آش و لاش»

سایت بدون – آش یک ماده غذایی است که همه اجزای آن از هم جدا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *