ضررهای نوشیدن نوشابه را بشناسیم

http://www.slate.com/content/dam/slate/articles/health_and_science/medical_examiner/2014/10/141027_MEDEX_CokeSmoke.jpg.CROP.original-original.jpg
۱٫ تخریب پوست و ناخن‌ها : اسید فسفریک موجود در نوشابه‌های گازدار، مخصوصا نوشابه‌های مشکی، کنار کافئین موجود در آنها باعث افزایش بیش از اندازه حجم ادرار و از دست رفتن ویتامین‌های بدن، حدود ۶۰ دقیقه بعد از مصرف نوشابه می‌شود. مصرف مرتب نوشابه‌های گازدار با کم کردن سطح ویتامین‌های بدن، تاثیر مستقیمی بر پوسته‌پوسته شدن ناخن‌ها، خشکی موها و چروکیدگی پوست می‌گذارد.
۲٫ تخریب دندان‌ها : نوشابه‌های گازدار هم مایعی اسیدی و هم ترکیبی بیش از اندازه شیرین هستند که می‌توانند باعث دفع کلسیم از بدن و پوسیدگی دندان‌ها شوند. علاوه بر اینها، از دست رفتن کلسیم در اثر مصرف نوشابه‌های گازدار، عوارضی مانند پوکی استخوان هم در پی خواهد داشت.
۳٫ پرخاشگری و اضطراب : یکی دیگر از عوارض مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین و اسید فسفریک، تاثیر منفی آنها بر مغز، ایجاد تنش‌های عصبی، خستگی مداوم، سردرد، افسردگی و پرخاشگری است که همه اینها به‌دلیل اختلال خواب ناشی از مصرف نوشابه‌های گازدار ایجاد می‌شوند.
۴٫ چاقی : نوشابه‌های گازدار حاوی قند فراوانی هستند و شاید بتوان گفت اصلی‌ترین عارضه آنها ابتلا به اضافه‌وزن و مشکلات ناشی از آن مانند بیماری‌های قلبی، فشارخون بالا و ضعف سیستم ایمنی خواهد بود.
۵٫ بیماری‌های قلبی : نوشابه‌های گازدار به‌دلیل حجم بالای قندی که دارند، می‌توانند به ‌مرور زمان باعث افزایش کلسترول خون و قرار گرفتن در معرض سکته یا حمله‌های قلبی شوند. محققان معتقدند افرادی که یک هفته روزانه یک قوطی نوشابه مصرف کنند، فشارخون‌شان در همان هفته ابتدایی بالا می‌رود و احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ به‌ مرور زمان و با افزایش وزن در آنها بالا می‌رود.
۶٫ سرطان‌های گوارشی : متخصصان معتقدند مولکول‌های بنزن موجود در بسته‌بندی‌های پلاستیکی نوشابه‌های گازدار می‌توانند به ‌مرور زمان، احتمال ابتلا به سرطان‌های گوارشی را در طرفداران این نوشیدنی‌ها افزایش دهند.
۷٫ از دست دادن کلیه‌ها : برخی افراد گمان می‌کنند نوشیدن نوشابه‌های رژیمی و بدون قند، ضرری برایشان ندارد. بهتر است این گروه از افراد بدانند نوشابه‌های رژیمی حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی هستند که مصرف آنها برای سلامت کلیه‌ها بسیار مضر است، به‌طوری که مصرف روزانه نوشابه‌های رژیمی با افزایش ۵۰ درصدی احتمال از دست دادن کلیه‌ها همراه خواهد بود.
ترجمه: ندا احمدلو

 

 

 

لطفا با لمس عکس زیر عضو کانال تلگرامی بدون شوید

Image result for telegram

 

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «فی سبیل الله»

سایت بدون – فی سبیل الله یعنی در راه خدا این یک اصطلاح فقهی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *