غیبت احتمالی ۴۰ بازیکن در یکی از حساس‌ترین برهه‌های فصل/کابوس جام ملت‌های آفریقا برای لیگ برتر انگلیس


در جام ملت‌های آفریقا تا ۴۰ بازیکن لیگ برتری حضور خواهند داشت، از اوبامیانگ تا ویلفرید زاها؛ آن هم در حالی که تیم‌های لیگ برتری، فشرده‌ترین زمان فصل خود را سپری می‌کنند

«من خیلی خوشحالم که بازیکنان آفریقایی زیادی داریم. اما تا وقتی که جام ملت‌های آفریقا شروع نشده. بعد می‌گویم: آه، خدایا !»
یورگن کلوپ تنها مربی لیگ برتری نیست که در هفته‌های آینده باید به جام ملت‌های آفریقا فکر کند. قرار است سی و سومین دوره این جام در ۹ ژانویه در کامرون آغاز شود. در این جام، تا ۴۰ بازیکن لیگ برتری حضور خواهند داشت، از پیر-امریک اوبامیانگ تا ویلفرید زاها؛ آن هم در حالی که تیم‌های لیگ برتری، فشرده‌ترین زمان فصل خود را سپری می‌کنند.
جام ملت‌های آفریقا در سال ۲۰۱۹ در مصر، برای اولین بار در تابستان برگزار شد. با این حال، این مسابقات امسال دوباره در زمستان انجام می‌شود، چرا که تابستان فصل پربارشی در کامرون است. این جام با یک سال تأخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار خواهد شد و در دیدار افتتاحیه، کامرون با بورکینا فاسو در یائونده بازی خواهد کرد.
لیدز، نوریچ، نیوکاسل و تاتنهام تنها باشگاه‌های لیگ برتری هستند که تحت تأثیر این جام قرار نمی‌گیرند. سایر تیم‌ها ممکن است بازیکنان کلیدی خود را برای مدتی طولانی، تا شش بازی در لیگ برتر و دو بازی در جام حذفی در اختیار نداشته باشند. در لیورپول، محمد صلاح، سادیو مانه و نبی کیتا در بازی با چلسی و آرسنال غایب خواهند بود و تعجبی ندارد که کلوپ بسیار مخالف برگزاری این دیدارها در زمستان بوده است.
او به یاد دارد که آخرین باری که جام ملت‌های آفریقا در زمستان برگزار شد، چه شد. لیورپول در میانه فصل ۱۷-۲۰۱۶ در رده دوم و پایین‌تر از چلسی قرار داشت و در دو بازی در لیگ برتر پیروز نشد، در نیمه‌نهایی جام اتحادیه به ساوتهمپتون باخت و به دست ولوز هم از جام حذفی کنار رفت. مانه تنها چند ساعت پس از آن که ضربه پنالتی خود مقابل کامرون را از دست داد و باعث حذف تیمش شد، با یک جت اختصاصی به انگلیس برگشت تا مقابل چلسی به میدان برود. چلسی در نهایت قهرمان آن فصل شد.
طبق مقررات فیفا، بازیکنان باید از ۲۷ دسامبر، یعنی ۱۳ روز پیش از آغاز مسابقات، در اختیار تیم‌های ملی قرار بگیرند. به این ترتیب، صلاح، مانه و کیتا می‌توانند در ۲۶ دسامبر مقابل لیدز بازی کنند اما در بازی دو روز بعد برابر لستر غایب خواهند بود. با این حال، ممکن است لیورپول با تیم‌های ملی آفریقایی مذاکره کند تا بازیکنانش را کمی دیرتر بفرستد.
چلسی هم می‌خواهد ادوار مندی و حکیم زیاش را برای بازی ۲ ژانویه برابر لیورپول در استمفورد بریج در اختیار داشته باشد. کلوپ هم امیدوار است که فدراسیون فوتبال مصر را متقاعد کند که صلاح تا جایی که می‌شود، در لیورپول بماند.
کلوپ در سال ۲۰۱۹ در کتاب «ساخت آفریقا: تاریخچه بازیکنان آفریقایی لیگ برتر» گفته بود: «در گذشته، به خاطر اینکه جام ملت‌های آفریقا در زمستان برگزار می‌شد، کمتر کسی مایل به خرید بازیکنان آفریقایی بود، چون شما آن بازیکنان را برای چهار هفته در وسط فصل در اختیار نداشتید. این چیزی است که همیشه در ذهن خود داشتیم.»
تعداد بازیکنان آفریقایی لیگ برتر در فصل ۰۸-۲۰۰۷، برابر با ۵۹ نفر بود اما برگزاری این مسابقات در میانه فصل باعث شده حالا تعداد آنها در لیگ برتر به ۴۶ نفر کاهش یابد. شمار قابل توجهی از این بازیکنان در تیم ملی کامرون حضور دارند. برایتون و لستر خوشحال‌اند که زامبیا به این مسابقات راه نیافت و آنها می‌توانند انوک ام‌وپو و پاتسون داکا، خریدهای تابستانی خود را در اختیار داشته باشند. البته این باشگاه‌ها هافبک‌های کلیدی خود، یعنی ایو بیسوما و ویلفرد اندیدی را از دست می‌دهند.
اندیدی و کلچی ایهاناچو، هم‌باشگاهی‌اش در تیم ملی نیجریه هستند. هفت بازیکن نیجریه در باشگاه‌های انگلیسی حضور دارند و گرنوت رور، مربی آلمانی این تیم ممکن است آنها را برای جام ملت‌ها فرابخواند. نیجریه در دور قبل این رقابت‌ها سوم شد و حالا می‌خواهد عملکرد بهتری داشته باشد. واتفورد هم سه بازیکن نیجریه‌ای دارد: پیتر اتبو، ویلیام تروست-اکونگ و امانوئل دنیس. در واتفورد دو بازیکن آفریقایی دیگر هم هستند: اسماعیلا سار از سنگال و آدام ماسینا از مراکش. واتفورد در این برهه از فصل، بازی‌هایی کلیدی برابر تیم‌های نوریچ و نیوکاسل دارد که نبرد
بر سر بقا است.
طرفداران کریستال پالاس امیدوار بودند که زاها به تیم ساحل عاج دعوت نشود. خود این بازیکن درخواست کرده بود که در دیدارهای مقدماتی جام جهانی حضور نداشته باشد و آنها امید داشتند که او به جام ملت‌ها هم نرود اما این بازیکن ۲۹ساله گفته که به این مسابقات می‌رود. ساحل عاج در مرحله مقدماتی جام جهانی، بدون زاها به کامرون باخت و به این ترتیب در قطر حضور نخواهد داشت. پاتریک ویه‌را، مربی پالاس، احتمالاً باید به نبودن شیخو کویاته، جفری شلوپ و جوردن آیو عادت کند. میکل آرتتا، مربی آرسنال هم اوبامیانگ، توماس پارتی، محمد الننی و نیکولا په‌په را در اختیار نخواهد داشت.
ریاض محرز هم برای بازی در تیم ملی الجزایر اردوی منچستر سیتی را ترک می‌کند اما جای خالی او خیلی حس نخواهد شد، چرا که او تنها دو بار در این فصل لیگ برتر در ترکیب ثابت تیمش قرار گرفته است. محرز در دوره پیشین جام ملت‌های آفریقا، کمک کرد تا الجزایر قهرمان شود. او عضوی کلیدی از تیم سیتی بود که فصل پیش قهرمان لیگ برتر شد. او البته در این فصل در لیگ قهرمانان بازیکن ثابت تیمش بوده است.
مرحله حذفی لیگ قهرمانان از ۱۵ فوریه آغاز می‌شود، یعنی ۹ روز پس از فینال جام ملت‌های آفریقا. تا آن موقع، او و سعید بن‌رحمه، بازیکن وستهم، به تیم‌هایشان برگشته‌اند، هرچند که شاید در آن هنگام، جدول لیگ برتر کاملاً با حالا متفاوت باشد.
منبع: گاردین

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «دلنگ دلنگ»

سایت بدون – صدای زنگ شتر و هر زنگوله ای که به گردن حیوانات وصل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *