فراخوان سازمان بهداشت جهانی برای کاهش سزارین

Image result for no Caesarean section

سایت بدون -در سال‌های اخیر آمار زایمان سزارین در دنیا به حدی رشد یافت که نگرانی پزشکان را به دنبال داشت. بدون شک عمل سزارین به عنوان نوعی فرآیند نجات‌بخش در مواقع اضطراری مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما این عمل در این سال‌ها کاربری خود را از دست داده و به‌طور نگران‌کننده‌ای در کشورهای کم‌درآمد و با درآمد متوسط رو به افزایش است.

تجزیه و تحلیلهای جهانی که صورت گرفته، نشان میدهد آمار زایمان سزارین نسبت به سالهای قبل حدود دو برابر شده و از ۱۲درصد متولدان در سال ۲۰۰۰ به ۲۱ درصد در سال ۲۰۱۵ رسیده است. سازمان بهداشت جهانی هشدار داده است که چنانچه اقدامی در راستای کاهش این روند صورت نگیرد، زنان و کودکان در معرض خطر قرار میگیرند. سزارین بیشتر در مواقعی انجام میشود که حین زایمان، مادر با خونریزی شدید مواجه شود یا جنین دچار مشکل شده یا در وضعیتی غیرعادی داخل رحم قرار گرفته باشد. اما همین عمل جراحی مانند هرعمل دیگری با خطراتی همراه است و همچنین دوران بهبودی بعد از آن نسبت به زایمان طبیعی دشوارتر است. عمل سزارین خطر مرگ و میر را دستکم تا ۶۰ درصد افزایش میدهد. با هر بار سزارین، زنان موقع زایمان با عوارضی چون خونریزی، حاملگی خارجرحمی و تولد نوزادان مرده روبهرو میشوند.

به گزارش سازمان بهداشت جهانی، ۱۰ تا ۱۵ درصد تمام مادران هنگام زایمان مستلزم انجام عمل سزارین هستند و بقیه به روش طبیعی میتوانند زایمان کنند؛ اما آمارها به اینجا ختم نمیشود، بلکه ۶۰ درصد کشورها بیش از استاندارد جهانی از سزارین استفاده میکنند. چین و برزیل جزو کشورهایی هستند که آمار سزارین بالایی دارند. اما به طور کلی، متمول بودن دلیلی است که زنان بهدلایلی چون ترس از زایمان، آسیب کف لگن و کاهش عملکرد جنسی، عمل سزارین را ترجیح میدهند.

سازمان بهداشت جهانی برای مقابله با سزارین و کاهش سزارینهای غیرضروری، راهبردهایی را ارائه کرده که شامل مداخلات آموزشی برای زنان و خانوادههای آنها و کارکرد بالینی و توصیههایی برای تحقیقات آتی میشود. با وجود این که خواسته زنان انگیزه اصلی در بالا رفتن آمار سزارین محسوب نمیشود، اما علاوه بر این که محققان برای کاهش این فرآیند تلاش میکنند، حقی که زنان در قبال انتخاب شرایط زایمان خود دارند هم باید مدنظر قرار گیرد و بهگونهای نباشد که این حق انتخاب از آنها سلب شود.

منبع: sciencealert

ندا اظهری

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «جا خوردن»

سایت بدون – آدمی که دستپاچه می شود موقعیت خود را فراموش می کند یعنی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *