فناوری در خدمت امنیت /برخی نرم‌افزارها به کاربران اجازه می‌دهند جرایم را اعلام کنند

سایت بدون – این روزها استفاده از کاربران برای جمع‌سپاری بسیار مرسوم است. نسل جدید محتوا توسط کاربران تولید شده و روی پلتفرم‌های مختلف بارگزاری می‌شود. نمونه‌های مختلفی از تولید محتوا توسط کاربران وجود دارد و شاید ملموس‌ترین آنها تولید محتوا روی شبکه‌های اجتماعی است. اما استفاده از کاربران برای تکمیل اطلاعات در برنامه‌های تلفن‌همراه دیگر نیز مرسوم است. به‌عنوان مثال برنامه‌های مسیریاب از حسگرهای تلفن‌همراه کاربران استفاده می‌کنند تا میزان ترافیک را تشخیص دهند. حتی کاربران می‌توانند تصادفات را گزارش کنند تا برنامه‌های مسیریاب این موضوع را به دیگر افراد گزارش دهند، اما جرایم چطور؟ تا به حال به این فکر کرده‌اید که اگر نرم‌افزاری وجود داشته باشد که بتوان جرایم را گزارش کرد چه اتفاق مهمی در جلوگیری از بروز آن رخ می‌دهد؟   نمونه‌های خارجی
فرض کنید تلفن همراه در دستان شماست و پیامی برای شما می‌آید که می‌گوید کمی بالاتر از جایی که هستید یک افسر پلیس با افراد ناشناس درگیر شده و در حال تیراندازی است یا پیامی دریافت کنید که دو کوچه بالاتر از محل زندگی شما دو نفر درگیر شده‌اند و در حال دعوا هستند یا حتی در پیامی گفته شود فردی اعلام کرده مردی در حال شکستن در منزلش بوده است. 
هرکدام از این پیام‌ها امروز برای ما خیلی عجیب به نظر می‌رسند، اما تمام این پیام‌ها، مواردی است واقعی که برای افراد مختلف رخ داده است. برنامه‌های تلفن‌همراه مختلفی مانند Nextdoor و Citizen این امکان را در اختیار کاربران قرار‌می‌دهند تا موارد حساس را در زمان مشاهده گزارش کنند. Nextdoor یک شبکه اجتماعی برای همسایه‌هاست که با اضافه کردن قابلیت گزارش‌دهی توسط کاربران، فضای مناسبی برای اعلام جرایم فراهم کرده است. Citizen هم نرم‌افزاری است کاربرمحور و محتوای تولید شده توسط افراد به‌صورت پیام برای کاربران دیگر ارسال می‌شود. در این برنامه براساس موقعیت جغرافیایی، امکانات هوشمندی در نظر گرفته شده تا پیام‌ها به امنیت بیشتر کاربران کمک کند.

  کاهش چشمگیر جرایم
گرچه مردم هر روز فکر می‌کنند جرایم در حال افزایش است، اما واقعیت این است که طبق گزارش‌ها جرایم کاهش چشمگیری نسبت به گذشته داشته است. استفاده از فناوری‌های مختلف مثل دوربین‌های امنیتی و درهای هوشمند کمک کرده تا جرایم تا حد‌زیادی کاهش یابد. 
آمازون به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین سایت‌های خرده‌فروشی، گروه‌های مختلفی از مردم را تحلیل کرده که به مسائل امنیتی اهمیت بالایی می‌دهند و با خرید دوربین و قفل‌های ضدسرقت سعی در افزایش امنیت دارند. اما همچنان نگاه مردم در سراسر جهان به موضوع امنیت نگران‌کننده است. شاید فناوری بتواند همچنان گزینه مناسبی برای برقراری بهتر امنیت باشد. 

  فناوری در خدمت مردم
امروزه فناوری در جای جای زندگی مردم رخنه کرده و نکات مثبت و منفی بسیاری را برای افراد به ارمغان آورده است. راشل توماس، پروفسور موسسه داده‌های دانشگاه سن فرانسیسکو و یکی از بنیانگذاران وب‌سایت Fast.ai که در زمینه هوش مصنوعی، اطلاعات رایگان در اختیار کاربران قرار‌می‌دهد در مورد استفاده از فناوری و هوش مصنوعی می‌گوید: «امروز ممکن است ثبت جرایم و اطلاع‌رسانی آنها به مردم موجب وحشت افراد شود، ولی واقعیت این است که این داده‌ها می‌تواند به ما کمک کند تا بتوانیم به دانش بهتری نسبت به محل و زمان وقوع جرایم، نوع جرایم و شرایط وقوع آن دست‌یابیم و بتوانیم مسؤولان را برای جلوگیری از این جرایم و بروز مجدد آن آگاه کنیم.» 
طرح ارائه گزارش جرایم توسط کاربران کمک می‌کند تا در هر زمان تعداد زیادی مامور‌بالقوه برای ارائه گزارش تخلفات وجود داشته باشد. ترکیب این طرح‌ها با بازی‌وارسازی کمک می‌کند تا افراد در ازای ارائه گزارش‌های درست در مورد جرایم اتفاق افتاده امتیازاتی کسب کنند و بتوانند از آنها برای دریافت بهتر و کم هزینه‌تر خدمات شهروندی استفاده کنند.

  مدل کسب‌ و کار
معمولا وقتی محصولی رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد، این سؤال پیش می‌آید که مدل کسب‌ و کار و درآمدزایی آن چگونه است؟ باید گفت نمونه‌هایی از این دست معمولا بر پایه مدل کسب‌ و کار به کسب‌ و‌کار (B2B) یا کسب‌ و کار به دولت (B2G) هستند. در واقع درآمد این محصولات و برنامه‌ها معمولا یا از راه تبلیغات است یا در اختیار قرار دادن اطلاعات به نهادهای دولتی که در هر دو حالت احتمال نگرانی در مورد حریم خصوصی برای کاربران وجود دارد. 
به‌طور معمول مدل کسب درآمد، تبلیغاتی هدفمند بر پایه داده است، اما مهم این است که داده‌ها در لایه‌های مختلف حفاظت می‌شوند و اطلاعات مربوط به حریم خصوصی افراد در این برنامه‌ها حفظ می‌شود. البته احتمال درز‌اطلاعات حریم خصوصی هم وجود دارد، ولی به‌طور پیش‌فرض معمولا مدیران این برنامه‌ها به حفظ حریم خصوصی افراد تمرکز دارند. از طرف دیگر مشخص‌کردن نقاط حساس شهر از نظر جرایم می‌تواند دانش بسیار مناسبی را به مسؤولان دولتی ارائه کند. هزینه‌کرد دولت‌ها برای تشخیص دقیق جرایم بسیار بیشتر از مشارکت عمومی مردم خواهد بود، بنابراین چنین برنامه‌هایی می‌توانند هزینه‌های خود را از دولت هم تامین کنند.

  نمونه‌ای در ایران
نمونه مشخصی از این‌گونه برنامه‌ها در ایران وجود ندارد، ولی نمونه‌های آزمایشی از این برنامه‌ها در حوزه حوادث و جرایم راهنمایی و رانندگی وجود دارد که هنوز به خروجی نهایی نرسیده است. به نظر می‌رسد حضور قوی‌تر نهادهای حکومتی و دولتی برای سرمایه‌گذاری روی چنین طرح‌هایی می‌تواند موجب کاهش هزینه‌های دولت برای تشخیص دقیق جرایم شود و از طرف دیگر بستر مناسبی را برای افزایش امنیت و کاهش جرایم فراهم کند.

​​​​​​​نگرانی‌های کاربران
 بسیاری از کاربران در مورد مشاهده اخبار جرایم روی گوشی خود احساس نگرانی می‌کنند. این مساله مهمی است که احتمالا می‌تواند در میزان استفاده کاربران از این برنامه‌ها تاثیرگذار باشد. مدیران برنامه‌ها مواردی را در نظر گرفته‌اند تا کاربران کمتر درگیر اخبار حوادث باشند. به‌عنوان مثال امکان شخصی‌سازی پیام‌ها وجود دارد. کاربران می‌توانند تنظیم کنند که در چه مجموعه‌هایی از حوادث پیام‌ها را دریافت کنند یا تصمیم بگیرند که به‌طور کلی اطلاع‌رسانی جرایم را در برنامه متوقف کنند. دست‌اندرکاران برنامه Nextdoor اعلام کرده‌اند از تمام محتوای تولید شده توسط کاربران روی این برنامه تنها ۶ درصد در مورد جرایم هستند و ۹۴درصد بقیه محتوا در مورد مسائل دیگر شهروندی بوده است. 
اما نکته حائز اهمیت این است که بسیاری از افراد علاقه‌مندی خاصی به شنیدن اخبار حوادث دارند، به همین دلیل معمولا این ۶ درصد بسیار مهم به نظر می‌رسند و بیشتر در مورد آن صحبت می‌شود. البته در بسیاری از موارد قبل از این‌که پلیس به محل وقوع جرم برسد، مساله با همکاری مردم قابل حل است.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «پت و پهن»

سایت بدون – از این اصطلاح برای توصیف چیزهای عریض، دارای پهنای زیاد و آدم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *