فوتبال علیه ‌نژاد‌پرستی ایستاد؟/جهان با من برقص

سایت بدون – اتلتیکو مادرید بالاخره به حواشی دربی مادرید واکنش نشان داد و طی انتشار بیانیه‌ای رسمی شعارهای «غیرقابل قبول» توسط «اقلیتی» از هواداران علیه وینیسیوس جونیور بازیکن رئال مادرید، قبل از شروع دربی، خارج از ورزشگاه و در طول بازی را محکوم کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: «برخی از هواداران هنگام ورود به واندا متروپولیتانو قبل از پیروزی ۲-یک رئال آهنگ‌های نژادپرستانه خواندند. این شعارها باعث نفرت و خشم شدید می‌شود. ما به هیچ فردی اجازه نخواهیم داد پشت رنگ ما پنهان شود و توهین‌هایی با ماهیت نژادپرستانه یا بیگانه هراسانه بیان کند.» مهاجم ۲۲ ساله برزیلی روز جمعه در جواب به انتقادات گفت: «خوشبخت بودن یک برزیلی سیاهپوست در اروپا» دلیل این انتقادات است. اتلتیکو مادرید از مقامات خواسته است هوادارانی را که در این شعارها شرکت کرده‌اند شناسایی کنند تا «اخراج فوری» آنها را از باشگاه در دستور کار قرار دهند.

حواشی از کجا شروع شد؟
با مرور اتفاقات رخ داده، می‌فهمیم همه چیز از پنجشنبه شب گذشته شروع شد، زمانی که در برنامه محبوب شبانه اسپانیایی به‌نام «ال چیرینگیتو»، یک کارشناس فوتبال به‌نام پدرو براوو در مورد اینکه آیا برزیلی بعد از گل باید برقصد یا نه، گفت: «اگر می‌خواهید سامبا برقصید، به برزیل بروید. در اینجا، کاری که باید انجام دهید این است که به همکاران حرفه‌ای خود احترام بگذارید و مانند میمون رفتار نکنید.» البته براوو بعد از این اظهار نظر مجبور به معذرت‌خواهی شد.
براوو در عذرخواهی خود گفت از اتفاقی که افتاد متأسف است و اصطلاح «عمل کردن مانند میمون» یک عبارت غیر‌نژاد‌پرستی رایج در اسپانیا است. اما دیگر دیر بود و این حرف‌ها یک کمپین حمایتی از مهاجم برزیلی را به راه انداخت.
هشتگ #BailaViniJr (به انگلیسی #DanceViniJr) برای چند ساعت تبدیل به یکی از موضوعات پرطرفدار جهان شد. پله، نیمار و بسیاری دیگر علناً در مورد آن صحبت کردند. رئال مادرید نیز این کار را با بیانیه‌ای رسمی محکوم کرد و بدون ذکر نام پدرو براوو یا ال چیرینگیتو اعلام کرد «اقدام قانونی علیه عبارات نژادپرستانه» را پیگیری خواهد کرد.
اندکی بعد، این خود وینیسیوس بود که ویدیویی را در شبکه‌های اجتماعی خود منتشر کرد و در آن نگرش‌های نژادپرستانه علیه خود را محکوم کرد و افزود که «از رقصیدن دست نمی‌کشد.» پس از دربی و با توجه به همه هیاهوی ایجاد شده، پدرول علناً در برنامه از وینیسیوس به‌دلیل اظهار نظر پدرو براوو عذرخواهی کرد: «صحبت‌ها درست نبود، اما نژادپرستانه هم نبود.»
روزنامه‌نگار اسپانیایی ایناکی آنگولو ویدیویی را در کانال یوتیوب خود به اشتراک گذاشت که ال چیرینگیتو پس از اظهار نظر پدرو براوو، وینیسیوس جونیور را تهدید کرده است. در آن ویدیو خطاب به وینیسیوس گفته شده «اگر ویدیو را منتشر کنید، شما را در برنامه خود نابود خواهیم کرد.» به گفته آنگولو، این عبارت کلمه به کلمه گفته شده و اطمینان می‌دهد که «شواهدی» دارد که این اتفاق افتاده است.
این اطلاعات که توسط ESPN برزیل نیز تأیید شده است، پس از انتشار ویدیوی مذکور، ال چیرینگیتو پاسخ داد. جوزپ پدرول، تهیه کننده و مجری این برنامه در توییچ گفت: «در حال تدارک شکایت علیه کسانی هستیم که گفته‌اند ما نگرش‌های مافیایی داریم. برنامه ما ممکن است همیشه درست پیش نرود، اما هرگز کسی را تهدید نکرده است، ثابت خواهیم کرد که وینیسیوس را تهدید نکرده‌ایم.»
این جنجال اکنون با این نبرد رسانه‌ای یک بار دیگر تشدید شده است. باید دید وینیسیوس یا اطرافیانش در این مورد صحبت خواهند کرد یا خیر.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *