فیلم | جراحی یک تومور مغزی هنگام ویولون زدن

سایت بدون -در انگلیس، یک ویولونیست در هنگام عمل، با ویالون زدن به جراحان کمک کرد تا آسیب مغزی وارده بر اثر جراحی تومورها از بین بروند. جراحان با استفاده از این روش اطمینان حاصل کردند که مناطقی از مغز که مسئول حرکات پیچیده دست است را تحت تاثیر قرار نمی‌دهند.

Dagmar Turner، نوازنده ۵۳ ساله ارکستر سمفونیک Isle of Wight در جنوب انگلیس در سال ۲۰۱۳ پس از حمله عصبی (تشنج) که در یکی از کنسرت‌ها به او وارد شد، متوجه توموری شدند که به آهستگی رشد می‌کرد.  

 سرانجام متخصص مغز و اعصاب دکتر کیومرث اشکان، به منظور محافظت از سلول‌های حیاتی واقع در لوب پیشانی بیمار، از چنین برنامه‌ای استفاده کرد. این ناحیه نزدیک به بخشی از مغز است که میکرو حرکات دست چپ را برای نواختن ویالون کنترل می‌کند. تیم جراحی تصمیم گرفت که در نیمه‌های عمل Turner از خواب بیدار شود و شروع به نواختن کند تا پزشکان مطمئن شوند که هماهنگی دستان او تحت تاثیر قرار نگرفته است.

پروفسور اشکان می‌گوید: ما بیش از ۴۰۰ عمل خارج کردن تومور در سال انجام می‌دهیم که اکثرا شامل  انجام آزمون‌های و تست‌های زبان برای بیماران است. اما این اولین بار بود که بیمار شروع به نواختن ساز کرد.  

او افزود، ما بیش از ۹۰ درصد این تومور را به خصوص آنهایی که فعالیت خطرناک و مشکوکی داشتند، از مغز بیمار در حالی که عملکرد کاملی از دست چپ او دریافت می‌کردیم، خارج نمودیم.

Turner که یک پسر بچه ۱۳ ساله دارد، از ۱۰ سالگی مشغول نواختن ویالون بوده که ماه پیش عمل جراحی بر روی مغز وی صورت گرفت و سه روز بعد از از بیمارستان مرخص شد. او امیدوار است که بتواند هرچه سریعتر به ارکسترا خود بپیوندد.  

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *