قبل از این که به کسی گل هدیه بدهید ، این مطلب را بخوانید/ یک بغل لطافت

سایت بدون – گل لطیف است و طراوت و زیبایی‌اش اثری ماندگار در روح انسان دارد و رایحه خوشش جسم و جان آدمی را فرا می‌گیرد. گل زبان مشترک مردم دنیا ورای رنگ، نژاد، زبان، قومیت، مذهب، فاصله‌های جغرافیایی و سلائق مختلف است. در بیشتر کشورها افراد گل را نشانی برای ابراز احساسات در غم و شادی یکدیگر می‌دانند. هدیه‌دادن گل باعث ایجاد حسی خوشایند در فرد هدیه‌گیرنده می‌شود و علاوه بر آن نشان‌دهنده علاقه و صمیمیت نیز هست. گرچه برای هدیه‌دادن گل نباید دنبال مناسبت بود اما چه بهتر که در مناسبت‌های خاص زندگی مثل تولد و ازدواج از چنین هدیه‌ای به آن‌هایی که دوست‌شان دارید دریغ نکنید و با این کار محبت و علاقه را افزون‌تر و روابط‌تان را مستحکم‌تر کنید. روز تولد بهانه خوبی است تا عزیزان‌تان را خوشحال کنید و به آن‌ها بفهمانید وجودشان برایتان مهم است. لبخند، اولین و مهم‌ترین هدیه از سوی شما به آن‌هاست. انتخاب گل مناسب برای روز تولد همیشه سخت است. به‌خصوص اگر طرف مقابل یکی از افراد مهم زندگی‌تان باشد؛ چون قرار است گل‌ها با زبان خاموش به او بگویند دوستش دارید و از طرفی شما بخواهید به بهترین شکل شگفت‌زده‌اش کنید.
پس برای انتخاب گل نیاز به یک راهنمای گام‌به‌گام دارید. دانستن این‌که چه گل و گیاهی برای هدیه‌دادن مناسب است یا برای طراوت و زیبایی‌بخشیدن به هر محیط از چه ترکیب گل و گیاهی باید استفاده کرد یا این‌که چه گلی برای چه مناسبتی بهتر است، بسیار مهم و کمک‌کننده است.
یادتان باشد هیچ قانون و قاعده دقیقی برای تزیین گل وجود ندارد فقط اگر این چند نکته کوچک موقع خرید گل در ذهن‌تان باشد، دامنه انتخاب‌تان محدودتر شده و انتخاب سریع‌تری خواهید داشت. با این حال هر گل و گیاهی که حال‌تان را بهتر کند و با دیدنش، احساس نشاط و زیبایی به شما القا شود، بهترین است.
بعضی افراد معتقدند این مهم نیست چه گل و گیاهی دارید مهم این است از چه شخصی هدیه گرفته‌اید یا می‌خواهید به چه کسی هدیه بدهید.
 این را هم بدانید تماشای هر گل و گیاهی در مجموع خوشایند است اما دانستن این نکات به شما کمک می‌کند دست به انتخاب خوشایندتری بزنید.
چه گلی بهتره؟
 بهترین انتخاب گلی است که هدیه‌گیرنده بیشتر دوستش دارد، اما اگر هنوز به این شناخت نرسیده‌اید یا ماه تولد و  فصل گل با هم منطبق نیستند ناچارید بروید سراغ گزینه‌های دیگر مانند:
یک راه ساده برای انتخاب گل این است که رنگ مورد علاقه طرف مقابل‌تان باشد یا حتی آن را متناسب با شخصیتش انتخاب کنید. مثلا اگر فردی هیجانی و احساساتی است، برایش رز، ژربرا و لیلیوم را که جزو گل‌های خاص هستند بخرید و اگر آرام و خونسرد است، گل میخک، داوودی و فریزیا را که معمولی‌ترند انتخاب کنید.
 یکی از عوامل مهم برای انتخاب گل، فصل است که می‌توانید رنگ گل و گیاه و گلدان را متناسب با آن انتخاب کنید مثلا  رنگ‌های پر رنگ و براق  مثل زرد، نارنجی، آجری، رسی، کهربایی، زرشکی، ارغوانی و قرمز را برای پاییز و ترکیب رنگ‌های پاستلی و روشن مثل مانند آبی روشن، لیمویی، صورتی، فیروزه‌ای، گلبهی، سبز و بنفش را برای فصل‌های بهار و تابستان انتخاب کنید. برای زمستان هم از رنگ‌های سفید و نقره‌ای استفاده کنید.
می‌توانید گل مخصوص متولدین ماه تولد را انتخاب کنید. در طالع‌بینی و افسانه‌های قدیمی برای متولدین هر ماه یک یا چند گل خاص وجود دارد که ویژگی‌های متولدین همان ماه را بیان می‌کند.
مثلا فروردین گل رز، اردیبهشت نسترن، خرداد یاس سفید، تیر بنفشه، مرداد  شب بو، شهریور داوودی، مهر زنبق، آبان  ارکیده، آذر مریم، دی همیشه‌بهار، بهمن گلایل و اسفند گل نرگس است. همچنین می‌توانید چند شاخه از آن گل را به صورت ترکیبی در کنار گل‌های دیگر قرار دهید.
همراه دسته گل، یک کارت تبریک زیبا هم بفرستید که حتما در آن نام خودتان و فرد گیرنده نوشته شده باشد. بهتر است به جای پیام‌های آماده، کمی خلاقیت به خرج دهید و متن پیام تبریک را با دست خط خودتان بنویسید.
 اگر گل را به محل کار می‌فرستید یا می‌دانید طرف مقابل‌تان گلدان مناسبی ندارد، می‌توانید یک گلدان زیبا هم همراه دسته‌گل بفرستید.
تک شاخه  یا دسته گل؟
 این کاملا بستگی به شلوغی و خلوتی مکانی دارد که قرار است با گل تزیین شود، اگر می‌خواهید از گل در فضایی که پر از عناصر دیگری است استفاده کنید بهتر است از یک شاخه گل یا یک گیاه گل‌دار مثل ارکیده یا یک گیاه سبز کوچک مثل کاکتوس یا ساکولنت استفاده کنید تا گل به تنهایی در گلدان نما داشته باشد، ولی اگر فضایی که برای گل‌آرایی انتخاب کرده‌اید ساده است سعی کنید از یک دسته گل برای دکور آن‌جا استفاده کنید یا اگر می‌خواهید هنگام ورود توجه را به گل جذب کنید بهتر است از یک دسته گل با گل‌های شاخه‌بریده با رنگ شاد، خاص  یا یک گیاه بزرگ
 استفاده کنید.
محل قرار گرفتن گل
 محیط قرارگرفتن گل در انتخاب نوع هدیه موثر است. این‌که این هدیه قرار است کجا قرار بگیرد در دفتر کار یا محیط خانه؟ روی میز یا روی زمین یا روی پایه‌ای مخصوص یا وسط میز یا گوشه اتاق یا وسط هال؟
 بهتر است سایز گل و گیاهی را که انتخاب می‌کنید متناسب با فضا باشد. مثلا اگر قرار است گل را برای یک دفتر کار کوچک بفرستید سعی کنید سایز و تعداد شاخه گل‌ها  یا گلدان انتخابی طوری نباشد که مجبور به فشرده‌کردن گل‌ها و گیاهان شوید، چون این کار هم جلوه نازیبایی دارد و هم باعث خراب شدن زودهنگام گل و گیاه شما می‌شود. یکی از ابتدایی‌ترین حقوق گل و گیاهان رعایت فضای کافی برای زندگی آن‌هاست حتی اگر عمرشان چند روزه باشد.
یک نکته خیلی مهم این است که دانستن شرایط روشنایی، دما و رطوبت محیط زندگی گل و گیاه در انتخاب آن خیلی تاثیرگذار است.
ترکیب رنگ  گل‌ها
  اگر مطمئن نیستید چه رنگی می‌تواند مناسب باشد، یک دسته گل با رنگ شاد شامل چندین رنگ مثل زرد، نارنجی، ارغوانی و صورتی روشن را در نظر بگیرید. یک دسته‌گل تک رنگ نیز می‌تواند یک هدیه با مفهوم و پر از قدردانی باشد.
  برای این‌که زیبایی تمام عیار گل‌ها و گیاهان در دکوراسیون جلوه کند بهتر است از گل‌های پررنگ‌تر استفاده شود به شرطی که رنگ گل و دکور کاملا شبیه و منطبق بر هم نباشد که در این صورت زیبایی گل در دکور گم می‌شود. همچنین گل‌های روشن‌تر در دکوراسیون‌های رنگ روشن کاربرد بهتری دارند.
اگر در دکوراسیون محیط از ترکیب‌بندی رنگ‌های شاد و جسورانه و زنده استفاده شده بهتر است گلدان مات یا روشن به همراه گل یا گیاه به رنگ  زنده و براق استفاده شود و همچنین برعکس گل رنگ روشن در گلدان براق و شفاف گل‌آرایی یا کاشته شود.
در پایان باید یادآور شد ‌ هزینه‌ای که می‌خواهیم برای خرید گل  بپردازیم هم مهم است.
ممکن است بعضی گل‌ها گرانقیمت باشند ولی راه‌های زیادی وجود دارد که با انتخاب گل مناسبی یا نحوه گل آرایی مناسب و همچنین با در نظر داشتن دو عامل محیط و فصل با بودجه حداقلی نیز مناسبترین گل یا گیاه را انتخاب کرد .

رنگ گل در فرهنگ‌های مختلف به چه معناست؟
قرمز:  رنگ عشق، هیجان، شور و حرارت و شیفتگی است. دسته‌گل‌های قرمز، معمولاً به مناسبت سالگرد ازدواج، ابزار علاقه و عشق  و این دست مراسم‌ها هدیه داده می‌شوند. وقتی به کسی گل قرمز می‌دهید، در واقع احساس ثابت قدم بودن و اشتیاق شدیدتان را القا می‌کنید.
صورتی:  رنگ ملایمت و شادی و عشق توأم با آرامش است. این رنگ گل، برای هدیه دادن به خانم‌های جوان و کودکان مناسب است. همچنین تزئین محیط با گل‌های صورتی و کمی گل سفید، برای مراسم خواستگاری یا بله‌برون، فضا را بسیار شیک و دوست‌داشتنی خواهد کرد.
 آبی :  رنگ آرامش و پاکی است. می‌توانید به کسی که خیلی برای شما محترم و بزرگ است، دسته‌گلی آبی به نشانه احترام و علاقه هدیه بدهید. به علاوه، این گل بسیار آرامش‌بخش است و می‌توانید برای دعوت به آرامش و دوری از استرس آن را به اطرافیان‌تان هدیه بدهید.
 سفید : گل‌های سفید به نشانه فروتنی و افتادگی، پاکی و معصومیت یا همدردی و همدلی هدیه داده می‌شوند. در مراسم تدفین، بیشتر از گل‌های سفید استفاده می‌کنند. با این حال برای تبریک مناسبت‌های خاص مانند تولد نوزاد، سالگرد ازدواج، روز مادر و روز معلم و مراسم‌های اینچنینی هم از گل‌های سفید، خصوصاً گل رز سفید استفاده می‌شود.
زرد : رنگ زرد، توجه‌ها را بسیار به خود جلب می‌کند و احساسی پر از شادی و خوشحالی را در فضا می‌پراکند. این رنگ، نشانه دوستی‌های مستحکم، موفقیت و غرور ناشی از دوستی با شخص مقابل است. همچنین وقتی کسی بیمار است و می‌خواهید برای او آرزوی سلامتی کنید، می‌توانید رز زرد به او هدیه بدهید. ولی یادتان باشد هیچ‌وقت به کسی که به او علاقه قلبی و وابستگی عاطفی از نوع عشق دارید، گل زرد هدیه ندهید. زیرا گل زرد تنها نشانه دوستی و رفاقت غیر عاطفی است.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

یک دیدگاه

  1. از گفتنش عالی بود عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *