قرص های لاغری چه عوارضی دارند؟


سایت بدون – رسیدن به وزن ایده‌آل و داشتن بدن خوش فرم و سالم این روزها آرزوی بسیاری از افرادی شده که دچار اضافه وزن هستند. افراد چاق معمولا به‌دنبال سریع‌ترین روش برای کاهش وزن خود هستند و در این بین ممکن است به هر روشی متوسل شوند تا سریع لاغر شوند. یکی از این روش‌ها قرص لاغری است. آیا واقعا قرص‌های لاغری اثر مثبتی در کاهش وزن دارند؟ ده‌ها قرص لاغری وجود دارد که با تبلیغات گسترده و با معرفی گیاهی‌بودن محصول، معجزه‌آسابودن و ادعای بدون عارضه بودن به‌خصوص در شبکه‌های ماهواره‌ای که نظارت بر آن وجود ندارد به مردم عرضه می‌شود.
ترکیبات این قرص‌ها از کافئین و چای سبز گرفته تا چربی‌های ترانس و فیبرهای مصنوعی متنوع است. از مکانیسم این قرص‌ها کاهش جذب کربوهیدرات و افزایش دفع چربی، بالابردن متابولیسم بدن و دفع آب است. از جمله این قرص‌ها می‌توان به ارلیستات یا ونوستات، قرص‌های کافئین، لینولئیک اسید، عصاره چای سبز، ال کارنتین، کربو‌اسلیم و غیره اشاره کرد.
بسیاری از این مکمل‌ها استانداردهای دارویی و تاییدیه سازمان غذا و دارو را ندارند. از طرفی ممکن است با داروهای دیگری که مصرف می‌کنید تداخل داشته باشند. نتایج نشان داده است که تاثیر این قرص‌ها (البته اگر واقعا تاثیری داشته باشند!) کمک چندانی به کاهش وزن نمی‌کند و موقتی است. به‌علاوه مصرف طولانی‌مدت آنها نیز عوارض جبران‌ناپذیری نظیر ایجاد آسیب و التهاب کبدی، علائم گوارشی نظیر اسهال و تهوع و استفراغ، حساسیت و بیماری‌های پوستی، عوارض قلبی، بی‌خوابی و اضطراب بر جا می‌گذارد.
یکی از مشکلات دیگر مصرف این قرص‌ها این است که به محض قطع مصرف، اضافه وزنی بیشتر از قبل را تجربه خواهید کرد. در پایان باید متذکر شوم هیچ قرص جادویی وجود ندارد که باعث کاهش وزن سریع و ماندگار و بدون عارضه شود. کم‌عارضه‌ترین روش، رعایت رژیم و ورزش است؛ حتی بعد از جراحی‌های لاغری هم بیماران باید سبک زندگی خود را تغییر دهند.

نویسنده : دکتر شهاب شهابی فلوشیپ جراحی لاپاراسکوپی

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *