قصه های تاریخی /مخترعانی که اختراعشان آن ها را کشت

سایت بدون -در جهان نابغه‌ها مخترعان را باید شایسته‌ترین افراد برای کسب صفت «نخستین» به شمار آورد و درست به دلیل همین نخستین بودن در ساخت ابزار و فرآورده‌های تسهیل‌کننده زندگی بشر شایسته تقدیر مادی و معنوی‌اند. اما از این میان بودند کسانی هم که قربانی نبوغ خود شدند و قبل از چشیدن ثمره شیرین برد یا لهیب ویرانگر شکست با ساخته دست خود راهی دیار عدم شدند.
کپسول ضدضربه
کارل سوسیک، بدلکار آمریکایی با استفاده از استوانه ضدضربه‌ای که خود طراحی کرده بود در‌ سال ١٩٨۴ میلادی به شکل موفقیت‌آمیزی از بالای آبشار نیاگارا  به پایین پرید. او یک‌سال بعد همین آزمایش را با پرش از ارتفاع ۵۵ متری سقف استادیومی در هیوستون به داخل یک استخر آب تکرار کرد اما کپسول به جای افتادن داخل استخر به لبه آن برخورد کرد. سوسیک پس از چند ساعت جدال با مرگ به دلیل شدت جراحات وارده در بیمارستان درگذشت.
قطار سریع‌السیر
والرین آباکوفسکی، مخترع روس با استفاده از موتور هواپیما، یک وسیله ریلی پر سرعت اختراع کرد. این وسیله قرار بود سربازان ارتش سرخ شوروی را در کمترین زمان ممکن جابه‌جا کند، از این جهت اختراع آباکوفسکی اهمیتی استراتژیک داشت. اختراع آباکوفسکی در ‌سال ١٩٢١ ابتدا به‌طور موفقیت‌آمیزی آزمایش شد اما در مسیر برگشت در نزدیکی ایستگاه قطار از ریل خارج شده و تعدادی از سرنشینان آن ازجمله مخترعش در این سانحه جان باختند.
لباس بالدار
فرانز ریشلت، خیاط فرانسوی لباسی اختراع کرد که مدعی بود با آن می‌توان در فضا شناور شد و مثل چترهای نجات امروزی روی زمین فرود آمد. او چهارم فوریه ١٩١٢ برای آزمایش لباس پرنده به طبقه اول برج ایفل رفت. ابتدا قرار بود از یک آدمک برای این کار استفاده شود اما در آخرین لحظه نظر ریشلت برگشت و خودش لباس را پوشید. نتیجه آن‌که مقابل چشمان ٣٠ خبرنگار و جمعیت تماشاچی از ارتفاع ۵٧ متری سقوط کرد و کشته شد.
تخت مکانیکی
توماس میدگلی شیمیدان و مهندس آمریکایی به دلیل ابتلا به بیماری فلج اطفال قادر به حرکت نبود. او به دلیل ناتوانی حرکتی، فکر اختراع یک دستگاه نخ و قرقره به ذهنش خطور کرد که اطرافیان می‌توانستند به‌وسیله آن او را به راحتی از روی تخت جابه‌جا کنند. اما سرنوشت با مخترع این تخت خوب تا نکرد و میدگلی در تاریخ دوم نوامبر ١٩۴۴ میلادی به دلیل گیر افتادن در داخل طناب‌های دستگاه اختراعی خود دچار خفگی شد و جان باخت.
ماشین پرنده‌
هنـری اسـمولینسکی، مهنـدس آمـریکایی، بزرگترین آرزوی خود یعنی ساخت ماشین پرنده را در‌سال ١٩٧٣ میلادی با همکاری‌  هاروارد بلیک کلید زد. آنها قسمت بال و دُم یک هواپیما را به یک خودروی فورد جوش دادند. این دم به صورتی طراحی شده بود که قابلیت جداسازی را داشته باشد. اسمولینسکی و بلیک یازدهم سپتامبر ١٩٧٣ میلادی تصمیم به آزمایش اختراع خود گرفتند اما با جدا شدن ناگهانی بال‌ها از خودرو سقوط کرده و جان باختند.
دستگاه چاپ چرخشی
ویلیام بولاک، مخترع آمریکایی، در‌سال ١٨۶٣ میلادی موفق شد ماشین چاپ چرخشی را اختراع کند. این ابتکار به راستی صنعت چاپ را متحول کرد اما برای مخترعش خوش یُمن نبود. بولاک در سوم آوریل ١٨۶٧ میلادی وقتی می‌خواست تسمه ماشین چاپ را جا بیندازد پایش سُر خورد و داخل دستگاه کشیده شد. او یک هفته بعد از این حادثه هنگامی که در بیمارستان برای ترمیم جراحت‌های پای قطع شده‌اش تحت عمل جراحی بود، جان باخت.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *