لالیگا، رقابتی‌ترین لیگ اروپا/سلطه بارسا و رئال چه شد؟!

https://as00.epimg.net/en/imagenes/2018/11/11/football/1541963003_727419_noticia_normal.jpg

نویسنده :پیت جنسن

۱۲ هفته از فصل
۲۰۱۹-۲۰۱۸ لالیگا سپری شده و تنها چهار امتیاز شش تیم بالای جدول را از هم جدا می‌کند. چه بر سلطه رئال مادرید و بارسلونا آمد؟ نویسنده دیلی میل با طرح سوال‌هایی و جواب دادن به آنها بررسی می‌کند که چطور لالیگا رقابتی‌ترین لیگ اروپا شده است.

چرا بارسلونا در خانه چهار گل می‌خورد؟
بارسلونا در این فصل ۱۸ گل خورده، تنها شش تیم آمار بدتری دارند(در واقع پنج تیم بیشتر گل خورده‌اند و یک تیم هم ۱۸ گل خورده). به نظر می‌رسد دیگر در قالب تیم توانایی دفاع ندارند. از آن روزهایی که سه مهاجم موظف بودند مدافعان و هافبک‌های حریف را دنبال کنند چون پپ گواردیولا مقرر کرده بود شش ثانیه بعد از لو دادن توپ باید آن را پس بگیرند، سال‌های زیادی می‌گذرد. گل دوم بتیس در بازی یکشنبه که توسط خواکین ۳۷ ساله زده شد، نمونه خوبی است. فقط چهار مدافع و سرخیو بوسکتس مقابل بازیکنان میهمان قرار داشتند و هیچ کس دیگر به عقب برنگشته بود.
برای مادرید جایی بدتر از ششم هست؟
آنها زیر نظر سانتیاگو سولاری پیشرفت زیادی داشتند اما واقعیت این است که نمایش‌ دفاعی‌شان در نوکمپ در آخرین ال‌کلاسیکو، دقیقا مثل بدترین ضعف‌های دفاعی بارسلونا بود. گل کوتینیو را به یاد بیاورید وقتی کاسمیرو و کروس در محوطه جریمه خودی سردرگم بودند. در این بازی آخر تیم خیلی بهتر شده بودند.
اتلتیکومادرید دیگر نمی‌تواند بردهای یک بر صفر به دست آورد؟
مردم توقع داشتند با بازیکنان خوش تکنیک‌تر و فانتزی‌تر زیباتر و جذاب‌تر بازی کنند اما همانطور که در فوتبال اسپانیا مثل شده، اگر شما پتو را روی سر خود بکشید، پایتان سرما می‌خورد و اگر آن را روی پا بکشید، سردرد می‌گیرید!
بنابراین پتوی بزرگتری لازم دارند؟
هر سه تیم قدرتمند سال‌های اخیر لالیگا ثبات لازم را از خود بروز نداده‌اند و برای همین بقیه از فرصت استفاده می‌کنند.
دلایل اصلی این افت چیست؟
بخشی از آن به جام جهانی ارتباط دارد. بازیکنانی مثل لوکا مودریچ و رافائل واران در رئال مادرید، آنتوان گریزمان و دیگو کاستا در اتلتیکو و ساموئل اومتیتی و جرارد پیکه در بارسا هنوز گاهی تمرکز لازم را ندارند بخصوص بازیکنان فرانسوی و کروات.
اما این تنها دلیل نیست؟
نه چون خوردی آلبا در جام جهانی بازی کرده و بهترین بازیکن بارسلونا است. یک تغییر نسلی هم رخ داده. کریستیانو رونالدو از رئال رفته و سرخیو راموس حداقل از نظر دفاعی افت کرده و اشتباهات بیشتری دارد. پیکه و گودین همچنان مدافعان بزرگی هستند اما شاید از اوج فیزیکی‌شان فاصله گرفته‌اند. البته اینها مانع از بازی گودین مصدوم در دیدار شنبه مقابل اتلتیک بیلبائو در دقایق آخر بازی و زدن گل پیروزی نشد!
فقط افت آنها است یا بقیه هم پیشرفت کرده‌اند؟
بدون شک بخصوص تیم‌هایی مثل آلاوس، اسپانیول، وایادولید و لوانته که بازی‌ اروپایی ندارند و می‌توانند روی بازی‌های لیگ تمرکز بهتری داشته باشند.
کدام یک از این تیم‌ها شایسته بیشترین تعریف هستند؟
سویا چون لیگ اروپا را دارد و در حال حاضر دوم است. آلاوس و اسپانیول هم با وجود آنکه تقریبا هیچ خرج نکرده‌اند، در حال پروازند. مربیگری این سه تیم معجزه است: پابلو ماچین فصل قبل در خیرونا خارق‌العاده بود و این فصل هم ادامه داده. آبلاردو فرناندس دوست قدیمی لوییس انریکه در بارسلونا و اسپورتینگ خیخون است و همان انرژی و اثرگذاری را دارد. روبی هم اوئسکا را به دسته اول آورد اما از این تیم جدا شد تا به اسپانیول برود، مطمئنا پشیمان نیست.
هیچ کدام از این شگفتی‌سازان دوام می‌آورند؟
نداشتن فوتبال اروپایی به آلاوس رده چهارمی و اسپانیول رده پنجمی کمک می‌کند اما شاید تیم بدون پشتوانه دامنگیرشان شود. بقیه تیم‌ها را دست کم نگیرید اگر در صورت سقوط جایشان را بگیرند. بتیس کیفیتش را در نوکمپ نشان داد و از رتبه دوازدهم خودش جلوتر می‌رود ضمن اینکه والنسیا و ویارئال که در رده‌های پانزدهم و شانزدهم هستند، احتمالا آنجا نمی‌مانند. پایین‌تر اتلتیک بیلبائو هم جای خودش نیست اما شاید لگانس، رایووایکانو و اوئسکا جایشان خوب باشد.
مساله پول چطور، آیا مادرید و بارسلونا دیگر همه پول‌ها را نمی‌گیرند؟
از وقتی تا حدی عدالت رعایت و مقرر شد باشگاه‌های کوچکتر سهم خوبی از حق پخش تلویزیونی بردارند، اوضاع بهتر شده. بتیس در تابستان ۴۳ میلیون پوند هزینه کرد و توانست جووانی لو سلسو را بخرد که یکی از گل‌ها را به بارسلونا زد. این باشگاه‌ها روی آکادمی شان هم کار می‌کنند. مدافع-بال چپ جونیور بهترین بازیکن بازی یکشنبه شب بود و این جایزه تیم است که چهار سال قبل در ۱۸ سالگی با او قرارداد بست.
پیش‌بینی اینکه چه اتفاقی در آخر فصل می‌افتد؟
شاید هر تیمی که قهرمان شود با امتیازات کمتری نسبت به قهرمانان دیگر لالیگا از زمان سه امتیازی شدن پیروزی در این رقابت‌ها به موفقیت برسد ضمن اینکه شاید کار قهرمانی به هفته آخر بکشد. آن موقع احتمالا اتوبوس بدون سقف قهرمان لیگ فرانسه و ایتالیا در گاراژ افتاده باشد همینطور بوندس‌لیگا و لیگ برتر.
مترجم: سیدعلی بلندنظر

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *