لایو ساینس» از برترین سفرهای فضایی سال جدید گزارش می دهد شتاب مأموریت‌ های فضایی جهان در سال ۲۰۲۲


درحالی که سال ۲۰۲۱ با نخستین مأموریت‌های متمرکز بر گردشگران فضایی، فرود مریخ نورد جدید ناسا، پرواز تاریخی هلیکوپتر Ingenuity ناسا بر فراز مریخ، پرتاب تلسکوپ فضایی «جیمز وب» و چند مأموریت علمی دیگر، سالی پرخبر برای علاقه‌مندان به فضا بود اما محققان انتظار اخبار غافلگیرکننده‌تری برای سال ۲۰۲۲ دارند. اما برترین‌ سفرهای فضایی سال ۲۰۲۲ کدام خواهند بود؟
مأموریت روسیه در قطب جنوب ماه
پرتاب فضاپیمای Luna 25 که قرار بود اکتبر ۲۰۲۱ با موشک Soyuz-2-1b Fregat از پایگاه فضایی روسیه راهی ماه شود به ژوئیه ۲۰۲۲ موکول شد. این مأموریت به‌دلیل مشکلاتی که طی آزمایش های حیاتی، در سیستم فرود فضاپیما شناسایی شد، به تعویق افتاد وعنوان شد که زمان بیشتری برای تکمیل آزمایش های موفق سیستم فرود نرم این فضاپیما مورد نیاز است. این، نخستین مأموریت روسیه به سطح کره ماه در ۴۵سال گذشته و همچنین اولین مأموریت روسیه برای فرود در قطب جنوب کره ماه محسوب می‌شود. این فضاپیما که پس از پرتاب، ۹ ابزار را حمل خواهد کرد، در قطب جنوب ماه به زمین می‌نشیند تا اتمسفر این کره را بررسی کند. پیش از این، اتحاد جماهیر شوروی بین دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۷۰ چند مأموریت بدون خدمه به ماه انجام داد که البته این پرتاب‌ها موفقیت‌آمیز نبودند.
 هندوستان و یک پرتاب فضایی
اولین مأموریت فضایی Gaganyaan هند نیز برای نیمه دوم سال ۲۰۲۲ در نظر گرفته شده است و پس از آن، دومین مأموریت بدون خدمه هم در پایان سال ۲۰۲۲ انجام خواهد شد. درمأموریت دوم، فضاپیما یک روبات به‌نام Vyommitra را حمل خواهد کرد که توسط سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO)ساخته شده است. اگر همه چیز خوب پیش برود، ISRO قصد دارد اولین مأموریت با خدمه Gaganyaan را نیز در سال ۲۰۲۳ راه‌اندازی کند.
پرواز خصوصی به ایستگاه فضایی بین‌المللی
شرکت اسپیس ایکس قصد دارد در سال ۲۰۲۲ فضانوردانی را با شرکت Axiom Space مستقر در هیوستون برای یک مأموریت خصوصی، به ایستگاه فضایی بین‌المللی بفرستد. اکنون انتظار می‌رود مأموریتAx-1 در ۲۸ فوریه ۲۰۲۲ انجام شود درحالی که این سفر فضایی پیش از این قرار بود در سال ۲۰۲۱ صورت گیرد. خدمه Ax-1 متشکل از چهار فضانورد ازجمله «مایکل لوپزالگریا» فضانورد سابق ناسا، «لری کانر»، «مارک پاتی» و «ایتان استیبه» است. این خدمه احتمالاً هشت روز در ایستگاه فضایی ماندگار خواهند بود. البته گردشگران قبلاً هم از ایستگاه فضایی بازدید کرده‌اند ولی این، اولین سفر کاملاً خصوصی به ایستگاه خواهد بود. ناسا برای دومین مأموریت خدمه Axiom به ایستگاه فضایی نیز چراغ سبز نشان داد. Ax-2 قرار است با استفاده از کپسول‌های Crew Dragon و موشک‌های Falcon 9، اوایل پاییز ۲۰۲۲ به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شود.
آنلاین شدن «جیمز وب»
تلسکوپ فضایی جیمز وب پس از چندین دهه توسعه و تأخیرهای متعدد، پرتاب تاریخی خود را در ۲۵ دسامبر انجام داد. با این حال، نزدیک به شش ماه طول می‌کشد تا تمام سیستم‌ها و ابزار وب به طور کامل انجام وظیفه کنند. برای شکل‌گیری کامل این تلسکوپ عظیم، ۵۰ استقرار اصلی و ۱۷۸ مکانیسم رهاسازی برنامه‌ریزی شده است. در نتیجه، انتظار می‌رود این تلسکوپ فضایی ۱۰ میلیارد دلاری به‌عنوان بزرگترین و قوی‌ترین تلسکوپ علمی فضایی ناسا، در اواخر تابستان ۲۰۲۲ عملیات علمی منظمی را آغاز کند. اگر همه چیز خوب پیش برود، این تلسکوپ اولین ستاره‌ها و کهکشان‌های جهان را مطالعه خواهد کرد و طی ۵تا ۱۰سال آینده، اتمسفرهای سیارات بیگانه مجاور را مورد بررسی قرار می‌دهد.
 ردپای «جف بزوس» در فضا
Blue Origin، شرکت پروازهای فضایی خصوصی جف بزوس، اولین موشک مداری خود را در اواخر سال ۲۰۲۲ به ماه پرتاب خواهد کرد. این موشک که به افتخار «جان گلن» فضانورد ناسا مرکوری، «نیو گلن»(New Glenn) نامیده می‌شود، می‌تواند تا ۱۴ تن (۱۳ تن متریک) را به مدار ثابت زمین (geostationary) و ۵۰ تن (۴۵ تن متریک) نیز به مدار نزدیک زمین ارسال کند. «نیو گلن» یک موشک باربر سنگین قابل استفاده مجدد است که برای پرتاب انواع محموله‌ها طراحی شده و ابتدا قرار بود در سال ۲۰۲۱ پرتاب شود، اما زمانی که Blue Origin در قرارداد Space Force شکست خورد، این عملیات به تعویق افتاد. گفتنی است ناسا قبلاً از موشک زیرمداری New Shepard شرکت بلو اوریجین استفاده کرده است و احتمالاً این موشک نیز به ناوگان پرتابگرهای تجاری ناسا اضافه خواهد شد.
 نقطه عطفی برای سفر به ماه
ناسا بار دیگر افتتاح سیستم موشکی مرکزی خود برای انتقال فضانوردان به ماه (SLS) را به تعویق انداخته است. موشکی با ارتفاع ۳۳۲ فوت (۱۰۱ متر) که برای مأموریت‌های آینده ماه از آن استفاده خواهد شد. این موشک درحال حاضر با فضاپیمای اوریون Orion که در نوک آن نصب شده، در حال آزمایش است تا اطمینان حاصل شود که فضاپیما و اجزای موشک، بدرستی با سیستم‌های زمینی ارتباط برقرار می‌کنند. اولین مأموریت SLS، یک پرواز بدون سرنشین به ماه، به‌نام Artemis 1است که زودتر از مارس ۲۰۲۲ آغاز خواهد شد. در این مأموریت قرار است ناسا کپسولی به‌نام «شکارچی» را به دور ماه بفرستد و یک مسیر را تمرین کند که بعداً در سال ۲۰۲۴توسط آرتمیس ۲ طی خواهد شد تا فضانوردان را حمل کند. مأموریت سوم نیز آرتمیس۳ است که منجر به فرود روی ماه می‌شود. پس از تکمیل آزمایش، پیشران به مخازن سوخت موشک اضافه می‌شود و اگر همه چیز بخوبی پیش برود، ناسا تاریخ دقیق پرتاب بدون خدمه آرتمیس ۱ به ماه و بازگشت آن را ارائه خواهد کرد که این، نقطه عطفی در برنامه‌های ناسا برای فرود انسان روی ماه تا سال ۲۰۲۵ محسوب می‌شود. گفتنی است مانند هر مأموریت فضایی بزرگ، آرتمیس ۱ چندین بار به تعویق افتاده است. این مأموریت ابتدا برای سال ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی شده بود که به‌دلیل چالش‌های توسعه و عقب ماندگی‌های ناشی از پاندمی کرونا، به سرانجام نرسید. ناسا دلیل آخرین تأخیر را نیاز به بررسی و جایگزینی یک کامپیوتر داخلی معیوب می‌داند که یکی از چهار موتور اصلی موشک را کنترل می‌کند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *