ماجرای عجیب مهاجم گابنی گل گهر سیرجان/چقدر از قرارداد ۸۰هزار دلاری به باگناما رسیده است؟

روابط عمومی گل‌گهر: کارت بازی با استناد به نامه فدراسیون گابن صادر شد

بازیکنان با ملیت آفریقای‌جنوبی، کامرون، ساحل‌عاج، سنگال، تونس، الجزایر، مصر، نیجریه، مراکش و غنا باید در دوسال گذشته منتهی به امضای قرارداد در سه بازی رسمی و دوستانه تیم‌ملی امید یا حداقل دو بازی رسمی و دوستانه تیم‌ملی بزرگسالان حضور داشته بوده باشند. سایر بازیکنان اهل قاره آفریقا نیز در دوسال منتهی به عقد قرارداد حداقل در چهار مسابقه رسمی و دوستانه تیم‌ملی بزرگسالان بازی کرده باشند.

سایت بدون – شهریورماه سال جاری، سازمان لیگ فوتبال ایران دستورالعمل جذب بازیکنان خارجی را اعلام کرد. در بخش بازیکنان آفریقایی این دستورالعمل آمده بود: «بازیکنان با ملیت آفریقای‌جنوبی، کامرون، ساحل‌عاج، سنگال، تونس، الجزایر، مصر، نیجریه، مراکش و غنا باید در دوسال گذشته منتهی به امضای قرارداد در سه بازی رسمی و دوستانه تیم‌ملی امید یا حداقل دو بازی رسمی و دوستانه تیم‌ملی بزرگسالان حضور داشته بوده باشند. سایر بازیکنان اهل قاره آفریقا نیز در دوسال منتهی به عقد قرارداد حداقل در چهار مسابقه رسمی و دوستانه تیم‌ملی بزرگسالان بازی کرده باشند.»

از همان روزها روند حضور بازیکنان آفریقایی در فوتبال ایران رو به افول رفت و کمتر بازیکنی جذب تیم‌های لیگ برتری شد. گل‌گهر اما ۷۵روز پس از ابلاغ این دستورالعمل، یک بازیکن گابنی را جذب کرد تا در فاز تهاجمی از او استفاده کند. بازیکنی ۱۹۵سانتیمتری به‌نام اریک باگناما که توانایی بازی در پست وینگر و مهاجم را دارد و قراردادی سه‌ساله با تیم متمول لیگ برتری بسته است. مدتی بعد از این قرارداد اما برخی مدعی شدند که اریک باگناما در سال۲۰۱۷ تنها در یک دیدار برای تیم‌ملی المپیک گابن به میدان رفته است. او متولد ۱۰مارس۱۹۹۶ است و دیگر جایی در تیم‌ملی امید این کشور نخواهد داشت. بررسی‌های «فرهیختگان» نیز نشان می‌دهد باگناما جز چهار بازی در جام‌های بین‌المللی آفریقایی، در تیم‌ملی گابن جایی نداشته و همان یک بازی از او به ثبت رسیده است. نکته عجیب‌تر اینکه باگناما حتی در تیم باشگاهی قبلی‌اش یعنی موناناگابن نیز جای ثابتی نداشته و گاهی در ترکیب ۱۸نفره تیمش قرار می‌گرفته است. درواقع باگناما در ۶آوریل۲۰۱۸ در برابر المصری مصر، هشتم آگوست۲۰۱۷ در برابر سوپراسپورت یونایتد جاماییکا، دوم جولای۲۰۱۷ در برابر تی‌پی‌مازمبه کنگو و ۱۸روز بعد نیز در برابر هورویاگینه در ترکیب تیمش حضور داشته و تنها ۶۴دقیقه در برابر تی‌پی‌مازمبه کنگو به میدان رفته است. این تمام آماری است که از مهاجم جدید گابنی گل‌گهر ثبت شده و اطلاعات بیشتری از او در منابع مختلف اینترنتی نیست. موضوعی که باعث‌شده استقلال از گل‌گهر شکایت کند و مدعی شود که آنها در برابر این تیم از بازیکن غیرمجاز استفاده کرده‌اند. هرچند استقلالی‌ها نیز در مظان اتهام قرار دارند و نساجی معتقد است این تیم از بازیکنان غیرمجاز استفاده کرده و بازی آنها در برابر آبی‌های پایتخت باید سه بر صفر شود. اتفاقاتی که می‌تواند جدول رده‌بندی را حسابی دگرگون کند. به هر ترتیب اوضاع لیگ چندان جالب نیست و سازمان لیگ باید هرچه سریع‌تر به این ماجراها ورود کند. به‌ویژه آنکه شایعاتی درباره دستمزد باگناما هم منتشر شده که به‌نظر می‌رسد حسابی جنجالی شود. گفته می‌شود باگناما در ماه مبلغ کمی دستمزد دریافت می‌کند و بخش قابل‌توجهی از قرارداد ۸۰هزار دلاری او سهم دیگران است؛ موضوعی که مدیر روابط‌عمومی و فرهنگی باشگاه گل‌گهر آن را به‌شدت تکذیب می‌کند.

 خواجویی: این هیاهو را استقلالی‌ها به راه انداختند

ابوذر خواجویی درباره دستمزد عجیبی که به باگناما پرداخت می‌شود، به «فرهیختگان» گفت: «ما شفاف‌ترین باشگاه لیگ برتر هستیم و تیم‌های پرطرفدار برای دور کردن هیاهو از خودشان این حرف‌ها را مطرح می‌کنند.» او درباره رزومه باگناما نیز گفت: «باشگاه گل‌گهر به نامه فدراسیون گابن استناد کرده، همان نامه را نیز به فدراسیون فوتبال ارسال کردیم و براساس آن توانستیم کارت بازی این بازیکن را بگیریم. باگناما بازیکن گرانقیمتی نیست و مثل مهاجمان استقلال دستمزد بالایی ندارد. ما این بازیکن را با هدف آینده‌نگری جذب کردیم و قرار نیست جایگزین یونس شاکری شود.»

خواجویی در ادامه پیرامون کنایه فرهاد مجیدی بیان کرد: «این حرف‌ها در فوتبال ایران، حرف جدیدی نیست. ما اجازه نمی‌دهیم که اعتبار و برند باشگاه خدشه‌دار شود. گل‌گهر چه کار کرده که این‌گونه صحبت می‌کنند؟ چرا باید اعمال نفوذ کنیم؟ در همان صحبت‌های مسئولان سازمان لیگ گفته شد مهاجم گابنی را طبق دستورالعمل سازمان لیگ به خدمت گرفته‌ایم و دو بازی دوستانه نیز همراه تیم بود تا با او قرارداد ببندیم. درحال حاضر نیز مهاجم زیمبابوه‌ای دیگری به‌نام اوی‌دی کارو را مدنظر داریم که ۳۲بازی ملی داشته و ۱۰روز در تمرینات ما شرکت می‌کند تا درصورت رضایت فنی، با او قرارداد ببندیم.»

ماجرای آواره‌شدن برخی از آفریقایی‌های ساکن ترکیه به‌دلیل بحران‌های مالی این کشور باعث شده پای بازیکنان آفریقایی بسیاری به کشورمان باز شود و پیشنهادها به مربیان برای جذب این بازیکنان شدت گرفته است. بدون‌شک بررسی عملکرد فنی این بازیکن در آینده نشان خواهد داد که او چگونه جذب باشگاه گل‌گهر سیرجان شده است اما هرچه باشد شاید تشکیل کمیته‌ای برای بررسی فنی بازیکنان خارجی لیگ برتر، اتفاق مهمی می‌تواند باشد. اتفاقی که شبیه آنچه در لیگ قطر رخ داد، می‌تواند به بهبود عملکرد تیم‌ها و رشد آنها کمک کند. هرچه باشد فعلا برخی بازیکنان حاضر در لیگ برتر، توانایی فنی بالاتری نسبت به بازیکنان ایرانی ندارند و جذب آنها علاوه‌بر هزینه‌های گزافی که باید بابت دستمزد به این بازیکنان پرداخت شود، از نظر روحی و روانی نیز فشار زیادی به باشگاه‌ها وارد می‌کند.

مطلب پیشنهادی

دردسر تازه برای شرکت تسلا/خودرو سایبرتراک یک «تله مرگ» است!

 مالک سایبرتراک یک خطای بالقوه کشنده در مورد این خودرو را فاش کرده که باعث …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *