آخرین خبرها

محبوب ترین خودروهای هاچ بک جهان/ مثل لاک پشت ، مثل خرگوش

سایت بدون -می‌گویند تندترین فلفل جهان، آجی کاراپیتا نام دارد. محصولی که هر گرمش حدود 320 هزار تومان می‌ارزد و قطعاً هرکسی نمی‌تواند آن را برای استفاده در غذای خود به کار ببرد؛ چراکه جدا از بحث قیمت، افراد کمی را پیدا می‌کنید که به غذاهای تند علاقه داشته باشند. درواقع این فلفل، جیب پرپول و ذائقه خاصی می‌خواهد. دقیقاً مثل خریداران خودروهای هاچ‌بک خارجی! خودروهایی که معمولاً به دلیل نداشتن فضای کافی، برای خانواده‌ها مناسب نیستند و بیشتر جوانان به سراغش می‌روند. شتاب بالا و اندازه کوچک در کنار تعداد محدود هاچ‌بک‌های وارداتی سبب شده تا «ریچ کیدز» و «بچه پولدارها» این خودروهای خاص را انتخاب کنند. اگرچه برای ما این مدل خودروها زیادی گران و شاید رؤیا باشند اما مرور کلی و آشنایی با آن‌ها بهتر از نادیده گرفتنشان است. خصوصاً این که با رنگ‌های متنوع و طراحی‌های متفاوت خود، چاشنی بازار خودرویی ایران شده‌اند.  

لکسوس سی‌تی200اچ

نخستین هاچ‌بک لکسوس که در سال 2011 رونمایی شد و ایرتویا به‌عنوان واردکننده رسمی تویوتا و لکسوس در برهه‌ای کوتاه این خودرو را به کشور وارد کرد. سی‌تی از پیشرانه پریوس و شاسی پلتفرم ام‌سی شرکت تویوتا بهره می‌برد و می‌توان آن را نخستین خودرو برند لکسوس نامید که از جلوپنجره «دوکی‌شکل» استفاده می‌کرد. جلوپنجره‌ای که بعدها تبدیل به بخش مهمی از خط طراحی این شرکت ژاپنی شد. سی‌تی200اچ از یک پیشرانه 1.8 لیتری به قدرت 134 اسب بخار و گشتاور 142 نیوتن متر بهره می‌برد که به جعبه‌دنده اتوماتیک پیوسته الکتریکی یا ای‌سی‌وی‌تی متصل است. با وجود حداکثر سرعت 182 کیلومتر بر ساعت و شتاب 0 تا100 حدود 9.8 ثانیه، این خودرو می‌تواند در سیکل ترکیبی کمتر از 4 لیتر بنزین در هر 100 کیلومتر بسوزاند. رقمی که حتی برای یک خودروی هیبریدی هم قابل‌توجه است. تا به امروز سی‌تی200اچ دو بار فیس‌لیفت شده تا در گذر زمان با طراحی دیگر محصولات لکسوس نزدیکی داشته باشد. این هاچ‌بک در بازه هشت‌ساله 2011 تا 2018 موفق به ثبت فروش 270 هزار دستگاه شد که آن را پس از مدل آرای کس، در جایگاه دوم پرفروش‌ترین خودروهای لکسوس قرار می‌دهد. اگرچه تعداد خودروهای سی‌تی200اچ در کشورمان اندک است اما نسخه 2016 آن با کارکرد 90 هزار کیلومتر در وب‌سایت‌های درج آگهی حدود 580 میلیون تومان قیمت دارد.

ب‌ام‌و سری 1

کوچک‌ترین خودروی ب‌ام‌و نخستین بار در سال 2004 معرفی شد. این خودرو در سال 2008 حدود یک پنجم فروش جهانی ب‌ام‌و را به خود اختصاص داد و در همین سال توانست جایزه «خودرو سبز جهان» را به دست آورد. تا به امروز سه نسل از سری 1 به بازار آمده است اما با توجه به ممنوعیت واردات، امکان عرضه نسل جدید سری 1 وجود ندارد و پرشیا خودرو به‌عنوان شرکت واردکننده ب‌ام‌و و مینی تنها توانسته بخشی از مدل‌های 2018 این خودرو را از گمرک ترخیص کند. سری 1 مدل 2018 از پیشرانه 2 لیتری بهره می‌برد که در نسخه پایه 120آی می‌تواند 184 اسب بخار قدرت تولید کند. در نسخه 125آی برای بهره‌مندی از توربوشارژر، این رقم به 224 اسب بخار افزایش پیدا می‌کند که برای یک هاچ‌بک جمع‌وجور جذاب به نظر می‌رسد. انتقال قدرت با جعبه‌دنده هشت سرعته اتوماتیک به چرخ‌های عقب صورت می‌گیرد و شتاب 0 تا100 در دو نسخه 120آی و 125آی به ترتیب 7.1 و 6.1 ثانیه است. قیمت نسخه 120آی در بازار ایران با دو سطح تجهیزات «اگزکتیو» و «پرمیوم» به ترتیب 840 و 800 میلیون تومان است و در نسخه 125آی با سطح تجهیزات «داینامیک اسپرت» به حدود 940 میلیون تومان می‌رسد.   آلفا رومئو جولیتا

شاید گفتن این که جولیتا زیباترین هاچ‌بک دنیاست، ادعای بزرگی باشد اما لااقل می‌توان آن را جزو زیباترین‌ها دانست. هاچ‌بک آلفا رومئو در سال 2010 و در نمایشگاه خودرو ژنو رونمایی شد و در مدت کوتاهی جوانان را به خود جلب کرد. جولیتا بر مبنای پلتفرم «سی-ایوو» فیات ساخته شده؛ پلتفرمی که گفته می‌شود خودروساز ایتالیایی برای بازطراحی آن حدود 100 میلیون یورو هزینه کرده است. آلفا موتور به‌عنوان واردکننده محصولات آلفا رومئو، در دوره کوتاهی این هاچ‌بک زیبا را به کشور وارد کرد. جولیتا عرضه‌شده در ایران از پیشرانه 1.4 لیتری توربو مولتی ایر بهره می‌برد که 170 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور دارد. وجود پدال‌های شیفتر پشت فرمان در کنار جعبه‌دنده شش سرعته دو کلاچه، هیجان رانندگی آن را دوچندان کرده است. البته انتقال قدرت در این خودرو برخلاف ب‌ام‌و سری 1 به دیفرانسیل جلو صورت می‌گیرد. جولیتا در سال 2010 با دریافت بالاترین امتیازهای ایمنی هر 5 ستاره موسسه یورو انکپ را به دست آورد و دید بسیاری را در خصوص ایمنی خودروهای ایتالیایی برای همیشه تغییر داد. یک سال بعد نیز به مقام دوم «بهترین خودرو سال اروپا» رسید. جالب است بدانید که طی یک دهه گذشته، 400 هزار دستگاه از این خودرو به فروش رفته است. آلفا رومئو جولیتا در بازار خودرویی کشورمان بسته به کارکرد و رنگ، بین 300 تا 600 میلیون تومان قیمت دارد.

فولکس‌واگن گلف

حضور برند فولکس‌واگن در ایران به اواسط دهه 80 بازمی‌گردد؛ زمانی که شرکت خودروسازان بم تصمیم گرفت مدل «گل» را با همکاری بخش برزیلی فولکس تولید کند. خودرویی که اگرچه در سبد جهانی محصولات فولکس‌واگن جایی نداشت و مخصوص بازار آمریکای جنوبی بود اما به دلیل استفاده از نشان خودروساز آلمانی توانست فروش خوبی را تجربه کند. با امضای برجام و فعال‌تر شدن واردکنندگان، شرکت ماموت به دلیل داشتن نمایندگی انحصاری فروش و خدمات کامیون‌های اسکانیا، توانست امتیاز واردات محصولات سواری فولکس را به دست آورد. تا پیش از تحریم‌های اخیر،‌ ماموت خودرو توانست مدل‌های پاسات و تیگوان را در کنار هاچ‌بک «گلف» به بازار ایران عرضه کند. گلف جی‌تی‌آی مدل 2018 از پیشرانه 2 لیتری توربو به قدرت 230 اسب بخار و گشتاور 350 نیوتن متر بهره می‌برد. به لطف جعبه‌دنده شش سرعته دو کلاچه با فناوری دی‌اس‌جی فولکس‌واگن، این خودرو می‌تواند در عرض 6.4 ثانیه شتاب 0تا 100 را طی کند. برخلاف ب‌ام‌و سری 1، انتقال قدرت در گلف جی‌تی‌آی به چرخ‌های جلو صورت می‌گیرد و شاید لذت رانندگی آن به اندازه رقیب باواریایی‌اش نباشد. این روزها مدل صفر فولکس گلف در بازار کشورمان قیمتی حدود 880 میلیون تومان دارد و مدل‌های کارکرده آن بالاتر از 780 میلیون تومان قیمت می‌خورند.

برچسب‌ها: , ,

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

add_action('wp_head','telegram_seo_link'); function telegram_seo_link(){ if (is_single()) { global $post; $thumbnail = wp_get_attachment_image_src( get_post_thumbnail_id($post->ID), 'full' ); echo ' '; } }