مروری بر بازی موبایلی ایرانی ؛Quiz of Kings /سلطان معماها

https://barato.ir/wp-content/uploads/2017/10/quiz-of-kings1.jpg

بازی کردن بزرگ و کوچک نمی‌شناسد. اصلا کی گفته که بازی‌ها برای بچه‌ها ساخته می‌شود و فقط بچه‌ها و احتمالا جوان‌ها مخاطب آن هستند؟ بسیاری از بازی‌ها هست که بچه‌ها مخاطب آنها نیستند و انجام آن در توانشان نیست. از قدیم هم همین‌طور بوده و زمانی که به بازی‌های قدیمی مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم که برخی سرگرمی‌ها برای بزرگسالان بوده و بچه‌ها نهایتا تماشاچی بوده‌اند. حالا امروز هم با گسترش فناوری همچنان این دسته‌بندی‌ها وجود دارد و بزرگ و کوچک می‌توانند برای سرگرمی و پرکردن اوقات فراغت دست به بازی بزنند. حالا برخی هنوز سنتی بازی می‌کنند و با یک نخود «گل یا پوچ» بازی می‌کنند و برخی نیز به بازی‌های صنعتی گرایش نشان می‌دهند و با تهیه یک کنسول بازی یا نهایتا دانلود یک بازی روی تلفن همراه اوقات فراغت خود را پر می‌کنند.

روز به روز که تلفنهای همراه پیشرفت کرده و امکانات بسیاری پیدا کردند بازیهای موبایلی هم توسعه یافتند و درگیری مخاطب را با خود بیشتر کردند. بازیهای موبایلی با گسترش امکانات تلفنهای همراه تبدیل به ژانری جدی و تازه در بازار بازیهای تلفن همراه شدند و مخاطبان زیادی پیدا کردند. بعید است کسی را پیدا کنید که یک بازی موبایلی روی تلفن همراه خود نداشته باشد و در فرصتهایی بازی کند و سرگرم شود. حتی در این میان بازیهایی هستند که کیفیت HD دارند و مخاطبان حرفهای را به خود جلب میکنند و بازیکنندههای جدی پیگیر بازیهای «اچدی» هستند؛ بازیهایی با قصههای پیچیده و رویدادهایی که سطح بازی را بالا برده و مخاطبان جدی طلب میکنند. تعداد دفعات دانلود این بازیها نیز بالاست و شرکتهای بزرگ بازیسازی سرمایهگذار تولید و توزیع آنها هستند.

سرگرمی ایرانی

بازیسازان ایرانی هم چند سالی است که وارد عرصه تولید بازیهای رایانهای و موبایلی شده و به نظر میرسد در جذب مخاطب هم موفق بوده و توانستهاند توجه را به خود جلب کنند. به بهانه گزارشی که بنیاد ملی بازیهای رایانهای درباره یکی از بازیهای ایرانی منتشر کرده بود مروری بر این بازی کردیم.
«Quiz of Kings» از آن بازیهایی است که در اولین برخورد با نام و نشانش ممکن است فکر کنیم با یک بازی خارجی روبهرو شدهایم در صورتی که همین اول باید گفت چنین تصوری از اساس اشتباه است و شما با یک بازی تولیدکننده ایرانی روبهرو شدهاید که قرار است ساعتها شما را سرگرم کند.

شاید اعتیاد به یادگیری شعار تبلیغاتی خوبی برای جذب مخاطب باشد، این همان شعاری است که بازی موبایلی «Quiz of Kings» برای خود انتخاب کرده و توانسته در فضای بازیهای آنلاین و در دسته «کلمات و دانستنیها» بیش از یک میلیون مرتبه دانلود شود و عناوین بسیاری را بین مخاطبان به خود اختصاص دهد. برترین بازی مردمی در سال ۹۵ یکی از عناوینی است که توانسته این بازی به خود اختصاص دهد. استفاده از اطلاعات عمومی در یک فضای رقابتی میان کاربران آنلاین ویژگی این بازی است که کاربر را ترغیب میکند بیشتر بازی کند و مراحل را پشت سر بگذارد.

در گزارش بنیاد ملی بازیهای رایانهای آمده که «کوییز او کینگز» مانند سال گذشته توانست رکورد ثبتنام در چهارمین لیگ بازیهای رایانهای ایران را بشکند، به همین دلیل بیشترین میزان جوایز چهارمین لیگ بازیهای رایانهای ایران را به خودش اختصاص داد.

اگر شما اهل بازیهای اطلاعات عمومی و بازی با کلمات باشید حتما این بازی شما را میخکوب میکند. این بازی با بیش از یک میلیون سوال متنوع متنی و تصویری با موضوعات مختلف مانند اطلاعات عمومی، ورزش، مذهبی، سینما، موسیقی، ریاضی و هوش و… مخاطب خود را به بازی کردن و کسب امتیاز ترغیب میکند. این بازی نیز بر پایه دانش و اطلاعات عمومی مخاطب طراحی شده که ناشی از شناخت درست تولیدکنندگان از مخاطب ایرانی است.

رقابت معمایی

رقابت اولین نکتهای است که در روبهرو شدن با بازیهای رایانهای و موبایلی خودنمایی میکند و در «Quiz of Kings» هم این موضوع به چشم میآید، کاربران در یک فضای رقابتی جدی مشغول مسابقه دادن و بازی میشوند. در کنار این مساله، قابلیت گروهی بازی کردن هم دیگر ویژگی این بازی است که کاربران میتوانند گروهی با گروه دیگر رقابت کنند و سوالات را پاسخ دهند. شاید یکی از آفتهایی که با رشد تکنولوژی گریبانگیر جوامع و افراد شده، مساله انزوا و تنها شدن افراد است. حالا گروه بازیساز این بازی، فکری برای این موضوع کردند تا افراد ارتباطات جمعی خود را به واسطه تکنولوژی از دست ندهند و این نگرانی را تا حدودی مد نظر قرار دادهاند تا بتوانند یک سرگرمی با تقویت روحیه کار گروهی تولید کنند تا افراد در تبعات پیشرفتهای تکنولوژیک حل نشوند.

در معرفی این بازی آمده که بیش از یک میلیون سوال در زمینههای مختلف طراحی شده تا کاربران بتوانند با خیال راحت بازی کنند و از تکراری شدن مراحل و بازی نگرانی نداشته باشند، در صورتی که در چنین بازیهایی مشکل سوال و تکراری شدن، موضوع توجهبرانگیزی است. از آنجا که بازیهای معمایی مانند این بازی خیلی فضای خاصی ندارد آن چیزی که میتواند تمایز ایجاد کند، تنوع آن است و در این بازی نیز شاهد این تنوع و گستردگی هستیم. نکته دیگر اینکه در نمونههای خارجی معمولا کاربران هیچ تناسبی میان سوالات و دانستههای خود حس نمیکنند اما در این بازی، تولیدکنندگان با طراحی سوالات متناسب با دانش و جهان ذهنی کاربران سعی کردند رضایت مخاطبان خود را کسب کنند و موفق ظاهر شوند.

تولید ملی با مخاطب میلیونی

نکته دیگری که در مورد این بازی باید به آن اشاره کرد بحث تولید ملی بودن آن است. در شرایطی که بازیهای رایانهای اغلب بدون نظارت و به طور عمده وارد کشور میشوند، متخصصان داخلی دست به طراحی و تولید یک بازی زدهاند که هم توانسته در میان مخاطب داخلی مخاطب پیدا کرده و هم با نمونههای خارجی رقابت کند. این بازی از روی فروشگاه نرمافزارهای اندرویدی «کافه بازار» بیش از یک میلیون مرتبه دانلود شده و این عدد قابل توجهی است. به نظر میرسد در شرایطی که دستگاههای تبلیغی در بوق حمایت از تولید ملی میدمند این بازی و نمونههای موفق دیگر الگوی مناسبی برای حمایت از تولید ملی محسوب میشوند، زیرا تولیدکننده دست به ارائه محصول با کیفیت زده و مخاطب نیز با استقبال و حتما افتخار آن را انتخاب کرده و استفاده میکند. بازی «کویینز او کینگز» در این میان توانسته در کنار نمونههای دیگر مانند «آمیرزا»، «فندق» و… به یک سرگرمی موفق میان کاربران بازیهای موبایلی تبدیل شود. این بازی در شرایطی تولید شده که حمایت از تولیدکننده داخلی هم در سطح پایینی قرار دارد.

طبق اعلام بنیاد ملی بازیهای رایانهای، این بازی یکی از محبوبترین بازیهای موبایلی ایرانی به حساب میآید و شرکتکنندگان زیادی را به چهارمین لیگ بازیهای رایانهای ایران آورد. بیش از ۵۰۰۰ شرکتکننده در بزرگترین لیگ بازیهای رایانهای ایران با یکدیگر رقابت خواهند کرد تا در نهایت قهرمان این رشته مشخص شود. به همین خاطر جوایزی که به برگزیدگان این بازی اختصاص داده میشد هم از دیگر بازیها بیشتر بود و سه نفر برتر این بازی به ترتیب ۲۵میلیون تومان، ده میلیون تومان و پنجمیلیون تومان جایزه دریافت کردند. همچنین صد نفری که راهی مرحله فینال میشوند یک بسته هدیه دریافت میکنند.

یونس فردوس

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «فی سبیل الله»

سایت بدون – فی سبیل الله یعنی در راه خدا این یک اصطلاح فقهی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *