مشکلات پلک در سالمندی را بشناسیم و درمان کنیم

 دکتر محمدرضا فرتوک‌زاده- فوق‌تخصص قرنیه چشم

http://shafaonline.ir/files/fa/news/1394/2/18/82576_103.jpg

پلک‌ها در سالمندی با چه مشکلاتی مواجه می‌شوند؟

سایت بدون -یکی از مشکلات پلک در سالمندی، شوره مژه است. در کودکان زود بهبود مییابد، اما سالمند مبتلا دیر مراجعه میکنند. همان طور که روی پوست سر، صورت، پیشانی و ابرو شوره ایجاد میشود، در مژه هم ایجاد میشود. به این بیماری بلفاریت میگوییم. قرمزی، سوزش چشم، احساس کوبیدن چشم، اشکریزش و احساس رفتن مو داخل چشم از علائم بیماری محسوب میشوند.

راه پیشگیری از شوره چشم در سالمندان چیست؟

پوست پلک سالمندان شل میشود و میافتد و یک لایه روی پلک را میپوشاند. موقع صورت شستن، بخشی که زیر پلک بالاست روی مژه میماند و زیر پوست پلک تمیز نمیشود. سالمند برای مقابله با آن باید چشم را ببندد. پلک را به بالا ببرد و به مدت یک دقیقه صبح و یک دقیقه شب با شامپوی بچه و آب گرم شستوشو دهد. یک بخش از شورهها عفونی است، پس بعد از شستن پلک باید از پماد آنتیبیوتیک در طول شب استفاده شود.

بلفاریت التهاب مزمن لبه پلک است و با بسته شدن غدد مجاری پلک چشم و شورهای که روی پلک دیده میشود، مشخص میشود. اگر پیشگیری از ۶۰سالگی آغاز شود، هیچکس به بلفاریت مبتلا نمیشود.

در مورد آثار تیروئید بر چشم توضیح دهید.

پرکاری تیروئید میتواند با التهاب کاسه چشم همراه یا باعث آن شود. با تیروئید سالم هم ممکن است این مشکل مشاهده شود، چون بافت کره چشم حجیم میشود و کره چشم را به بیرون هل میدهد و چشم حالت خیره پیدا میکند. به این ترتیب، قرنیه خشک و زخم قرنیه ایجاد میشود. این بیماری در مراحل اولیه قابل درمان است. با درمان تیروئید و بیماری خودایمنی، مشکل برطرف میشود.

آیا با دستگاه ویبره میتوان چربی چشم را از بین برد؟

بله. این دستگاهها در برخی مطبها وجود دارد و با لرزشی که ایجاد میکند ترشحات پلک را بتدریج بیرون میآورد و کیفیت اشک را بهبود میبخشد.

آیا استفاده از اشک مصنوعی به سالمند توصیه میشود؟

برای کسی که لازم دارد، استفاده از آن خوب است، اما برای کسی که نیاز ندارد یک هزینه اضافه است.

درد شدید چشم در کسی که آب مروارید عمل کرده مربوط به چیست؟

به آب مروارید مربوط نیست و به خشکی چشم مربوط میشود، چون سطح قرنیه خشک میشود. بیمار دیر درک میکند. چون در سالمندان حس قرنیه کمتر است.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «جا خوردن»

سایت بدون – آدمی که دستپاچه می شود موقعیت خود را فراموش می کند یعنی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *